MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
23. april 2018
2018-1796
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 16. marts 2018 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 486:
På baggrund af TRU alm. del bilag 208 bedes ministeren uddybe, hvad der menes med
’’Desuden
vil jeg sætte som krav over for DSB, at såfremt DSB ikke vil udnytte hele den
udvidede ramme på henholdsvis 155.597 togkm og 152.662
togkm, vil DSB alligevel skulle køre den merproduktion på netop henholdsvis
155.597 togkm og 152.662 togkm i de respektive køreplansår’’
Svar:
Jeg kan i det hele henvise til nedenstående bidrag fra DSB:
”DSB’s trafikkontrakt for 2015-2024 tillader i dag, at DSB under hensyntagen
til sæsonbetinget efterspørgsel kan ændre placeringen af op til 45.000 togkilo-
meter i køreplanen for S-tog for det enkelte år i forhold den trafikbetjening, der
fremgår af trafikeringstabellen i DSB’s trafikkontrakt.
DSB ønsker at få udvidet denne ramme for antallet af togkilometer, som kan
fjernes på grund af sæsonbetinget efterspørgsel mod, at produktionen på øvrige
dage (normalkøreplanen) som minimum udvides med et tilsvarende antal tog-
kilometer.
Udvidelsen af rammen ønskes at være 155.597 togkilometer i S-
togkøreplanerne for 2019 (S19) og 2024 (S24) og 152.662 togkilometer i S-
togkøreplanerne for 2020 (S20), 2021 (S21), 2022 (S22) og 2023 (S23). Ved at
flytte togkilometer fra ferier og højtider, hvor der normalt kun er få rejsende, til
dage med mange rejsende, bliver toget mere attraktivt. Reduktionen begrundet
i den sæsonbetingede efterspørgsel vil altid blive opvejet af, at DSB udvider
produktionen tilsvarende i normalkøreplanen. DSB vurderer, at flytningen af
togkilometer vil generere ca. 130.000 flere rejser med S-toget årligt.
Fremskrivningen nedenfor viser, at den sæsonbetingede efterspørgsel forventes
at give anledning til en reduktion på mellem 99.708 og 142.596 togkilometer
om året fra 2019-2024, hvorved den udvidede ramme ikke forventes udnyttet
fuldt ud. Det bemærkes, at denne fremskrivning er baseret på S-togkøreplanen