Notat
31.05.2018
Notatbidrag til svar på TRU 482
Linjeføringen for Den nye bane København
–
Ringsted er fastlagt i anlægsloven fra 2010 og tager
udgangspunkt i Trafikstyrelsens VVM-undersøgelse og miljøredegørelse fra 2009. Det fremgår af
miljøredegørelsens hæfte 5, 2009 side 24-25, kort 4 og 5, at det omhandlede areal eksproprieres
permanent. Det fremgår ligeledes samme sted side 53 og 55 (oversigtskort over ”Mulig placering af
overskudsjord”), at Trafikstyrelsen i dialog med de berørte kommuner har udarbejdet en samlet plan
for placering af overskudsjord, og at der specifikt er udpeget 6 lokaliteter på strækningen Salbyvej,
Ejby
–
Ringsted Station, som dækkes af miljøredegørelsens hæfte 5, til placering af overskudsjord.
Ved to af disse lokaliteter placeres overskudsjorden som mere markante landskabselementer, der
markerer motorvejsafkørslerne, idet overskudsjorden alle steder placeres mellem jernbanen og
motorvejen.
Udsnit af kort fra miljøredegørelsens hæfte 5, side 25. Orange farve viser det omtalte areal, der eksproprieres
permanent fra Leopolds Rullegræs og hvorpå overskudsjorden placeres. Den dobbelte røde linje er banens
linjeføring.
Spørgsmålet om placering af jordvolden ved Leopolds rullegræs er efterfølgende behandlet af
Ekspropriationskommissionen, først på besigtigelsen og herefter ved ekspropriation, hvor det er
fastslået, at Banedanmarks sagsbehandling er foretaget på et økonomisk og fagligt forsvarligt
grundlag, jf. forhandlingsprotokollens hæfte 82, side 900, som de relevante myndigheder har været
involveret i, se detaljeret redegørelse herunder.
Af besigtigelsesprotokol, 41. hæfte, side 603 fremgår således, at der til etablering af den nye bane og
skærende veje på denne strækning (Vest 1 i Køge Kommune) skal afgraves omkring 815.000 m
3
råjord og 112.000 m
3
muld. Af råjorden planlægges ca. 268.000 m
3
anvendt til indbygning i
banedæmningerne, hvorfor der totalt skal udsættes ca. 547.000 m³ råjord og 112.000 m³ muld langs
strækningen. Overskudsjorden skal placeres i udsætningsområder i form af terrænhævninger eller
jordformationer på restarealer mellem bane og vej, eller i nærheden af hvor afgravningen af jorden
forekommer. Med restarealer menes i denne sammenhæng arealer, der grundet placeringen af banen er
Banedanmark
Direktionssekretariatet
Amerika Plads 15
2100 København Ø
Telefon
+45 8234 0000
Direkte
+45 7226 7074
banedanmark.dk
Journalnr.
Version
Notatskabelon 1.0
Side 1(3)