MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
9. marts 2018
2018 - 1575
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 7. marts stillet mig følgen-
de spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Rasmus Prehn (S).
Spørgsmål nr. 459:
Ministeren bedes redegøre for, om det er muligt kun at lukke et af sporene eller
planlægge faste ”arbejdsvinduer” på jernbanestrækningen Hobro-Langå under
sporarbejdet fra 30. juni 2018 og 8 uger frem, således at lukningen af stræk-
ningen ikke får konsekvenser for jernbanegodset, der transporteres til og fra
Aalborg havn.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Banedanmark, som oplyser:
”Henover foråret og sommeren 2018 ombygger Banedanmark strækningen
mellem Langå og Hobro. Det skyldes, at spor og sporskifter på strækningen er
nedslidte og trænger til fornyelse. Arbejdet omfatter også ombygning af Ran-
ders og Hobro Stationer. Banedanmark har søgt at minimere generne for tra-
fikken mest muligt, men det er ikke muligt at undgå en totalspærring. Det skyl-
des arbejdernes omfang og karakter.
Sporfornyelsesprojektet Langå - Hobro strækker sig udførelsesmæssigt over i
alt seks måneder. Den største del af arbejdet gennemføres samtidig med, at der
kører tog i det ene spor, men det bliver desværre nødvendigt at spærre begge
spor i en begrænset periode på otte uger.
Den primære årsag til totalspærringen er, at Randers Station skal totalombyg-
ges, herunder at der skal etableres et helt nyt sikringsanlæg. Arbejdet på Ran-
ders Station kan ikke udføres samtidig med togdrift, da alle spor og sporskifter
skal udskiftes, og sporene efterfølgende skal reetableres i et nyt tracé. Etable-
ring af et helt nyt sikringsanlæg betyder endvidere, at det i en periode ikke er
muligt at styre togdriften. Derfor vil togdrift i denne periode ikke være mulig,
heller ikke som enkeltsporsdrift.