MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
10. november 2017
2017-5725
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
har i brev af 13. oktober 2017 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål 53:
Vil ministeren redegøre for henholdsvis, hvordan de kollektive trafikoperatører
bliver økonomisk belønnet ved at fremme en sammenhængende kollektiv tra-
fik, og hvordan operatørerne bliver sanktioneret/straffet ved ikke at fremme en
sammenhængende trafik?
Svar:
Jeg skal starte med at definere, at jeg forstår ”de kollektive trafikoperatører”
som trafikvirksomhederne DSB, Arriva og NT, Midttrafik, Sydtrafik, FynBus og
Movia.
For så vidt angår de lokale trafikselskaber, så har staten ikke kontrakt med dis-
se.
I kontrakterne mellem Transport-, Bygnings- og Boligministeriet og DSB hen-
holdsvis Arriva er der ikke en incitamentsstruktur i form af økonomisk bod
eller bonus for at fremme en sammenhængende kollektiv trafik. Derimod er der
kontraktuelle forpligtelser til at sikre dette.
Desuden er både kontrakten med DSB og kontrakten med Arriva nettokontrak-
ter, hvilket betyder, at DSB og Arriva
–
og ikke staten
–
modtager billetindtæg-
terne. Dermed vender det økonomiske incitament rigtigt i forhold til at sikre en
sammenhængende kollektiv trafik med henblik på at tiltrække og fastholde
passagerer og dermed opnå flere indtægter.
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen