Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del
Offentligt
1870733_0001.png
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet har den 8. marts 2018 bedt Aarhus Letbane
besvare følgende spørgsmål:
A. Hvad er årsagen til udskydelsen af åbningen af Odder- og Grenaabanen?
B. Hvornår forventer letbaneselskabet at hhv. Odder- og Grenaabanen kan åbne?
Ad A.
Aflysningen den 22. september 2017 af den planlagte åbning af letbanens indre
strækning har også medført forsinkelser af Odder- og Grenaabanen
det skyldes især
disse fire forhold:
1. Ny ansøgning
Som direkte følge af aflysningen måtte Aarhus Letbane og assessor (den tredjepart, der
kvalitetssikrer og ansøger om godkendelser af Letbanen hos Trafik,- Bygge- og Boligsty-
relsen, TBST) udarbejde en ny ansøgning.
Aflysningen forsinkede åbningen af letbanens indre strækning med tre måneder.
2. Håndtering af vilkår
Aarhus Letbane indsendte efterfølgende en ny ansøgning sammen med assessors sik-
kerhedsvurderingsrapport, der indeholdt ganske få observationer. Da TBST efterføl-
gende godkendte letbanens indre strækning den 20. december 2017, skete det ikke
desto mindre på 58 vilkår. Heraf skulle 50 vilkår håndteres og besvares inden for to
måneder. Alle vilkår skulle både håndteres af Aarhus Letbane og assessor, hvilket var
en tidkrævende arbejdsgang.
Aarhus Letbane og assessor har naturligvis måttet prioritere håndteringen af de 50 vil-
kår, hvilket har forsinket det sideløbende arbejde med at udarbejde ansøgninger om
godkendelse af Odder- og Grenaabanen.
3. Forventning om fuldt regelgrundlag
For at fremskynde processen for godkendelsen af Odderbanen, ønsker Aarhus Letbane
i første omgang at udarbejde fire tekniske sikkerhedsregler (regelgrundlag for vedlige-
hold), der er nødvendige for at komme i drift på Odderbanen, og som supplerer de 16
regelgrundlag, der allerede er godkendt. Efterfølgende vil Aarhus Letbane udarbejde
de tre resterende regelgrundlag, der omhandler fremtidige ombygninger af Letbanen
og derfor ikke skønnes at være nødvendige for drift af Odderbanen på kort sigt.
TBST har dog meddelt, at man forventer at modtage det fulde regelgrundlag i den
kommende ansøgning - alternativt et nyt argumentationsnotat baseret på en ny risiko-
vurdering af Odderbanen. Uanset løsning forlænger denne forventning den aktuelle
ansøgningsproces og medvirker også til at forsinke åbning af Odder- og Grenaabanen.
4. Assessor finder flere observationer
Samtidig har assessor, der i forbindelse med den aflyste åbning af Letbanen er blevet
underkendt af TBST to gange, anlagt en mere konservativ tilgang til arbejdet med at
ansøge om godkendelse af Odderbanen. Denne tilgang udmønter sig i væsentligt flere
observationer af potentielle udeståender, hvilket gør arbejdet med at udarbejde an-
søgningen mere tidkrævende end tidligere.
NOTAT
Aarhus Letbane I/S
P. Hiort Lorenzens Vej 71-95
DK-8000 Aarhus C
CVR: 34704724
EAN: 5798002913088
[email protected]
letbanen.dk
09 marts 2018
Kontaktperson
Michael Borre
Direktør
M: 26 84 73 23
E: [email protected]
Side 1 af 2
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 464: Spm, om kommentar til henvendelsen af 7/3-18 fra Trafikforeningen Djursland, vedrørende Århus Letbane, til transport-, bygnings- og boligministeren
1870733_0002.png
Ad B.
Aarhus Letbane og assessor arbejder intensivt på at udarbejde ansøgning om til-
ladelse til at køre med passagerer på Odderbanen. Processen foregår således:
Når ansøgningen er indsendt, har TBST en sagsbehandlingstid. Styrelsens service-
mål er seks uger, men sagsbehandlingen kan tage op til fire måneder. Undervejs i
processen kan TBST stille spørgsmål til materialet.
Efter ansøgningen for Odderbanen er indsendt, fortsætter det tilsvarende arbejde
med ansøgningen for Grenaabanen. På strækningen mod Grenaa vil der være en
del genbrug fra Odderbanen. Forventningen er derfor, at godkendelsesprocessen
bliver kortere for Grenaabanen.
Når Trafikstyrelsen har sagsbehandlet Aarhus Letbanes ansøgning for Odderba-
nen, kan styrelsen enten afvise eller godkende ansøgningen. Hvis ansøgningen
godkendes, vil det typisk ske på en række vilkår, som Aarhus Letbane skal hånd-
tere. Først når godkendelsen foreligger, kan Aarhus Letbane udføre de sidste funk-
tionstest af Odderbanen, herunder give letbaneførerne det krævede stræknings-
kendskab. Straks efter at disse tests er gennemført, kan Odderbanen begynde at
køre med passagerer.
Hvad angår tilsvarende funktionstests af Grenaabanen, forventes disse at kunne
udføres sideløbende med TBSTs sagsbehandling af ansøgningen om at køre med
passagerer på strækningen. Når strækningen mod Grenaa bliver godkendt, er det
derfor forventningen, at man i umiddelbar forlængelse heraf kan åbne for passa-
gerdrift.
Som det fremgår, er der fortsat så mange ubekendte faktorer i processen frem mod
godkendelser af Odder- og Grenaabanen, at Aarhus Letbane for nuværende ikke kan
angive åbningsdatoer. Belært af erfaring ønsker Aarhus Letbane ikke at tage den risiko,
der er ved at melde åbningsdatoer ud, før alle nødvendige godkendelser fra TBST er
modtaget.
Aarhus Letbane arbejder målrettet på at få godkendt Odder- og Grenaabanen så hur-
tigt som muligt.
Side 2 af 2