Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del
Offentligt
1874761_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
3. april 2018
2018-1650
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 12. marts 2018 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 467:
Ministeren bedes oplyse, om det er korrekt, at PostNord har ændret deres reg-
ler og praksis, så det ikke længere er muligt at få en afleveringsattest for et af-
sendt brev, medmindre man har en frankeringsmaskine. I bekræftende fald
bedes ministeren oplyse, hvordan ministeren så vil afhjælpe problemerne for
de mange mennesker og mindre virksomheder, der ikke har en frankeringsma-
skine, men kan have behov for juridisk at kunne dokumentere, at de har af-
sendt et brev på en bestemt dato, idet mange love og regler pålægger afsende-
ren af et brev en sådan dokumentationspligt.
Svar:
Jeg kan oplyse, at breve med afleveringsattest ikke er en del af de pligtmæssige
postydelser, som Post Danmark A/S skal tilbyde. Det er derfor virksomheden,
som selvstændigt fastsætter betingelserne for anvendelsen af denne ydelse.
Jeg har ikke desto mindre bedt Post Danmark om en udtalelse, som jeg skal
henholde mig til. Jeg hæfter mig her ved oplysningen om, at det fra 1. april
2018 igen vil være muligt at købe frankering til et Afleveringsattest-brev på
posthuset.
Post Danmark har således oplyst følgende:
"Afleveringsattest er en service, hvor PostNord over for afsenderen attesterer at
have afleveret et brev til modtager enten personligt eller i modtagers brevkasse.
Det er korrekt, at PostNord fra den 1. januar 2018 fjernede muligheden for, at
kunder kunne købe et Afleveringsattest-brev på posthuset. Det betød, at afsen-
deren skulle have en aftale med PostNord om frankering via frankeringsmaski-
ne eller PP. Det har dog vist sig, at mange erhvervsafsendere ikke længere har
en frankeringsmaskine. Derfor introducerer PostNord fra 1. april 2018 igen
muligheden for at købe Afleveringsattest-brevet på posthuse via frankering
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 467: Spm. om, det er korrekt, at PostNord har ændret deres regler og praksis, så det ikke længere er muligt at få en afleveringsattest for et afsendt brev, medmindre man har en frankeringsmaskine, til transport-, bygnings- og boligministeren
1874761_0002.png
med frankeringsmærke til Quickbreve.
Afleveringsattest-brevet giver ikke dokumentation for, hvornår et brev er af-
sendt, som det står angivet i spørgsmålet, men dokumentation for, at et brev er
afleveret til modtager. En Indleveringsattest/postkvittering er en service, der
giver dokumentation for indlevering af et brev på en bestemt dato. Denne ser-
vice er inkluderet, når der købes et rekommanderet brev, men servicen, Indle-
veringsattest/postkvittering ophørte til almindelige breve ved udgangen af
2017."
Med
venlig
hilsen
Side 2/2
Ole Birk Olesen