Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del
Offentligt
1875811_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
5. april 2018
2018-1729
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 14. marts 2018 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 470:
Ministeren bedes oplyse, om daværende transportminister/Transportministe-
riet var bekendt med den advarsel, som Femern A/S' tyske juridiske rådgiver,
Bettina Enderle, kom med i 2010, jf. artiklen (»Femern ignorerede advarsel
mod milliardaftale«, Jyllands-Posten, 14. marts 2018). I bekræftende fald be-
des ministeren oplyse, hvorfor forligskredsen ikke blev informeret om advars-
len. I benægtende fald bedes ministeren redegøre for, hvorfor Femern A/S ikke
oplyste ministeriet og forligskredsen om advarslen.
Svar:
Jeg kan oplyse, at hverken den daværende transportminister eller Transport-
ministeriet blev gjort bekendt med det svar, som Femern A/S ifølge den af
spørgeren refererede artikel i Morgenavisen Jyllands-Posten den 14. marts
2018 skulle have modtaget fra selskabets daværende juridiske rådgiver, Bettina
Enderle.
Jeg har forelagt spørgsmålet for Femern A/S, der oplyser følgende:
”Transportministeriet bad den 17. februar 2010 Femern A/S om at besvare
følgende spørgsmål:
”Der ønskes en uddybning af, hvordan det er muligt/hensigtsmæssigt at ud-
byde anlægsarbejderne, så længe myndighedsgodkendelsen ikke foreligger,
herunder en vurdering af hvordan de tyske myndigheder vil forholde sig til en
sådan fremgangsmåde.”
Selskabet bad den 22. februar 2010 advokat Bettina Enderle besvare det stille-
de spørgsmål. I sit svar af 22. februar 2010, som er optrykt i Morgenavisen
Jyllands-Posten, oplyste Bettina Enderle, at der er tale om en umiddelbar reak-
tion, og at hun ville vende tilbage med et uddybende svar dagen efter.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 470: Spm. om daværende transportminister/Transportministeriet var bekendt med den advarsel, som Femern A/S' tyske juridiske rådgiver, Bettina Enderle, kom med i 2010, jf. artiklen (»Femern ignorerede advarsel mod milliardaftale«, Jyllands-Posten, 14. marts 2018), til transport-, bygnings- og boligministeren
1875811_0002.png
Dagen efter den 23. februar 2010 sendte Bettina Enderle som lovet en mail
med sit uddybende svar. I dette svar oplyses det blandt andet:
”The response is that there is no legal obstacle in Germany which would pre-
vent Denmark/Femern from starting the tender procedure for the civil works
contracts, before the final plan approval is in place. The public procurement
in Denmark is a sovereign act of Denmark in pursuing the project and follow-
ing the laws applying in Denmark. In the German plan approval process, the
German authorities will not and do not have to take into account the civil law
contracts you entered into but follow the German administrative procedure.
In addition, there is no public procurement relating to the project on the Ger-
man side. There is further no practice in Germany that could have an impact
on Danish procurement.”
Vurderingen i Bettina Enderles første mail af 22. februar 2010 har også efter-
følgende vist sig at være ubegrundet, idet de tyske myndigheder ikke har an-
fægtet Danmarks suveræne ret til at gennemføre udbudsprocessen parallelt
med myndighedsgodkendelsesprocessen.”
Jeg henviser i øvrigt til min besvarelse af spørgsmål 471 (TRU alm. del).
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen