Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del
Offentligt
1874763_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
3. april 2018
2018-1532
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har ved brev af 5. marts 2018 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Mattias Tesfaye (S).
Spørgsmål nr. 456:
Som opfølgning på svar på TRU alm. del spm. 347 bedes ministeren fremsende
en tabel for kundepunktligheden for Høje Taastrup-strækningen og Frederiks-
sundstrækningen.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for DSB, der oplyser følgende:
”Hermed opgiver DSB kundepunktligheden for Høje Taastrup strækningen og
Frederikssund strækningen i samme periode. Det er henholdsvis strækninger-
ne mellem Høje Taastrup st. og Valby st. og mellem Frederikssund st. og Valby
st.
Den samlede kundepunktlighed for hele S-banen er lavere i 2017 sammenlignet
med 2016, hvilket også har påvirket både Høje Taastrup og Frederikssund
strækningen. Dette skyldes blandt andet en stor stigning i sikringsfejl på det
gamle sikringsanlæg samt forskellige forsinkende effekter af mange og store
infrastrukturprojekter på S-banen. Andre udfordringer med infrastrukturen
som problemer med spor og kørestrøm samt eksterne forhold som personpå-
kørsler og hærværk har også i høj grad påvirket kundepunktligheden på S-
banen i 2017.
Af tabel 1 fremgår kundepunktlighed for Høje Taastrup og Frederikssund
strækningen og kundepunktlighed for hele S-banen i 2016 og 2017.
DSB har i tabellen ligeledes angivet operatørpunktligheden for hele S-banen.
Med undtagelse af enkelte måneder har operatørpunktligheden ligget over må-
let på 97,5 %.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 456: MFU spm. om ministeren vil oversende en tabel for knudepunktligheden for Høje Taastrup-strækningen og Frederikssund-strækningen, til transport-, bygnings- og boligministeren
1874763_0002.png
Tabel 1:
Kunde-
punktlighed,
Høje Taastrup
strækningen
2016
Maj
Juni
Juli
August
September
Oktober
November
December
2017
Januar
Februar
Marts
April
Maj
Juni
Juli
August
September
Oktober
November
December
Kunde-
punktlighed,
Frederikssund
strækningen
Kundepunktlig-
hed, samlet S-tog
Kontraktkrav:
92,3 %
Side 2/3
Operatørpunkt-
lighed, samlet S-
tog
Kontraktkrav:
97,5 %
98,7 %
97,2 %
98,6 %
98,0 %
97,2 %
98,6 %
97,9 %
98,2 %
98,8 %
98,2 %
99,1 %
98,7 %
98,4 %
98,2 %
98,9 %
98,8 %
98,8 %
98,9 %
98,7 %
97,4 %
96,1 %
95,0 %
96,1 %
92,7 %
90,5 %
95,5 %
94,4 %
92,5 %
97,3 %
87,5 %
93,7 %
95,9 %
84,3 %
89,9 %
91,5 %
86,0 %
90,2 %
95,6 %
96,5, %
90,0 %
89,5 %
92,8 %
94,9 %
91,6 %
88,5 %
95,2 %
92,4 %
92,1 %
95,3 %
93,5 %
94,4 %
95,0 %
86,7 %
89,6 %
90,8 %
82,0 %
92,3 %
95,6 %
95,0 %
89,8 %
91,1 %
93,1 %
90,5 %
89,5 %
88,3 %
92,9 %
92,3 %
92,1 %
95,0 %
90,1 %
93,0 %
95,0 %
87,5 %
91,4 %
91,2 %
86,9 %
90,9 %
95,1 %
94,7 %
89,1 %
Ved kundepunktlighed forstås den andel af kunder, der ankommer punktligt til stationen på baggrund
af kundernes forventede rejsemønster og den afviklede togtrafik. Ankomster anses for at være punktlige,
hvis de er forsinkede mindre end 2:59 min.
Ved operatørpunktlighed forstås den samlede punktlighed med fradrag af forsinkelser, der skyldes
forhold som DSB ikke er ansvarlig for. Ankomster anses for at være punktlige, hvis de er forsinkede
mindre end 2:59 min.”
Jeg kan desuden oplyse udvalget, at en tabel over kunderettidigheden på pend-
lerstrækninger fordelt på årets måneder offentliggøres i DSB´s kvartalsrappor-
ter for rejsetidsgaranti (fjerde kvartal). På nuværende tidspunkt kan kvartals-
rapporterne for 2015, 2016 og 2017 findes på DSB´s hjemmeside på
https://www.dsb.dk/om-dsb/virksomheden/rapporter-og-
regnskab/rapportering-til-transport-og-bygningsministeriet/.
For så vidt angår
kundepunktligheden for S-togs-pendlerstrækninger fremgår tallene af tabel 8,
som er den sidste tabel i rapporterne. Jeg bemærker i den forbindelse, at de tal,
som udvalget tidligere har fået oplyst vedrørende kunderettigheden på udvalgte
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 456: MFU spm. om ministeren vil oversende en tabel for knudepunktligheden for Høje Taastrup-strækningen og Frederikssund-strækningen, til transport-, bygnings- og boligministeren
1874763_0003.png
pendlerstrækninger, ikke svarer til de tal, som er offentliggjort i kvartalsrap-
porterne. Det skyldes, at DSB er nødsaget til at låse sin opgørelse af kunderet-
tigheden på pendlerstrækninger på et bestemt tidspunkt, for at disse tal kan
offentliggøres og derved give pendlere mulighed for at kontrollere, om de skulle
have haft udbetalt kompensation i medfør af DSB´s rejsetidsgaranti. DSB mod-
tager dog også efterfølgende mindre opdateringer af tallene, som registreres i et
særskilt analysesystem og anvendes til driftsoptimering. Det er dette analysesy-
stem, som udvalget tidligere har modtaget tal fra. DSB ønsker at overgå til at
udlevere de samme tal, som DSB offentliggør på deres hjemmeside, og det er
således de tal, der fremgår af nærværende svar på TRU 456.”
Side 3/3
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen