MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
30. april 2018
2018-2112
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 6.april 2018 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 524:
Ministeren bedes oplyse den beregnede samfundsøkonomiske forretning for
de besluttede letbaneprojekter i Aarhus, Odense og hovedstadsområdet (Ring
3). Endvidere bedes ministeren oplyse anlægsprisen for de tre letbaneprojekter
(betalt af skatteyderne) opdelt på stat, region og kommuner samt de afledte
anlægsomkostninger for ledningsejerne (forbrugerne).
Svar:
Samfundsøkonomi:
I Udredning om Letbane på Ring 3 fra 2013 er den samfundsøkonomiske effekt
af en letbane i Ring 3 estimeret. Resultatet er en negativ nettonutidsværdi på
8,3 mia. kr. (2013-priser). Projektet har ifølge beregningen en negativ intern
rente.
I udredningen vedr. Odense Letbane, også fra 2013, er den samfundsøkonomi-
ske effekt af en letbane i Odense estimeret. Resultatet viser en negativ nettonu-
tidsværdi på 2,1 mia. kr. (2013-priser). Projektet har ifølge beregningen en in-
tern rente på 0,8 pct.
Hvad angår samfundsøkonomien for Aarhus Letbane, har letbaneselskabet
oplyst, at beregninger for etablering af en Letbane i Aarhus (etape 1, dvs. den
indre strækning gennem Aarhus by samt Odder- og Grenaabanen) foretaget i
2010, viser en negativ nettonutidsværdi på 754 mio. kr. (2010-priser). Projektet
har ifølge beregningerne en intern rente på 1,7 pct.
Det bemærkes, at den samfundsøkonomiske forrentning i alle tre tilfælde er
beregnet forud for den endelige beslutning om anlæg af banerne. I beregnin-
gerne er der således ikke taget højde for de ændringer (fx ændringer af anlægs-
overslag, ændrede trafikale forudsætninger, ændret diskonteringsrente m.m.),
der efterfølgende er indtrådt og som ville påvirke den nettonutidsværdi, hvis
den samfundsøkonomiske beregning skulle opdateres.