Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del
Offentligt
1883515_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
20. april 2018
2018-1639
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 9. marts 2018 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 466:
Ministeren bedes redegøre for, hvorfor Vejdirektoratet vurderer, at en frem-
rykning af motorvejsprojektet mellem Næstved-Rønnede vil give et samfunds-
økonomisk tab, når Vejdirektoratet samtidig vurderer, at samme øvelse for
motorvejsprojektet til Kalundborg vil medføre en samfundsøkonomisk gevinst,
og når begge projekter har næsten samme forrentning (interne rente) og en
positiv nettonutidsværdi?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Vejdirektoratet, som har oplyst følgende:
”I beregningerne af effekten af 10 års udsættelse er for mange af projekternes
vedkommende anvendt det beregningsgrundlag, som lå til grund for VVM-
vurderingerne. Dog har enkelte projekter ændret sig så meget siden VVM’erne,
at der i stedet er anvendt beregningsgrundlaget fra de genberegninger, som
Vejdirektoratet foretog i 2015.
For Kalundborgmotorvejens 3. etape og Næstved-Rønnede har udgangspunktet
for beregningen af effekten af 10 års udsættelse været de beregninger, som lå til
grund for deres respektive VVM-vurderinger. Det skyldes, at Vejdirektoratet
vurderer, at disse beregninger udgør det bedste grundlag for de to projekter.
Som det fremgår af det tidligere svar på TRU 250, er projekterne ikke altid be-
regnet med samme forudsætninger, og de er dermed ikke fuldt ud indbyrdes
sammenlignelige. Dette gælder også for Kalundborgmotorvejens 3. etape og
Næstved-Rønnede, hvor det ikke er muligt at foretage fuldt sammenlignelige
beregninger af effekten af 10 års udsættelse for de to projekter, idet bereg-
ningsgrundlaget stammer fra to forskellige tidspunkter.
Vejdirektoratet vurderer, at såfremt de to projekter skal sammenlignes, er gen-
beregningen af Kalundborgmotorvejens 3. etape fra 2015 tættest på at være
sammenlignelig med VVM-beregningen for Næstved-Rønnede. I disse bereg-
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 466: Spm. om, hvorfor Vejdirektoratet vurderer, at en fremrykning af motorvejsprojektet mellem Næstved-Rønnede vil give et samfundsøkonomisk tab m.m., til transport-, bygnings- og boligministeren
1883515_0002.png
ninger er der således anvendt samme forudsætninger med hensyn til trafik-
vækst og samme trafikmodel. VVM-beregningen af Næstved-Rønnede er dog
lidt nyere og har derfor et andet prisniveau og andre enhedspriser, og der har
desuden været anvendt en nyere version af værktøjet til samfundsøkonomiske
beregninger (TERESA).
Genberegningen af Kalundborgmotorvejens 3. etape giver næsten samme in-
terne rente (4,0 pct.) som VVM-undersøgelsen for Næstved-Rønnede (3,9 pct.).
Begge projekter er således lige netop rentable. Hvis effekten af en udsættelse i
10 år skulle beregnes med grundlag i genberegningen af Kalundborgmotorve-
jens 3. etape, ville resultatet sandsynligvis blive det samme som for Næstved-
Rønnede, idet det vil give en gevinst for samfundet at udskyde projektet.
Når det så vidt muligt er valgt ikke at tage udgangspunkt i beregningsgrundla-
get fra genberegningerne i 2015, skyldes det, at disse beregninger er behæftet
med større usikkerhed end VVM-beregningerne. Det skyldes, at der i forbindel-
se med gennemførelsen af genberegningerne med de regionale trafikmodeller,
blev konstateret en række metodiske udfordringer.”
Som det fremgår af ovenstående svar fra Vejdirektoratet, eksisterer der desvær-
re ikke et fuldstændigt sammenligneligt grundlag på tværs af de vejprojekter,
som der i de senere år er blevet undersøgt. Det er bestemt ikke optimalt, hvor-
for det er planlagt, at genberegningerne skal gentages, inklusive en ny bereg-
ning af Næstved-Rønnede, når den nye version 2.0 af Landstrafikmodellen er
klar. Aktuelt er forventningen, at genberegningerne kan foretages i 2. halvår
2018 med afrapportering i foråret 2019.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen