MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
20. april 2018
2018-1639
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 9. marts 2018 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 466:
Ministeren bedes redegøre for, hvorfor Vejdirektoratet vurderer, at en frem-
rykning af motorvejsprojektet mellem Næstved-Rønnede vil give et samfunds-
økonomisk tab, når Vejdirektoratet samtidig vurderer, at samme øvelse for
motorvejsprojektet til Kalundborg vil medføre en samfundsøkonomisk gevinst,
og når begge projekter har næsten samme forrentning (interne rente) og en
positiv nettonutidsværdi?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Vejdirektoratet, som har oplyst følgende:
”I beregningerne af effekten af 10 års udsættelse er for mange af projekternes
vedkommende anvendt det beregningsgrundlag, som lå til grund for VVM-
vurderingerne. Dog har enkelte projekter ændret sig så meget siden VVM’erne,
at der i stedet er anvendt beregningsgrundlaget fra de genberegninger, som
Vejdirektoratet foretog i 2015.
For Kalundborgmotorvejens 3. etape og Næstved-Rønnede har udgangspunktet
for beregningen af effekten af 10 års udsættelse været de beregninger, som lå til
grund for deres respektive VVM-vurderinger. Det skyldes, at Vejdirektoratet
vurderer, at disse beregninger udgør det bedste grundlag for de to projekter.
Som det fremgår af det tidligere svar på TRU 250, er projekterne ikke altid be-
regnet med samme forudsætninger, og de er dermed ikke fuldt ud indbyrdes
sammenlignelige. Dette gælder også for Kalundborgmotorvejens 3. etape og
Næstved-Rønnede, hvor det ikke er muligt at foretage fuldt sammenlignelige
beregninger af effekten af 10 års udsættelse for de to projekter, idet bereg-
ningsgrundlaget stammer fra to forskellige tidspunkter.
Vejdirektoratet vurderer, at såfremt de to projekter skal sammenlignes, er gen-
beregningen af Kalundborgmotorvejens 3. etape fra 2015 tættest på at være
sammenlignelig med VVM-beregningen for Næstved-Rønnede. I disse bereg-