MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
3. maj 2018
2018-2228
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 12. april 2018 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 530:
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 19. marts 2018 fra Steen Peter-
sen, Lynbussen A/S, vedrørende deleøkonomi, jf. TRU alm. del - bilag 267.
Svar:
Direktør i Lynbussen A/S, Steen Petersen, oplever reglerne for fjernbusmarke-
det som uretfærdige og har i den forbindelse fremsendt en række forslag til,
hvordan fjernbusmarkedet i Danmark skal indrettes. Herudover udfolder Steen
Petersen en del af forretningsmodellen bag Lynbussens A/S, som angiveligt
baserer sig på brugernes erhvervelse af folkeaktier.
I dag fastsætter lov om trafikselskaber i § 19, stk. 4, at fjernbuskørsel er rute-
kørsel, som forløber sig over mere end to trafikselskabers områder, over mere
end området for trafikselskabet på Sjælland eller over mere end Bornholms
Regionskommunes område.
Ministeriet har forelagt Steen Petersens beskrivelse af deleøkonomien og for-
retningsmodellen bag Lynbussen A/S for Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, som
udsteder tilladelser til fjernbuskørsel. Styrelsen bemærker følgende:
"Virksomheder, der har tilladelse til erhvervsmæssig buskørsel, kan få udstedt
tilladelse til fjernbuskørsel, uden at der foretages en vurdering af behovet for
den ansøgte kørsel. Tilladelse til erhvervsmæssig buskørsel giver således ret til
at udføre anden form for buskørsel end rutekørsel i Danmark og inden for EU.
Der kræves en kontrakt eller en særlig tilladelse til udførelse af rutekørsel, her-
under fjernbuskørsel. Der er ikke til Lynbussen A/S udstedt tilladelse til hver-
ken erhvervsmæssig buskørsel eller til fjernbuskørsel. Selskabet sælger via sin
hjemmeside billetter til fjernbuskørsel, som udføres af buskørselsvirksomheder
med tilladelse til fjernbuskørsel.
Lynbussen A/S sælger som et deleøkonomisk projekt folkeaktier og tilbyder
aktionærerne gratis kørsel på strækninger, der ikke er fjernbuskørsel. Selska-
bets direktør er af den opfattelse, at sådan kørsel er ikke-erhvervsmæssig bus-