Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del
Offentligt
1884229_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
23. april 2018
2018-1796
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 16. marts 2018 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 486:
På baggrund af TRU alm. del bilag 208 bedes ministeren uddybe, hvad der menes med
’’Desuden
vil jeg sætte som krav over for DSB, at såfremt DSB ikke vil udnytte hele den
udvidede ramme på henholdsvis 155.597 togkm og 152.662
togkm, vil DSB alligevel skulle køre den merproduktion på netop henholdsvis
155.597 togkm og 152.662 togkm i de respektive køreplansår’’
Svar:
Jeg kan i det hele henvise til nedenstående bidrag fra DSB:
”DSB’s trafikkontrakt for 2015-2024 tillader i dag, at DSB under hensyntagen
til sæsonbetinget efterspørgsel kan ændre placeringen af op til 45.000 togkilo-
meter i køreplanen for S-tog for det enkelte år i forhold den trafikbetjening, der
fremgår af trafikeringstabellen i DSB’s trafikkontrakt.
DSB ønsker at få udvidet denne ramme for antallet af togkilometer, som kan
fjernes på grund af sæsonbetinget efterspørgsel mod, at produktionen på øvrige
dage (normalkøreplanen) som minimum udvides med et tilsvarende antal tog-
kilometer.
Udvidelsen af rammen ønskes at være 155.597 togkilometer i S-
togkøreplanerne for 2019 (S19) og 2024 (S24) og 152.662 togkilometer i S-
togkøreplanerne for 2020 (S20), 2021 (S21), 2022 (S22) og 2023 (S23). Ved at
flytte togkilometer fra ferier og højtider, hvor der normalt kun er få rejsende, til
dage med mange rejsende, bliver toget mere attraktivt. Reduktionen begrundet
i den sæsonbetingede efterspørgsel vil altid blive opvejet af, at DSB udvider
produktionen tilsvarende i normalkøreplanen. DSB vurderer, at flytningen af
togkilometer vil generere ca. 130.000 flere rejser med S-toget årligt.
Fremskrivningen nedenfor viser, at den sæsonbetingede efterspørgsel forventes
at give anledning til en reduktion på mellem 99.708 og 142.596 togkilometer
om året fra 2019-2024, hvorved den udvidede ramme ikke forventes udnyttet
fuldt ud. Det bemærkes, at denne fremskrivning er baseret på S-togkøreplanen
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 486: Spm. om, hvad der menes med Desuden vil jeg sætte som krav over for DSB, at såfremt DSB ikke vil udnytte hele den udvidede ramme på henholdsvis 155.597 togkm og 152.662 togkm, vil DSB alligevel skulle køre den merproduktion på netop henholdsvis 155.597 togkm og 152.662 togkm i de respektive køreplansår, til transport-, bygnings- og boligministeren
1884229_0002.png
for 2018 (S18), hvorfor der i praksis vil opstå afvigelser herfor, når den endelige
køreplan for hvert enkelt år er kendt. Det bemærkes endvidere, at forskelle i
togkilometerproduktionen beror på, at julen, nytåret og grundlovsdag ikke pla-
ceres på samme dage hvert år, endvidere tager prognosen højde for skudår.
Sæso nredukt io n
Jul eaft en
1.-2. j ul edag
Nyt årsaft en
Nyt årsdag
Indekl emt e Jul
Indekl met e Påske
Indekl emt Kr. Himmel fart
Grundl o vsdag
So mmer (uge 27-31)
I alt
Side 2/3
S19
-24.212
-18.625
-17.802
-9.313
-22.526
-1.750
-11.263
-583
-14.580
S20
-24.212
-18.625
-17.802
-9.313
-22.526
-1.750
-11.263
-583
-14.580
S21
-24.212
-18.625
-17.802
-9.313
-33.789
-1.750
-11.263
0
-14.580
S22
-24.212
-18.625
-17.802
-9.313
-45.052
-1.750
-11.263
0
-14.580
S23
-8.108
-18.625
-1.698
-9.313
-45.052
-1.750
-11.263
-583
-14.580
S24
-8.108
-18.625
-1.698
-9.313
-33.789
-1.750
-11.263
-583
-14.580
-120.653 -120.653 -131.333 -142.596 -110.971 -99.708
*
Tal i ovenstående tabel er angivet i togkilometer.
