Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del
Offentligt
1870732_0001.png
MINISTEREN
Trafikforeningen Djursland
Att.: John Ole Rasmussen
Dato
J. nr.
12. marts 2018
2018-1593
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Kære John Ole Rasmussen
Tak for jeres henvendelse af 7. marts 2018, hvor I spørger ind til tidshorisonten
for dels evalueringen af sikkerhedsgodkendelsesforløbet af den indre stræk-
ning, dels ibrugtagningen af Odder- og Grenaabanen.
Der er ingen tvivl om, at det er utroligt ærgerligt for borgerne i det østjyske, at
åbningen af Odder- og Grenaabanen forsinkes.
Det forløb vi hidtil har været vidne til, med forsinkelse af sikkerhedsgodkendel-
sen af letbanens indre strækning, har ikke været kønt. Jeg er enig i, at det langt
fra har været tilfredsstillende.
Derfor har jeg som bekendt iværksat en ekstern evaluering af forløbet, så vi kan
undgå tilsvarende problemstillinger i fremtidige infrastrukturprojekter.
Jeg vil gerne medgive, at det alt andet lige ville have været oplagt, hvis evalue-
ringens resultater også kunne understøtte en bedre proces med godkendelserne
af de to ydre strækninger.
Når dette ikke har været muligt, skyldes det bl.a. at sikkerhedsområdet er et
komplekst og specialiseret område. Hvis evalueringen skal bidrage med kon-
struktivt læring – og ikke blot en overfladisk ansvarsplacering – er det vigtigt,
at det dels er de rette kompetencer, der sættes til at udføre evalueringsopgaven,
dels er de rigtige forhold, der fokuseres på. Det har derfor været nødvendigt
med en vis procestid til udarbejdelse af kommissorium og indhentning af til-
bud.
Jeg mener også, at vi skylder de involverede parter, Aarhus Letbane og Trafik-,
Bygge- og Boligstyrelsen, at sikre os, at evalueringsarbejdet bliver gjort ordent-
ligt og grundigt.
I tillæg hertil kommer, at det seneste udmeldte tidspunkt for ibrugtagning af
Odderbanen har været sat til februar 2018. Det har derfor ikke været muligt
inden for den tidsramme at få foretaget en dybdegående evaluering med brug-
bare resultater. Dette har derfor ikke været sigtet med evalueringen, hvorfor
åbningen af de to strækninger vil ske uafhængigt af den forestående evaluering.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 464: Spm, om kommentar til henvendelsen af 7/3-18 fra Trafikforeningen Djursland, vedrørende Århus Letbane, til transport-, bygnings- og boligministeren
1870732_0002.png
Evalueringen bør således ikke forårsage yderligere forsinkelser for åbningen
Odder- og Grenaabanen.
Ministeriet har på den baggrund vurderet, at en endelig afrapportering af eva-
lueringen vil kunne foreligge i oktober 2018. Dog er der lagt op til, at opgavens
første del – der er en kortlægning af det konkrete forløb og hvad der gik galt –
skal foreligge i udkast inden sommerferien.
Jeg kan endvidere oplyse, at ministeriet er ved at gennemgå de netop indkom-
ne tilbud på evalueringsopgaven. Opgaven forventes tildelt den vindende byder
og dermed igangsat før påske.
Når det så er sagt, er det værd at huske på, at der sidder en ansvarlig bestyrelse
og ejerkreds bag letbaneselskabet, der bærer et ansvar for at sikre, at selskabet
er i stand til at levere den fornødne dokumentation, så letbanen kan sikker-
hedsgodkendes og dermed idriftsættes.
Man bør kunne sætte sin lid til, at disse aktører – på baggrund af erfaringerne
med den indre strækning – også selv har gjort sig nogle overvejelser om, hvor-
dan indsatsen med opnåelse af de udestående godkendelser kan styrkes.
For så vidt angår udsigten til ibrugtagningen af Odder- og Grenaabanen har jeg
bedt både Aarhus Letbane og Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen om at udarbejde
en skriftlig statusredegørelse herfor.
Letbaneselskabet har oplyst, at selskabet arbejder intensivt på at udarbejde
ansøgning om tilladelse til at køre med passagerer på Odder- og Grenaabanen.
Belært af erfaring fra forløbet med godkendelse af den indre strækning, ønsker
selskabet dog ikke at melde en åbningsdato ud på nuværende tidspunkt, da der
endnu er udestående forhold, der skal dokumenteres i ansøgningsmaterialet.
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har adviseret, at styrelsen ved godkendelse af
de tekniske sikkerhedsregler har seks ugers sagsbehandlingstid, mens sagsbe-
handling af de øvrige sikkerhedsgodkendelser kan foretages inden for tre uger.
Jeg har til jeres orientering vedlagt begge skriftlige redegørelser som bilag til
dette brev.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen