MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
5. april 2018
2018-1729
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 14. marts 2018 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 474:
Ministeren bedes redegøre for, hvor mange penge der allerede er brugt på Fe-
mern-forbindelsen, herunder udgifter til projektorganisation, konsulentbi-
stand, diverse analyser, evt. anlægsarbejder, de i forligskredsens aftale af 2.
marts 2018 fremrykkede projekter mm.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Femern A/S, der oplyser følgende:
”Femern Bælt-projektet er verdens hidtil længste sænketunnel og et grænse-
overskridende megaprojekt med vejtrafik og jernbane, som kræver godkendelse
i både Danmark og Tyskland. Heraf følger, at kravene til projektets godkendel-
se er større og mere komplekse sammenlignet med et rent nationalt projekt.
Grundlaget for Femern Bælt-forbindelsen er statstraktaten mellem Danmark
og Tyskland, som blev underskrevet i 2008 og ratificeret i Folketinget og den
tyske Forbundsdag i 2009. Ratifikationen i Danmark skete med projekterings-
loven.
Femern A/S’ opgaver er fastlagt i projekteringsloven fra 2009, anlægsloven fra
2015 samt i forskellige aktstykker. Femern A/S er som EU-støttet, statsejet
aktieselskab underlagt en række tilsyns- og rapporteringsregimer, herunder
ejerens tilsyn i henhold til anlægsloven og statens ejerskabspolitik, Transport-
ministeriets styringsmodel for megaprojekter, selskabsloven (regnskabsklasse
D), EU’s tilsyn i henhold til Sound Financial Management samt øvrigt ad hoc
tilsyn og rapportering.
Arbejdet med projektet fra 2009 og frem har omfattet især følgende:
Danmarkshistoriens formentlig største VVM-undersøgelse af et transport-
projekt;