Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del
Offentligt
1882712_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
18. april 2018
2018-1896
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 22. marts 2018 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Magnus Heunicke (S).
Spørgsmål nr. 499:
Vil ministeren redegøre for omfanget af aflysninger, forsinkelser og manglende
siddepladser efter DSB den 26. januar 2018 trak 33 ME-lokomotiver ud af tog-
driften på Nordvestbanen (Kalundborg-Holbæk-København) og Sydbanen
(København-Ringsted-Nykøbing F).
Svar:
Jeg har bedt DSB om at bidrage til at besvare spørgsmålet. DSB oplyser følgen-
de:
”Da DSB måtte trække sine i alt 33 ME-lokomotiver ud af passagerdrift den 26.
januar 2018 betød det store ændringer i køreplanen for henholdsvis Sydbanen
og Nordvestbanen, hvor ME-lokomotiver og dobbeltdækkervogne almindeligvis
står for trafikken.
I de første uger kørte DSB med en betydeligt reduceret køreplan på de to
strækninger. Mellem Kalundborg/Holbæk-København kørte DSB én gang i
timen med stop ved alle stationer mellem Kalundborg og Roskilde. Derudover
kørte der enkelte myldretidstog mellem Holbæk og København. Mellem Nykø-
bing F og København kørte DSB to gange i timen. Desuden kørte der enkelte
myldretidstog mellem Nykøbing F og København. Derudover havde DSB indsat
erstatningsbefordring i form af togbusser på begge strækninger. I morgenmyl-
dretiden mellem kl. 7 og 9 kørte DSB med ca. 70 % af den normale siddeplads-
kapacitet på de to strækninger.
Den 5. februar 2018 kunne DSB genindsætte det første ME-lokomotiv i
passagerdrift. Lokomotiver blev sammen med maksimalt antal dobbeltdækker-
vogne indsat på strækningen mellem Kalundborg og København.
Det har været muligt for DSB at sætte ME-lokomotiver i drift løbende efter-
hånden, som de har fået undersøgt aksler. På den måde er køreplanen løbende
blevet justeret og optimeret ift. at sikre kunderne på de to strækninger flest
mulige afgange.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 499: Spm. om en redegørelse for omfanget af aflysninger, forsinkelser og manglende siddepladser efter DSB den 26. januar 2018 trak 33 ME-lokomotiver ud af togdriften på Nordvestbanen (Kalundborg-Holbæk-København) og Sydbanen (København-Ringsted-Nykøbing F), til transport-, bygnings- og boligministeren
1882712_0002.png
DSB kører på nuværende tidspunkt efter en plan, som indebærer, at alle togaf-
gange på Nordvest- og Sydbanen køres igen med undtagelse af et enkelt myld-
retidstog morgen og eftermiddag på Nordvestbanen.
DSB har nedenfor anført kunde- og operatørpunktligheden for henholdsvis
Nordvest- og Sydbanen samlet for januar, februar og marts måned 2018. For
sammenligning er desuden anført den samlede punktlighed for de to stræknin-
ger i 2017.
Beregning af punktlighed sker på baggrund af trafikkontrakten mellem DSB og
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet. Kontrakten tilsiger, at der i forbin-
delse med større ændringer eller sporarbejder skal udgives en særkøreplan,
som punktligheden måles i forhold til.
Opgørelsen af punktligheden skal indeholde de forsinkelser og aflysninger, der
ikke er annonceret mindst 72 timer før den planlagte afgang. Det vil sige, at
aflysningerne i forbindelse med indstillingen af passagerdrift med MElokomo-
tiverne påvirkede punktligheden i de første dage efter den 26. januar, men
at punktligheden efterfølgende er opgjort på baggrund af de særkøreplaner,
som løbende er udgivet i takt med, at flere ME-lokomotiver har kunnet indsæt-
tes i drift, hvorved kunderne taktvist har fået forbedret betjening.
Side 2/3
DSB kan oplyse, at der i den nuværende køreplan for de to strækninger er gen-
etableret 80 % af den normale siddepladskapacitet målt i morgenmyldretiden.
Det kan derfor stadig forekomme, at kunderne vil opleve manglende siddeplad-
ser. De næste ME-lokomotiver, som DSB kan genindsætte i drift, vil i første
omgang blive anvendt til at stabilisere den trafikale plan samt til at forbedre
pladskapaciteten på de to strækninger.”
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 499: Spm. om en redegørelse for omfanget af aflysninger, forsinkelser og manglende siddepladser efter DSB den 26. januar 2018 trak 33 ME-lokomotiver ud af togdriften på Nordvestbanen (Kalundborg-Holbæk-København) og Sydbanen (København-Ringsted-Nykøbing F), til transport-, bygnings- og boligministeren
1882712_0003.png
Med
venlig
hilsen
Side 3/3
Ole Birk Olesen