Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del
Offentligt
1875824_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
5. april 2018
2018-1729
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 14. marts 2018 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 474:
Ministeren bedes redegøre for, hvor mange penge der allerede er brugt på Fe-
mern-forbindelsen, herunder udgifter til projektorganisation, konsulentbi-
stand, diverse analyser, evt. anlægsarbejder, de i forligskredsens aftale af 2.
marts 2018 fremrykkede projekter mm.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Femern A/S, der oplyser følgende:
”Femern Bælt-projektet er verdens hidtil længste sænketunnel og et grænse-
overskridende megaprojekt med vejtrafik og jernbane, som kræver godkendelse
i både Danmark og Tyskland. Heraf følger, at kravene til projektets godkendel-
se er større og mere komplekse sammenlignet med et rent nationalt projekt.
Grundlaget for Femern Bælt-forbindelsen er statstraktaten mellem Danmark
og Tyskland, som blev underskrevet i 2008 og ratificeret i Folketinget og den
tyske Forbundsdag i 2009. Ratifikationen i Danmark skete med projekterings-
loven.
Femern A/S’ opgaver er fastlagt i projekteringsloven fra 2009, anlægsloven fra
2015 samt i forskellige aktstykker. Femern A/S er som EU-støttet, statsejet
aktieselskab underlagt en række tilsyns- og rapporteringsregimer, herunder
ejerens tilsyn i henhold til anlægsloven og statens ejerskabspolitik, Transport-
ministeriets styringsmodel for megaprojekter, selskabsloven (regnskabsklasse
D), EU’s tilsyn i henhold til Sound Financial Management samt øvrigt ad hoc
tilsyn og rapportering.
Arbejdet med projektet fra 2009 og frem har omfattet især følgende:
Danmarkshistoriens formentlig største VVM-undersøgelse af et transport-
projekt;
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 474: Spm. om, hvor mange penge der allerede er brugt på Femern-forbindelsen, herunder udgifter til projektorganisation, konsulentbistand, diverse analyser, evt. anlægsarbejder, de i forligskredsens aftale af 2. marts 2018 fremrykkede projekter mm., til transport-, bygnings- og boligministeren
1875824_0002.png
Omfattende geotekniske undersøgelser, herunder især i farvandet mellem
Rødby og Puttgarden;
Design af verdens længste sænketunnel som følge af, at især den tyske god-
kendelsesproces stiller krav om en omfattende og detaljeret projektering;
Udbud af fire store anlægskontrakter til en samlet værdi af 30 mia. kr. samt
en række andre udbud;
En 14.000 sider lang ansøgning om tysk myndighedsgodkendelse med til-
hørende omkring 50.000 sider underliggende dokumentation og 10.000
sider svar på høringsspørgsmål.
Side 2/2
Hertil kommer blandt andet anlægsforberedende aktiviteter ved Rødbyhavn,
gennemførelse af miljøkompensation og arealerhvervelse i både Danmark og
Tyskland for et trecifret millionbeløb samt eksempelvis informationsaktiviteter
mm. i Danmark og Tyskland vedrørende projektet.
Femern A/S har efter 4. kvartal 2017 afholdt bruttoomkostninger på i alt 4.694
mio. kr. siden den 1. april 2009 (2015-priser). Det indtægtsførte EU-tilskud ud-
gør i alt 1.442 mio. kr. og finansielle omkostninger i alt 15 mio. kr., hvormed net-
toomkostningerne siden 1. april 2009 efter 4. kvartal 2017 udgør 3.267 mio. kr.
Den 2. marts 2018 indgik forligskredsen bag Femern Bælt-forbindelsen, dvs.
Venstre, Liberal Alliance, Det Konservative Folkeparti, Socialdemokratiet,
Dansk Folkeparti, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti, en politisk aftale
om, at der kan foretages en fremrykning af konkrete anlægsforberedende akti-
viteter i perioden 2018-2020:
Gennemførelse af anlægsforberedende overvågningsprogram
Udarbejdelse af mere detaljerede metodebeskrivelser af anlægsarbejderne
Fortsættelse af de arkæologiske undersøgelser ved Rødbyhavn
Byggemodning af produktionsområdet ved Rødbyhavn og etablering af
veje, stier og kontorfaciliteter i Rødbyhavn.
Aktiviteterne har en samlet økonomisk ramme på ca. 425 mio. kr., heraf udgør
320 mio. kr. fremrykning, og der forventes ca. 20 pct. EU-støtte til aktiviteter-
ne. Aktiviteterne finansieres inden for det samlede anlægsbudget og har der-
med ingen effekt på tilbagebetalingstiden for projektet.”
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen