Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del
Offentligt
1875820_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
5. april 2018
2018-1729
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 14. marts 2018 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 471:
Ministeren bedes oplyse, om de miljømæssige og byggetekniske krav fra tysk
side nu er kendte, og om indholdet i advarslen fra Femerns A/S' tyske juridiske
rådgiver derfor ikke længere har gyldighed, eller om der - som følge af de tyske
myndighedskrav - kan opstå behov for at ændre i kontrakterne med entrepre-
nørerne.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Femern A/S, der oplyser følgende:
”Femern A/S har ansøgt om anlæg af en sænketunnel, og det er dét projekt, der
tages stilling til i den tyske myndighedsgodkendelse, herunder hvilke krav og
vilkår der skal overholdes under anlægsarbejderne.
Ansøgningen om myndighedsgodkendelse af Femern Bælt-forbindelsen i Tysk-
land har siden 2013 været genstand for to fulde og ganske omfattende offentli-
ge høringsrunder under ledelse af den ansvarlige hørings- og godkendelses-
myndighed under Transportministeriet i Slesvig-Holsten, Amt für Planfest-
stellung Verkehr Schleswig-Holstein.
I forbindelse med de offentlige høringsrunder blev der gennemført en række
høringsmøder, hvor de relevante myndigheder deltog.
Femern A/S kender ikke de nærmere vilkår i godkendelsesbeslutningen, før
den er udstedt, hvilket efter de seneste oplysninger fra Kiel ventes at ske inden
udgangen af 2018. Men Femern A/S har gennem hele hørings- og godkendel-
sesprocessens forløb været i dialog med de relevante tyske myndigheder inden
for miljø, tunnelsikkerhed, sejladssikkerhed mv. med henblik på så vidt muligt
på forhånd at afklare krav og vilkår i myndighedsgodkendelsen. Der er generelt
opnået enighed om alle udestående emner med de tyske myndigheder. Det er
dokumenteret i referaterne fra ovennævnte høringsmøder, som er tilgængelige
for offentligheden.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 471: Spm. om de miljømæssige og byggetekniske krav fra tysk side nu er kendte, og om indholdet i advarslen fra Femerns A/S' tyske juridiske rådgiver derfor ikke længere har gyldighed, til transport-, bygnings- og boligministeren
1875820_0002.png
Til imødegåelse af risikoen for, at myndighedsgodkendelsen skulle indeholde
udgiftskrævende vilkår, er der afsat økonomiske reserver i anlægsbudgettet.
Som grundlag for opgørelsen af reservebehovet har Femern A/S registeret alle
væsentlige kendte risici forbundet med den tyske myndighedsgodkendelses-
proces i selskabets risikoregister. Risikoregistret afspejler således både de
tidsmæssige og økonomiske risici forbundet med den administrative hørings-
og godkendelsesproces i Slesvig-Holsten og den efterfølgende domstolsproces.
Revisions- og rådgivningsvirksomheden EY har på vegne af Transport- og Byg-
ningsministeriet foretaget en ekstern kvalitetssikring af reservebehovet i Fe-
mern Bælt-projektet. Følgende fremgår af side 97 i EYs rapport ’Ekstern kvali-
tetssikring af reserver og risikofordeling på Femern Bælt-forbindelsen’ af 28.
januar 2016: ”En betydelig del (ca. 25 %) af Femern A/S’ nuværende reserver er
knyttet til den tyske myndighedsgodkendelsesproces. Det er vurderingen, at det
på det foreliggende grundlag ikke er muligt at identificere væsentlige nye for-
hold, der ikke allerede indgår i Femern A/S’ nuværende risikoregister.””
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen