Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del
Offentligt
1899172_0001.png
Status for hastighedsopgradering Ringsted-Odense
19.01.2017
Præsenteret for Den Grønne Forligskreds af Peter Jonasson
1
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 523: Spm. om ministeren vil fremsende dokumentation for, at forligskredsen bag aftalen om En Grøn Transportpolitik i efteråret 2016 modtog et beslutningsgrundlag for hastighedsopgraderingen mellem Ringsted og Odense, samt dokumentation for de gentagne gange, som forligskredsen er blevet varslet om, at der skulle tages i beslutning i sagen, til transport-, bygnings- og boligministeren
1899172_0002.png
Hastighedsopgradering Ringsted - Odense
12 mio. rejser pr. år
Dagens rejsetid:
- 52-55 min. IC-tog
- 40 min lyntog hvis lyntog standsede i
Ringsted
Rejsetid efter opgradering:
- Rejsetid ml. Ringsted og Odense
reduceres 4-5 min.
Rentabilitet:
- Samfundsøkonomisk forrentning på 16%
- Nettonutidsværdi på 3,5 mia. kr.
- Positiv effekt på statens kontraktbetaling
til DSB
2
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 523: Spm. om ministeren vil fremsende dokumentation for, at forligskredsen bag aftalen om En Grøn Transportpolitik i efteråret 2016 modtog et beslutningsgrundlag for hastighedsopgraderingen mellem Ringsted og Odense, samt dokumentation for de gentagne gange, som forligskredsen er blevet varslet om, at der skulle tages i beslutning i sagen, til transport-, bygnings- og boligministeren
1899172_0003.png
Hastighedsopgradering Ringsted-Odense
Anlægsøkonomi
Anlægsoverslag
i alt (mio. kr. pl16)
570 mio. kr.
Storebælts-
forbindelsens andel
105 mio. kr.
Statslig andel
465 mio. kr.
Primære cost-drivere er sporarbejder, broarbejder og
tilpasning af dæmninger
Anlægsoverslag forudsætter samtidig udførelse med
fornyelse (indregnet billiggørelse på 30 mio. kr.)
3
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 523: Spm. om ministeren vil fremsende dokumentation for, at forligskredsen bag aftalen om En Grøn Transportpolitik i efteråret 2016 modtog et beslutningsgrundlag for hastighedsopgraderingen mellem Ringsted og Odense, samt dokumentation for de gentagne gange, som forligskredsen er blevet varslet om, at der skulle tages i beslutning i sagen, til transport-, bygnings- og boligministeren
1899172_0004.png
Hastighedsopgradering Ringsted-Odense
Tidsplan
Politisk proces:
-
-
Beslutningsgrundlag afleveret i November 2016
Hvis udførelse i 2019 behov for politisk beslutning
senest ultimo april 2017.
Behov for adgang til disponering af 2,6 mio. kr. til
projektering udover allerede igangsatte aktiviteter
Midler vil være tabt, hvis opgradering ikke gennemføres
4
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 523: Spm. om ministeren vil fremsende dokumentation for, at forligskredsen bag aftalen om En Grøn Transportpolitik i efteråret 2016 modtog et beslutningsgrundlag for hastighedsopgraderingen mellem Ringsted og Odense, samt dokumentation for de gentagne gange, som forligskredsen er blevet varslet om, at der skulle tages i beslutning i sagen, til transport-, bygnings- og boligministeren
1899172_0005.png
Hastighedsopgradering Ringsted-Odense
Tidsplan udførelse
Anlægsarbejder udføres i 2019 sammen med
planlagt fornyelse og udrulning af Signal-
programmet.
Alternativt udførelse efter 2023 og
meromkostning på 30 mio. kr. samt
omkostning til ændret Signalprogram.
Hastighed kan sættes op til 180 km/t, når
signalprogram er ibrugtaget, hvilket giver en
”køreplansbuffer”
på kort sigt.
Fuld effekt af hastighedsopgraderingen opnås
i 2025, når der er anskaffet materiel som kan
køre 200 km/t på strækningen
Nyt signalsystem
Fornyelse
Fornyelse + Hast.opgr.
Hast.opgr.
5