Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del
Offentligt
1907045_0001.png
Notat
31.05.2018
Notatbidrag til svar på TRU 482
Linjeføringen for Den nye bane København
Ringsted er fastlagt i anlægsloven fra 2010 og tager
udgangspunkt i Trafikstyrelsens VVM-undersøgelse og miljøredegørelse fra 2009. Det fremgår af
miljøredegørelsens hæfte 5, 2009 side 24-25, kort 4 og 5, at det omhandlede areal eksproprieres
permanent. Det fremgår ligeledes samme sted side 53 og 55 (oversigtskort over ”Mulig placering af
overskudsjord”), at Trafikstyrelsen i dialog med de berørte kommuner har udarbejdet en samlet plan
for placering af overskudsjord, og at der specifikt er udpeget 6 lokaliteter på strækningen Salbyvej,
Ejby
Ringsted Station, som dækkes af miljøredegørelsens hæfte 5, til placering af overskudsjord.
Ved to af disse lokaliteter placeres overskudsjorden som mere markante landskabselementer, der
markerer motorvejsafkørslerne, idet overskudsjorden alle steder placeres mellem jernbanen og
motorvejen.
Udsnit af kort fra miljøredegørelsens hæfte 5, side 25. Orange farve viser det omtalte areal, der eksproprieres
permanent fra Leopolds Rullegræs og hvorpå overskudsjorden placeres. Den dobbelte røde linje er banens
linjeføring.
Spørgsmålet om placering af jordvolden ved Leopolds rullegræs er efterfølgende behandlet af
Ekspropriationskommissionen, først på besigtigelsen og herefter ved ekspropriation, hvor det er
fastslået, at Banedanmarks sagsbehandling er foretaget på et økonomisk og fagligt forsvarligt
grundlag, jf. forhandlingsprotokollens hæfte 82, side 900, som de relevante myndigheder har været
involveret i, se detaljeret redegørelse herunder.
Af besigtigelsesprotokol, 41. hæfte, side 603 fremgår således, at der til etablering af den nye bane og
skærende veje på denne strækning (Vest 1 i Køge Kommune) skal afgraves omkring 815.000 m
3
råjord og 112.000 m
3
muld. Af råjorden planlægges ca. 268.000 m
3
anvendt til indbygning i
banedæmningerne, hvorfor der totalt skal udsættes ca. 547.000 m³ råjord og 112.000 m³ muld langs
strækningen. Overskudsjorden skal placeres i udsætningsområder i form af terrænhævninger eller
jordformationer på restarealer mellem bane og vej, eller i nærheden af hvor afgravningen af jorden
forekommer. Med restarealer menes i denne sammenhæng arealer, der grundet placeringen af banen er
Banedanmark
Direktionssekretariatet
Amerika Plads 15
2100 København Ø
Telefon
+45 8234 0000
Direkte
+45 7226 7074
[email protected]
banedanmark.dk
Journalnr.
Version
Notatskabelon 1.0
Side 1(3)
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 482: Spm. om ministeren, på baggrund af punkt 1 i Banedanmarks notat jf. svar på TRU alm. del spm. 430, vil uddybe de saglige grunde til at placere overskudsjord på netop det valgte stykke eksproprierede areal frem for et andet sted, til transport-, bygnings- og boligministeren
eksproprieret, da arealet ikke kan anvendes hensigtsmæssigt til andre formål grundet defigurering eller
manglende adgangsforhold m.v.
Den overskudsjord, der placeres på det eksproprierede areal ud for ejendommen Leopolds Rullegræs
udgør en mængde på omtrent 110.000 m³, hvilket blev oplyst i forbindelse med både besigtigelses- og
ekspropriationsforretningen. Det areal, overskudsjorden placeres på, er et restareal mellem Den Nye
Bane, Vestmotorvejen og motorvejens rampeanlæg ved Vestre Ringvej, hvortil der ikke kan etableres
hensigtsmæssig vejadgang. Arealet blev forudsat eksproprieret fra
Leopolds Rullegræs’ ejendom
allerede i forbindelse med VVM-undersøgelsen, hvilket fremgår af Miljøredegørelsens hæfte 9,
høringsudgaven, fra september 2008.
I den efterfølgende høringsfase, jf. Miljøredegørelsens høringsnotat side 128 fra april 2009, er
Leopolds Rullegræs kommet med et forslag om at spunse langs motorvejsramperne, således at netop
dette restareal reduceres. Trafikstyrelsens kommentarer hertil har været, at spunsning vil være dyrt og
ikke stå i forhold til de beskedne arealbesparelser, det vil medføre. Af Miljøredegørelsens hæfte 5 fra
september 2009 er det således ligeledes forudsat, at dette restareal eksproprieres og benyttes til
overskudsjord.
I forbindelse med besigtigelsesforretningen den 2. maj 2013 anmodede Leopold Rullegræs om, at
overskudsjorden kunne placeres andre steder end på det pågældende restareal. Kommissionen
anmodede derfor Banedanmark om at undersøge alternative placeringer på ejendommen.
Banedanmark afholdt derfor efterfølgende møder herom med Leopolds Rullegræs om mulige
placeringer. Banedanmark havde derefter korrespondancer med Køge Kommune, om de af Leopolds
Rullegræs foreslåede alternative placeringer af overskudsjorden kunne accepteres i forhold til
naturbeskyttelsesloven m.v.
På baggrund af dialogen med Leopolds Rullegræs udarbejdede Banedanmark en skitse af ejendommen
med visning af de ønskede alternative placeringer. Banedanmark fremsendte derefter den 12. august
2013 en forespørgsel til Køge Kommune, om kommunens bemærkninger til jordudsætning på de
pågældende lokaliteter. Den 28. august 2013 modtog Banedanmark et svar fra Køge Kommune, hvor
det fremsendte forslag til alternativ placering blev afvist. Begrundelsen var, at Køge Kommune ikke
accepterer jordudsætning indenfor åbeskyttelseslinjen ved Køge Å. Banedanmark fortsatte dialogen
med Leopolds Rullegræs for at finde en ny alternativ placering og fremsendte den 7. november 2013
et nyt forslag til placering af overskudsjorden til Køge Kommune. Den 25. november 2013 modtog
Banedanmark svar fra Køge Kommune, der afviste placeringen med den begrundelse, at det foreslåede
areal var udpeget til lavbundsareal, der ikke må overgå til formål, som kan komme i modstrid hermed.
I den videre dialog med Leopolds Rullegræs fremkom der ikke andre relevante alternativer til
placering af overskudsjord, hvorfor Banedanmark i ekspropriationsmaterialet måtte fastholde den ved
besigtigelsesforretningen viste placering.
Køge Kommune fastholdt således i denne forbindelse kommunens tidligere tilkendegivelser om, at
jordudsætningen på restarealet mellem motorvejen og banen af landskabelige hensyn er en
hensigtsmæssig placering og redegjorde for, at placering af overskudsjorden på de foreslåede
alternative arealer, der var beliggende indenfor åbeskyttelseslinjer og lavbundsarealer, ikke kunne
accepteres som alternative placeringer.
Side 2/3
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 482: Spm. om ministeren, på baggrund af punkt 1 i Banedanmarks notat jf. svar på TRU alm. del spm. 430, vil uddybe de saglige grunde til at placere overskudsjord på netop det valgte stykke eksproprierede areal frem for et andet sted, til transport-, bygnings- og boligministeren
Åbeskyttelseslinjen er en 150 m bred beskyttelseslinje pålagt i henhold til Naturbeskyttelseslovens §
16, hvor der ikke må foretages ændringer i terrænet mv. På denne ejendom er der både pålagt en
åbeskyttelseslinje fra Slimminge Å og fra Køge Å, hvilket begrænser mulighederne for at udlægge
overskudsjord på ejendommen væsentligt.
Ved ekspropriationsforretningen redegjorde Banedanmark for ovenstående dialog med Leopolds
Rullegræs og korrespondancen med Køge Kommune samt for de økonomiske konsekvenser, der ville
være ved at overskudsjorden skulle flyttes til jorddepot i stedet for at blive flyttet til restarealet tæt på
anlægsområdet.
På den baggrund besluttede ekspropriationskommissionen ud fra en samlet vurdering, jf.
ekspropriationsprotokol hæfte 82, side 900, at det ikke var muligt at finde egnede alternative
placeringer til overskudsjorden. Kommissionen oplyste endvidere ejeren om, at det ikke er et
retsbeskyttet gode at have indblik fra motorvejen.
Side 3/3