MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
18. april 2018
2018-1896
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 22. marts 2018 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Magnus Heunicke (S).
Spørgsmål nr. 499:
Vil ministeren redegøre for omfanget af aflysninger, forsinkelser og manglende
siddepladser efter DSB den 26. januar 2018 trak 33 ME-lokomotiver ud af tog-
driften på Nordvestbanen (Kalundborg-Holbæk-København) og Sydbanen
(København-Ringsted-Nykøbing F).
Svar:
Jeg har bedt DSB om at bidrage til at besvare spørgsmålet. DSB oplyser følgen-
de:
”Da DSB måtte trække sine i alt 33 ME-lokomotiver ud af passagerdrift den 26.
januar 2018 betød det store ændringer i køreplanen for henholdsvis Sydbanen
og Nordvestbanen, hvor ME-lokomotiver og dobbeltdækkervogne almindeligvis
står for trafikken.
I de første uger kørte DSB med en betydeligt reduceret køreplan på de to
strækninger. Mellem Kalundborg/Holbæk-København kørte DSB én gang i
timen med stop ved alle stationer mellem Kalundborg og Roskilde. Derudover
kørte der enkelte myldretidstog mellem Holbæk og København. Mellem Nykø-
bing F og København kørte DSB to gange i timen. Desuden kørte der enkelte
myldretidstog mellem Nykøbing F og København. Derudover havde DSB indsat
erstatningsbefordring i form af togbusser på begge strækninger. I morgenmyl-
dretiden mellem kl. 7 og 9 kørte DSB med ca. 70 % af den normale siddeplads-
kapacitet på de to strækninger.
Den 5. februar 2018 kunne DSB genindsætte det første ME-lokomotiv i
passagerdrift. Lokomotiver blev sammen med maksimalt antal dobbeltdækker-
vogne indsat på strækningen mellem Kalundborg og København.
Det har været muligt for DSB at sætte ME-lokomotiver i drift løbende efter-
hånden, som de har fået undersøgt aksler. På den måde er køreplanen løbende
blevet justeret og optimeret ift. at sikre kunderne på de to strækninger flest
mulige afgange.