Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del
Offentligt
1891822_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
9. maj 2018
2018-2303
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 17. april 2018 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Rasmus Prehn (S).
Spørgsmål nr. 537:
I nuværende tilgængelige version af Vejledning om syn af køretøjer er det an-
ført, at indsprøjtning af lappespray samt udefra foretagne propninger anses
ikke for permanent reparation, men kun beregnet til kørsel til nærmeste fag-
mand. Vil ministeren oplyse, hvilken forskel der er på lappespray, som anven-
des til nødtætning og på tætningsmiddel, som anvendes til præventiv tætning
af dæk, hvis begge benyttes til at tætne et brud på dækkets lufttætte lag?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Færdselsstyrelsen, der har oplyst følgende,
som jeg kan henholde mig til:
”Færdselsstyrelsen opfatter begrebet ”lappespray” som en væske eller et op-
skummende produkt, der anvendes efter konstatering af en punktering. Midlet
indføres i dækket, mens det er (omtrent) lufttomt, og dækket skal derfor pum-
pes op efterfølgende (såfremt produktet ikke selv er i stand til at fylde dækket
med luft under indføring i dækket). Den midlertidige lappespray må kun an-
vendes som nødreparation med mulighed for fortsat kørsel med nedsat ha-
stighed, og dækket skal efterfølgende skiftes.
Færdselsstyrelsen opfatter imidlertid præventive tætningsmidler som beregnet
til at modvirke lufttab efter en punktering, idet de indføres i dækket, før en
punktering opstår.”
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen