Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del
Offentligt
1881166_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
17. april 2018
2018-1894
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 22. marts 2018 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Kim Christiansen (DF).
Spørgsmål nr. 495:
På baggrund af ministerens svar på TRU alm. del spm. 355, hvordan vurderer
ministeren så materielsituationen for passagertrafikken på jernbanen i resten
af 2018 for den sjællandske regionaltrafik og i regional- og fjerntrafikken i re-
sten af landet, når IC4 skal overtage en større del af trafikken på Sjælland og de
snart 40 år gamle MR-togsæt er indsat i Jylland som erstatning for IC4?
Svar:
Der er ikke nogen tvivl om, at DSB’s materielsituation for passagertrafikken på
jernbanen er negativt påvirket af det forhold, at DSB’s materielbestand generelt
set er aldrende og præget af dårlig driftsstabilitet. Det rammer særligt steder,
hvor eksempelvis ME og IC4 indsættes i driften. På den korte bane er der des-
værre ikke umiddelbart gode løsninger, som kan afhjælpe den generelle situati-
on. På den lidt længere bane kan vi dog se frem til, at DSB får leveret nye el-
lokomotiver, som primært planlægges anvendt i den sjællandske regionaltrafik.
I forhold til materielsituationen i resten af 2018 oplyser DSB følgende:
”Det er korrekt, at DSB har måttet og fortsat må anvende sit materiel på anden
vis end oprindeligt planlagt på grund af de begyndende revnedannelser i aks-
lerne på ME-lokomotiverne.
Det har været muligt for DSB at sætte ME-lokomotiver i drift løbende efter-
hånden, som de har fået undersøgt aksler, og på den måde er køreplanen lø-
bende blevet justeret og optimeret i forhold til at sikre kunderne flest mulige
afgange.
Efter påske kører DSB efter en plan, som indebærer, at alle togafgange på
Nordvest- og Sydbanen køres igen med undtagelse af et enkelt myldretidstog
morgen og eftermiddag på Nordvestbanen. DSB har desuden genetableret 80 %
af de normale siddepladser på de to strækninger.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 495: Spm. om, hvordan ministeren vurderer materielsituationen for passagertrafikken på jernbanen i resten af 2018 for den sjællandske regionaltrafik og i regional- og fjerntrafikken i resten af landet, når IC4 skal overtage en større del af trafikken på Sjælland og de snart 40 år gamle MR-togsæt er indsat i Jylland som erstatning for IC4, til transport-, bygnings- og boligministeren
1881166_0002.png
Derudover vil der være aflysninger på tre af de normalt fem pendlerlyn mellem
København og Aarhus, som er aflyst for at frigive IC4-materiel til kørsel på
Nordvestbanen og Sydbanen. Ligeledes vil MR-togsæt stadig betjene stræknin-
gen mellem Fredericia og Struer.
DSB har mandag den 26. marts 2018 fået sikkerhedsgodkendt muligheden for
at reparere (mulde) revnedannelser over 0,35 mm. i ME-akslerne, hvor det
tidligere kun har været tilladt for DSB iht. anerkendte og godkendte principper
at reparere revnedannelser op til 0,35 mm. I det lys forventer DSB at kunne
melde nyt ud om den trafikale plan ultimo april 2018.”
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen