Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del
Offentligt
1889117_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
3. maj 2018
2018-1801
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 16. marts 2018 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Kim Christiansen (DF).
Spørgsmål nr. 487:
Ministeren bedes oplyse, hvilke konsekvenser takstharmoniseringen i Øst- og
Vestdanmark har haft for pensionister.
Svar:
Til besvarelse af spørgsmålet om konsekvenser for pensionister som følge af
takstharmoniseringerne i Øst- og Vestdanmark er indhentet bidrag fra trafik-
selskaberne og togoperatørerne i henholdsvis Øst- og Vestdanmark (herefter
samlet betegnet trafikvirksomhederne).
Bidragene er gengivet denne besvarelse som bilag 1 og 2. Her er prissystemerne
før og efter de to takstreformer vist samt konkrete eksempler på ændringer.
Opsummerende kan nedenstående oplysninger gengives.
Takst Vest – takstharmonisering i Vestdanmark
Før takstreformen i Vestdanmark (Takst Vest) var der vidt forskellige priser og
rabatter for pensionister i den kollektive trafik. Priser og rabatter afhang blandt
andet af, inden for hvilket trafikselskabs geografiske område rejsen blev foreta-
get, og af om grænsen for et lokalt takstområde blev krydset. Før Takst Vest var
det på nogle tidspunkter af dagen og ugen billigst for pensionister at rejse med
enkeltbillet og på andre dage og tidspunkter billigst at rejse med rejsekort.
Med Takst Vest er der sket en ensretning således, at rejsekortet kan betale sig.
Det vil sige, at pensionister (og øvrige rejsende) er sikret den billigste rejse, hvis
de vælger rejsekort – når man ikke medregner særlige tilbudsbilletter som ek-
sempelvis DSB’s orange-billetter, der ofte er endnu billigere.
Blandt andet for at sikre dette er der sket en generel harmonisering af prissæt-
ning og rabatter på en række områder i Vestdanmark. Af trafikvirksomheder-
nes bidrag kan ændringerne for pensionistperiodekort fremhæves: I Vestdan-
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 487: Spm. om, hvilke konsekvenser takstharmoniseringen i Øst- og Vestdanmark har haft for pensionister, til transport-, bygnings- og boligministeren
1889117_0002.png
mark får pensionister efter Takst Vest mindst 25 pct. rabat på periodekort. Det
betyder, at periodekort er blevet dyrere for nogle pensionister og billigere for
andre, idet der tidligere var 0 pct. rabat på periodekort til tog og op til 57 pct.
rabat i visse trafikselskaber,
jf. bilag 1.
Takst Sjælland – takstharmonisering i Østdanmark
På Sjælland blev takstreformen Takst Sjælland gennemført 15. januar 2017. Her
blev pensionisterne i lighed med de øvrige rejsende, sikret 25 pct. rabat på rej-
sekort i forhold til prisen på en enkeltbillet til voksne. Hertil kommer, at det
attraktive periodekort ”mimrekortet” blev udbredt til hele Sjælland.
Det kan i øvrigt bemærkes, at de sjællandske trafikvirksomheder har varslet en
fase 2 af takstreformen for pensionister på Sjælland.
Øvrige bemærkninger
Afskaffelse af billigdage
På baggrund af oplysninger fra trafikvirksomhederne kan det umiddelbart kon-
stateres, at pensionisterne i den kollektive trafik særligt er påvirket af, at DSB
har udfaset billigdagene, hvor unge og pensionister kunne rejse på enkeltbillet
med 50 pct. rabat mandag til torsdag og lørdag.
Billigdagene på Sjælland blev afskaffet i januar 2017 i forbindelse med Takst
Sjælland. I Vestdanmark og på rejser over Storebælt er de afskaffet 18. marts
2018 i forbindelse med Takst Vest. Dette er oplyst til Udvalget i form af notat
fra DSB fremsendt den 1. november 2017.
I notatet forklarer DSB baggrunden for afskaffelse af billigdage: ”Når billigda-
gene blev afskaffet med Takst Sjælland og afskaffes med Takst Vest, skyldes
det, at konceptet ikke understøtter takstreformernes formål om at skabe et
klart prishierarki, hvor rejsekortet altid er billigere eller samme pris som en-
keltbilletten. Samtidig er billigdage udtryk for en utidssvarende og upræcis
måde at styre kapaciteten i togene”.
Alternativer til billigdagsbilletter
DSB oplyser i førnævnte notat til Udvalget, at pensionister fortsat har adgang
til både kundetyperabat og rabat uden for myldretiden, hvis de rejser på rejse-
kort, og dermed kan næsten de samme rabatter opnås.
Nogle ældre har udfordringer med at komme i gang med at anvende rejsekor-
tet, og derfor finder jeg det positivt, at DSB gennem de sidste 5 år har haft fo-
kus på at hjælpe kunder i gang med rejsekort. DSB har desuden ydet en ekstra
indsats i forbindelse med Takst Vest, blandt andet med skranker på banegårde i
Odense og Aarhus. Derudover er det muligt at bestille rejsekort uden internet-
adgang ved at ringe til Rejsekort Kundecenter.
Side 2/3
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 487: Spm. om, hvilke konsekvenser takstharmoniseringen i Øst- og Vestdanmark har haft for pensionister, til transport-, bygnings- og boligministeren
1889117_0003.png
Endelig udbyder DSB meget billige orange-billetter i både Øst- og Vestdanmark
foruden over Storebælt, som både pensionister og andre, der planlægger deres
rejse i god tid, kan drage stor fordel af.
Trafikvirksomhederne tjener ikke på takstreformerne
Trafikvirksomhederne har designet takstreformerne med det udgangspunkt, at
priserne i gennemsnit ikke skal hæves. Trafikvirksomhederne har dog ensartet
rabatter og prissætningen ud fra meget forskellige udgangspunkter. Der vil
derfor være billetpriser som er steget og andre som er faldet.
Af det materiale, som trafikvirksomhederne har præsenteret for transportord-
førerne, fremgår det, at der er foretaget beregninger af, hvilke kundegrupper
der forventes i gennemsnit at skulle betale mere henholdsvis mindre.
Det fremgår af baggrundsrapport for Takst Vest, fremsendt til transportordfø-
rerne den 9. juni 2017, at pensionisterne bidrager med 5,2 mio. kr. om året i
merprovenu til trafikvirksomhederne efter Takst Vest. Det vil sige, at pensioni-
sterne bidrager med lidt flere indtægter til trafikvirksomhederne efter Takst
Vest, mens nogle andre kundegrupper bidrager med lidt mindre. De 5,2 mio.
kr. udgør ca. 0,2 pct. af den samlede omsætning i trafikvirksomhederne i Vest-
danmark.
Det bemærkes i samme rapport, at tallene er behæftet med stor usikkerhed.
Analysefirmaet bag baggrundsrapporten om Takst Vest skriver i rapporten, at:
”Usikkerhederne
skyldes bl.a. usikkerhed om:
- kundernes reaktioner på prisændringer …
- kundernes skift til andre billettyper.
Hertil kommer, at vi i visse tilfælde har vurderet effekterne ud fra et ufuld-
komment datagrundlag.”
Af præsentation for ordførerne om Takst Sjælland fremsendt til Udvalget den
28. februar 2017 fremgår det, at pensionisterne bidrager med 3 mio. kr. i mer-
provenu til selskaberne om året efter Takst Sjælland. Det svarer til 1,1 pct. af
den samlede omsætning før Takst Sjælland. Disse tal er også behæftet med
væsentlig usikkerhed.
Jeg henviser til vedlagte bilag for trafikvirksomhedernes oplistning af konse-
kvenserne for pensionister af de to takstreformer.
Side 3/3
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen