Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del
Offentligt
1915777_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
25. juni 2018
2018-2182
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 11. april 2018 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 529:
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 9. april 2018 fra Branchefor-
eningen for forretningslimousiner i Danmark vedrørende den nye taxilov, jf.
TRU alm. del - bilag 265.
Svar:
Foreningen for forretningslimousiner stiller i deres henvendelse af 9. april 2018
forslag om, at beløbsgrænsen for limousiner, der er fastsat i taxilov nr. 1538 af 19.
december 2017, revurderes.
I den forbindelse ønskes det også revurderet, hvorvidt der skal være en beløbs-
grænse for ældre biler, der allerede anvendes som limousiner og fremadrettet
ønskes anvendt på en ny tilladelse til erhvervsmæssig persontransport.
Slutteligt stilles der også forslag om, at Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, herun-
der Færdselsstyrelsen, får hjemmel til at kunne udstede lejlighedstilladelser ved
større arrangementer, for at kunne imødekomme efterspørgslen for limousiner.
Jeg har forelagt spørgsmålet for Færdselsstyrelsen, der kan oplyse følgende:
”Der
er i taxilov nr. 1538 af 19. december 2017 fastsat et værdikriterie, der fore-
skriver, at en bil der ønskes registreret til limousinekørsel skal repræsentere en
værdi på minimum 500.000 kr. før skatter og afgifter.
I henvendelsen fra Brancheforeningen for forretningslimousiner anmodes der
om, at denne beløbsgrænse nedsættes til f.eks. 300.000 kr. før skatter og afgif-
ter, jf. tidligere forslag fremsat for udvalget.
Det anføres i henvendelsen, at det med beløbsgrænsen er svært at finde egnede
biler i minibus-klassen. Foreningen frygter derfor, at man må opgive kørsel i
denne type biler. Ligeledes anføres det, at det bliver dyrere og dårligere for mil-
jøet, hvis man tvinger limousineerhvervet til at anvende disse større og dyrere
biler, og de frygter derfor, at markedet falder bort, og at miljøet bliver belastet
unødigt.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 529: Spm. om kommentar til henvendelse af 9/4-18 fra Brancheforeningen for forretningslimousiner i Danmark vedrørende den nye taxilov, til transport-, bygnings- og boligministeren
1915777_0002.png
Side 2/2
Beløbsgrænsen er sat med det klare formål at skabe et skel mellem de biler, der
anvendes til hhv. taxi- og limousinekørsel. Hvis beløbsgrænsen nedsættes, vil
det medføre en udvaskning af dette formål, og der vil opstå en risiko for, at nog-
le limousinevognmænd begynder at køre taxikørsel med deres limousiner. Der-
med skabes et gråt marked, hvor man som taxivognmand kan blive trængt af
limousinevognmænd, der kan udføre kørsel i sammenlignelige biler, der er fri-
taget for udstyrskravene til taxier og dermed billigere i anskaffelse og drift. Der
vil med andre ord være en risiko for konkurrenceforvridning.
Det er muligt at få minibusser og mindre limousiner, der har en værdi på over
500.000 kr. før skatter og afgifter. Dette afhænger helt af den pågældende mo-
del og ikke mindst det monterede udstyr. Ved at montere udstyr i bilerne, vil
kravet om en værdi på over 500.000 kr. kunne opfyldes af de fleste biler af disse
typer. Ved at fastholde beløbsgrænsen på 500.000 kr. sikres det dermed, at også
disse typer biler har en vis eksklusivitet, som det netop er sigtet med biler til
limousinekørsel.
Den ny taxilov åbner mulighed for, at en tilladelse til limousinekørsel, hvis gyl-
dighed udløber ingen udgangen af 2020, kan ombyttes til en erhvervstilladelse
efter § 3 i den ny taxilov, hvis indehaveren opfylder betingelserne herfor. Det
giver en række nye muligheder for tilladelsesindehaveren. Ønsker indehaveren
fortsat at køre limousinekørsel gælder der et andet regelsæt efter vedtagelsen af
den ny taxilov. Hensigten har været at skabe lige konkurrence mellem alle
vognmænd, der ønsker at anvende deres erhvervstilladelse efter den ny taxilov
til limousinekørsel.
Større kørselsbehov af begrænset tidsmæssig varighed som følge af f.eks. inter-
nationale konferencer eller lignende arrangementer af begrænset tidsmæssig
udstrækning forventes dækket af taxier. I det omfang statsbesøg eller andre højt
profilerede konferencer efterspørger kørsel med limousiner, forventes dette
behov dækket med den eksisterende kapacitet hos udbydere af limousinekørsel.
Det bemærkes samtidig, at der hverken i den nye taxilov eller i den tidligere
taxilov er hjemmel til at udstede limousinetilladelser med tidsbegrænset gyldig-
hed.”
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen