MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
23. marts 2018
2018 - 1575
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 7. marts stillet mig følgen-
de spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Rasmus Prehn (S).
Spørgsmål nr. 460:
”Ministeren bedes redegøre for, hvor i høringsudgaven af Trafikplan for den
statslige jernbane 2017-2032 fra den 24. november 2017 der lægges op til, fore-
slås eller anbefales en anden betjening af togstrækninger end hidtil planlagt. I
forlængelse heraf ønskes oplyst, hvilke konsekvenser dette vil have for de på-
gældende strækninger i forhold til antal afgange, samlet kapacitet og transport-
tid.”
Svar:
Som omtalt i andre spørgsmål med relation til Trafikplanen, som Trafik-, Byg-
ge- og Boligstyrelsen har sendt i høring, er der tale om en langsigtet plan, som
styrelsen i henhold til lov om trafikselskaber udarbejder hvert fjerde år. Den
har ingen bindende karakter, men er inspiration til de trafikale krav, som an-
vendes i de forhandlede og udbudte togkontrakter. Det er også en mulighed for
at få en åben og fordomsfri debat om fremtidens togtrafik.
Hvad angår det konkrete spørgsmål oplyser Transport-, Bygnings- og Boligsty-
relsen:
”Den trafik, der er planlagt på de statslige baner indtil nu, er beskrevet i de
trafikkontrakter, der er indgået. Det vil sige DSB’s kontrakt, der løber frem til
2024, og Arrivas kontrakt, der løber frem til 2020. Dertil kommer:
den politiske aftale om genudbud af trafikken i Midt- og Vestjylland,
som udmøntet i udbudsmateriale udsendt december 2017
beslutning om overdragelse af trafikkøberansvaret på Øresundsbron til
svensk trafikkøber på baggrund af den politiske aftale om Fremtidens
togtrafik i Hovedstadsområdet fra december 2017