MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
3. april 2018
2018-1532
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har ved brev af 5. marts 2018 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Mattias Tesfaye (S).
Spørgsmål nr. 456:
Som opfølgning på svar på TRU alm. del spm. 347 bedes ministeren fremsende
en tabel for kundepunktligheden for Høje Taastrup-strækningen og Frederiks-
sundstrækningen.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for DSB, der oplyser følgende:
”Hermed opgiver DSB kundepunktligheden for Høje Taastrup strækningen og
Frederikssund strækningen i samme periode. Det er henholdsvis strækninger-
ne mellem Høje Taastrup st. og Valby st. og mellem Frederikssund st. og Valby
st.
Den samlede kundepunktlighed for hele S-banen er lavere i 2017 sammenlignet
med 2016, hvilket også har påvirket både Høje Taastrup og Frederikssund
strækningen. Dette skyldes blandt andet en stor stigning i sikringsfejl på det
gamle sikringsanlæg samt forskellige forsinkende effekter af mange og store
infrastrukturprojekter på S-banen. Andre udfordringer med infrastrukturen
som problemer med spor og kørestrøm samt eksterne forhold som personpå-
kørsler og hærværk har også i høj grad påvirket kundepunktligheden på S-
banen i 2017.
Af tabel 1 fremgår kundepunktlighed for Høje Taastrup og Frederikssund
strækningen og kundepunktlighed for hele S-banen i 2016 og 2017.
DSB har i tabellen ligeledes angivet operatørpunktligheden for hele S-banen.
Med undtagelse af enkelte måneder har operatørpunktligheden ligget over må-
let på 97,5 %.