Folketingets Transport-, Bygnings- og Boligudvalg
Christiansborg
31. maj 2018
Svar på Transport-, Bygnings- og Boligudvalgets spørgsmål nr.
522 (Alm. del) af 6. april 2018 stillet efter ønske fra Rasmus Prehn
(S)
Spørgsmål
Vil ministeren svare på, hvordan der kan være plads til at udvide motorvejen over
Fyn i 2020 i aftalen om finansloven for 2018, selvom udgifterne i 2020 til udvidel-
sen overstiger de øgede indtægter
fra Sund og Bælt’s udbyttebetaling, mens rege-
ringen samtidig har droppet den aftalte hastighedsopgradering mellem Ringsted
og Odense i samme periode med henvisning til netop investeringsudfordringen?
Der henvises til ministerens svar på TRU alm. del spm. 171 (folketingsåret 2016-
17).
Svar
Regeringen og Dansk Folkeparti besluttede ifm. aftalen om Omlægning af bilafgif-
terne af 21. september 2017 at udvide motorvejen på Vestfyn i årene 2018-2022.
Over perioden er udvidelsen finansieret af udbytter fra Sund og Bælt A/S, men
der er et træk på det finanspolitiske råderum i de år, hvor provenuet fra udbytter-
ne ikke modsvarer anlægsudgifterne,
jf. svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 163 (Alm.
del) af 19. januar 2018.
Virkningen på det finanspolitiske råderum i 2020 fremgår af
tabel 1.2 i
Danmarks Konvergensprogram 2018
af april 2018.
Udgifterne til udvidelse af motorvejen på Vestfyn er dermed ikke finansieret af
den i forvejen afsatte ramme til offentlige investeringer. Der skønnes fortsat at
være en investeringsudfordring frem mod 2020, hvorfor nye investeringsprojekter
i disse år kræver, at der findes særskilt finansiering.
Hvad angår hastighedsopgraderingen af strækningen Ringsted-Odense kan jeg
henvise til
svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 214 (Alm. del) af 20. februar 2018,
hvori
det fremgår, at forligskredsen gentagne gange i 2016-2017 blev varslet om, at der
senest i april 2017 skulle træffes politisk beslutning om projektet, hvis dette skulle
kunne udføres fra 2019.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk