Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del
Offentligt
1885792_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
25. april 2018
2018-1895
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 22. marts 2018 stillet mig
følgende spørgsmål 498 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Julie Skovsby (S).
Spørgsmål nr. 498:
Hvornår og i hvilken folketingsår vurderer ministeren, at Folketinget senest vil
skulle træffe beslutning om samtidig anlæggelse eller tæt koordinering mellem
motorvejsudvidelsen på den fynske motorvej og anlæg af ny jernbane over
Vestfyn, for at opnå de anlægsøkonomiske gevinster i størrelsesordenen 100-
150 mio. kr. og de afledte samfundsøkonomiske gevinster i størrelsesordenen
380 mio. kr.?
Svar:
Såfremt der skal opnås en samtidighedsgevinst med vejprojektet foreligger der
to muligheder for baneprojektet:
Den ene mulighed er, at baneprojektet indgår i finanslovsaftalen for 2019, og at
der herefter forberedes en anlægslov, der kan vedtages af Folketinget i efteråret
2019. Projektet vil kunne starte op i 2020 – og have økonomisk afløb fra dette
år - og forløbe frem til 2026. Dette svarer til den tidsplan, som partierne bag
Togfonden tidligere har lagt frem.
Den anden mulighed er, at processen for anlægsloven for baneprojektet frem-
rykkes således, at der – efter at projektet indgår i finanslovsaftalen for 2019 -
vedtages en anlægslov i Folketinget i foråret 2019. Projektet vil hermed kunne
starte op allerede i efteråret 2019.
Vejdirektoratet har på baggrund af beregninger fra Cowi i 2016 vurderet, at der
kunne være en økonomisk gevinst ved samtidig anlæg eller tæt koordinering af
anlægsperioderne mellem vej og baneprojektet. Den anlægsøkonomiske gevinst
er i størrelsesorden ca. 100-150 mio. kr.
Forudsætningen for dette var, at baneprojektet ikke startede forskudt i forhold
til vejprojektet, eller at der kunne ske en tæt koordinering mellem de to projek-
ter. Anlægsstart for jernbanen er endnu uafklaret, og da anlægsarbejdet på mo-
torvejsstrækningen er igangsat, må de skønnede samtidighedsgevinster vurde-
res at ligge under de 100-150 mio. kr., efterhånden som anlægsarbejdet med
motorvejsudvidelsen skrider frem.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 498: MFU spm. om, hvornår og i hvilken folketingsår ministeren vurderer, at Folketinget senest vil skulle træffe beslutning om samtidig anlæggelse eller tæt koordinering mellem motorvejsudvidelsen på den fynske motorvej og anlæg af ny jernbane over Vestfyn, for at opnå de anlægsøkonomiske gevinster i størrelsesordenen 100-150 mio. kr. og de afledte samfundsøkonomiske gevinster i størrelsesordenen 380 mio. kr., til transport-, bygnings- og boligministeren
1885792_0002.png
Side 2/2
Det vejprojekt, som regeringen og Dansk Folkeparti i efteråret 2017 besluttede,
udføres i perioden 2018-2022. Vestfynsbanen indgår i den tidsplan, der er for-
udsat af partierne bag Togfonden, til udførelse i perioden 2020-2026, og såle-
des med afslutning fire år senere end vejprojektet.
I Vejdirektoratets forestående arbejde med udvidelse af Fynske Motorvej til-
stræbes det i videst muligt omfang at udforme vejanlægget og planlægge an-
lægsarbejdet sådan, at en eventuel efterfølgende gennemførelse af jernbanepro-
jektet kan ske med mindst mulige indgreb i motorvejen og de tekniske anlæg
tilknyttet til motorvejen.
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen