Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del
Offentligt
1891829_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
9. maj 2018
2018-2303
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 17. april 2018 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Rasmus Prehn (S).
Spørgsmål nr. 536:
Vil ministeren oplyse følgende om processen for nuværende tilgængelige versi-
on af Vejledning om syn af køretøjer:
• Om vejledningen blev ændret med virkning pr. 1. januar 2018 efter en høring i
2017, hvor der på baggrund af høringen blev indført forbud mod nødtætning af
dæk på lastbiler, busser og påhængskøretøjer samt tilføring af tætningsmiddel
til præventiv tætning af dæk?
• Om vejledningen blev ændret i marts måned 2018 uden fornyet høring, hvor-
efter forbud mod nødtætning af dæk og tilføring af tætningsmiddel til præven-
tiv tætning af dæk er udeladt?
• Hvilke undersøgelser ligger til grund for disse ændringer?
• Hvilken evidensbaseret, uafhængig dokumentation ligger til grund for disse
ændringer?
• Hvorfor det ikke er oplyst på Færdselsstyrelsens hjemmeside eller i selve vej-
ledningen, at der er foretaget ændringer efter den oprindelige offentliggørelse i
januar 2018?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Færdselsstyrelsen, der har oplyst følgende,
som jeg kan henholde mig til:
” Færdselsstyrelsen modtog i foråret 2017 henvendelser fra Dækbranchen
Danmark, der advarede mod brugen af præventive tætningsmidler i dæk af
hensyn til færdselssikkerheden. På baggrund af henvendelsen indsatte Færd-
selsstyrelsen i et udkast til ny Vejledning om syn af køretøjer en beskrivelse af,
hvad dækskader kan være, samt generelle retningslinjer for reparation af dæk,
herunder anvendelsen af præventive tætningsmidler.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 536: Spm. om processen for nuværende tilgængelige version af Vejledning om syn af køretøjer, til transport-, bygnings- og boligministeren
1891829_0002.png
Vejledning om syn af køretøjer blev som et nyt tiltag for første gang sendt i hø-
ring i oktober 2017. I høringsfasen svarede dækbranchen som de eneste på det-
te emne og anbefalede, at den nyeste standard for reparation af dæk (TI2044)
følges, hvilket ville udelukke anvendelsen af præventive tætningsmidler. Der
fremkom under høringen i efteråret 2017 ingen tilkendegivelser fra transport-
branchen om brug af præventive tætningsmidler.
På baggrund af høringen blev teksterne i Vejledning om syn af køretøjer rettet
til og udsendt med ikrafttræden den 1. januar 2018. Efter ikrafttrædelsen mod-
tog Færdselsesstyrelsen henvendelser fra transportbranchen om uhensigsts-
mæssigheden af den ny formulering.
På baggrund af henvendelsen undersøgte Færdselsstyrelsen området yderligere
og fik fremskaffet oplysninger om og beskrivelser af præventiv tætning af dæk
og undersøgte tillige reglerne om dækreparation i et par andre lande.
Der blev i denne forbindelse ikke fundet regulering af – eller forbud mod –
anvendelse af præventive tætningsmidler i Sverige, Tyskland eller Østrig, og
undersøgelsen viste, at det ikke med sikkerhed kunne dokumenteres, at brugen
af præventive tætningsmidler i dæk er betænkelig ud fra et færdselssikker-
hedsmæssigt synspunkt.
Færdselsstyrelsen valgte herefter og i dialog med involverede parter at fasthol-
de den oprindelige tekst i Vejledning om syn af Køretøjer således, at anvendelse
af præventive dæktætningsmidler fortsat tillades.”
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen