MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
3. april 2018
2018 - 1580
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 7. marts stillet mig følgen-
de spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Magnus Heunicke (S).
Spørgsmål nr. 462:
”Ministeren bedes redegøre for, hvorfor Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen i pla-
nen »Trafikplan for den statslige jernbane 2017-2032« lægger op til en rejsetid
på 47 minutter mellem København og Næstved, når styrelsen i 2012 lagde op til
en rejsetid på 37 minutter i 2022, og der i præsentationen af Ringsted-Femern
banen i 2016 blev lagt op til en samlet rejsetid på 36 minutter efter 2021. Hvad
agter ministeren at gøre for at opnå en samlet rejsetid på 36 minutter efter
2021?”
Svar:
Jeg har rettet spørgsmålet videre til Transport-, Bygnings- og Boligstyrelsen
som oplyser:
”I Trafikplanen 2012-2027 var det bl.a. forudsat, at Femernforbindelsen ville
åbne i 2021 og at den ville blive betjent af tog København-Hamborg, der kunne
udnytte de højere hastigheder. Der var således for planåret 2022 forudsat et
internationalt tog, som kørte uden stop København H-Næstved, med en rejse-
tid på 37 minutter.
Høringsudgaven af Trafikplanen 2017-2032 præsenterer en køreplan for 2022,
som er baseret på et køreplansforslag udarbejdet af DSB for 2022, med en for-
ventet rejsetid København H-Næstved på 45 minutter. Det er lagt til grund, at
der anvendes nuværende materiel, dvs. dobbeltdækkertog med en maks. ha-
stighed på 160 km/t. Ligeledes er der forudsat en standsning i Ringsted.
Det fremgår af den omtalte præsentation fra Banedanmark/Femern Landanlæg
af Ringsted - Femern banen i 2016, at rejsetiden på 36 minutter var baseret på