I tillæg til ovenstående fremskrivning har DSB udarbejdet nedenstående prog-
nose, hvor det ovenfor anførte, forventede behov for sæsonbetingede reduktio-
ner og forventningerne til kompenserende merproduktion for de kommende år
fremgår. Det bemærkes, at også denne prognose er baseret på S-togkøreplanen
for 2018 (S18) og ikke den præcise køreplan for de enkelte køreplansår, hvorfor
det ikke på nuværende tidspunkt er muligt helt præcist at fastslå størrelsen på
hhv. de sæsonbetingede reduktioner eller den samlede merproduktion. Dette er
dog ikke nødvendigvis ensbetydende med at køreplanen for S18 også skal være
gældende i de efterfølgende køreplansår.
Prognosen viser, at DSB forventer at foretage sæsonbetingede reduktioner på
mellem 99.708 og 142.596 togkilometer i køreplansårene S19 – S24. Prognosen
viser tillige, at den sæsonbetingede reduktion mere end kompenseres af en
produktionsudvidelse, som i nedenstående tabel er benævnt ”Kompensation
for sæsonbetingede reduktioner”. I den ordinære køreplan for S19 og S24 køres
155.597 togkilometer og i den ordinære køreplan for S20, S21, S22 og S23 køres
152.662 togkilometer, som kompensation for de sæsonbetingede reduktioner.
DSB lægger således op til, at den sæsonbetingede reduktion mere end opvejes
af en produktionsudvidelse i normalkøreplanen.
Prognosen nedenfor viser, at kompensationen for sæsonbetingede reduktioner
i alle køreplansårene forventes at overstige de sæsonbetingede reduktioner.
Desuden viser prognosen, at DSB forventer samlet set at køre mellem 13.000
og 59.000 flere togkilometer som ren merproduktion i S19 – S24.
Togkm(tus.)
Trafikeringsplan (S18)
Sæsonbetinget reduktion
Åbne materieltog*
S19
16.511
-120
-2
S20
16.196
-120
-2
S21
16.213
-131
-2
S22
16.247
-142
-1
S23
16.264
-110
-1
S24
16.545
-99
-2
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 486: Spm. om, hvad der menes med Desuden vil jeg sætte som krav over for DSB, at såfremt DSB ikke vil udnytte hele den udvidede ramme på henholdsvis 155.597 togkm og 152.662 togkm, vil DSB alligevel skulle køre den merproduktion på netop henholdsvis 155.597 togkm og 152.662 togkm i de respektive køreplansår, til transport-, bygnings- og boligministeren
1884229_0003.png
Kompensation for sæsonbetingede
156
153
153
153
153
156
reduktioner
Samlet produktion
16.545
16.227
16.233
16.257
16.306
16.600
Trafikeringsplan jf. Trafikkontrakt
16.507
16.192
16.209
16.244
16.261
16.541
Samlet merproduktion
38
35
24
13
45
59
*
Åbne materieltog er afgange, som DSB ikke er forpligtet på at køre i henhold til trafikkontrakten, men som DSB
alligevel kører for at få togene til/fra depot i forbindelse med morgenopstart og ved driftsdøgnets ophør, og som DSB
har ladet indgå i publikumskøreplanen, til trods for at der er tale om afgange med meget få rejsende.
Side 3/3
DSB skal således som minimum køre 155.597 eller 152.662 togkilometer som
kompensation for de sæsonbetingede reduktioner. Dette medfører, at den gene,
som kunderne oplever ved en reduceret produktion på dage med få rejsende,
opvejes af mere produktion på øvrige dage, hvor der er flere kunder.”
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen