Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del
Offentligt
1866315_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
12. marts 2018
2018-1505
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 2. marts 2018 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Claus Larsen-Jensen
(S).
Spørgsmål nr. 449:
Vil ministeren garantere, at alle forslag til linjeføring for en havnetunnel i Kø-
benhavn indgår ligeværdigt i ministeriets bedømmelse af, hvad der er den rig-
tigste tunnelløsning til at løse de store trafikale problemer i København? Spør-
geren henviser til vedlagte bilag med baggrund for spørgsmålet.
Svar:
Den igangværende forundersøgelse af en østlig ringvej (havnetunnel) i Køben-
havn ligger i forlængelse af den strategiske analyse af projektet, der blev gen-
nemført fra 2010-2013. I den strategiske analyse indgik en linjeføringsanalyse,
hvor forskellige linjeføringsalternativer, herunder en langsgående havnetunnel,
blev sammenlignet og fagligt vurderet i forhold til bygbarhed, trafik, miljø, by-
udvikling, pris mv.
Konklusionen af linjeføringsanalysen, der blev udarbejdet af Rambøll, var, at
den mest hensigtsmæssige, overordnede linjeføring for en østlig ringvej er den
såkaldte linjeføringskorridor B4, der løber i tunnel fra Nordhavn via Amager til
Amagermotorvejen.
På baggrund af linjeføringsanalysen godkendte Borgerrepræsentationen i Kø-
benhavns Kommune den 29. november 2012 valg af overordnet linjeføring B4
som udgangspunkt for de fortsatte analyser.
Forligsparterne bag aftalen om en grøn transportpolitik fra 2009, der også tæl-
ler spørgerens parti, noterede sig ligeledes i aftale af 21. marts 2013, at hvis en
havnetunnel ønskes realiseret, går den mest hensigtsmæssige linjeføring i tun-
nel via Nordhavn til Refshaleøen og derfra videre til Kløvermarken, Amagerbro
og Islands Brygge frem til udfletningen ved Sjællandsbroen, hvilket svarer til
linjeføringskorridor B4.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 449: MFU spm. om alle forslag til linjeføring for en havnetunnel i København indgår ligeværdigt i ministeriets bedømmelse af, hvad der er den rigtigste tunnelløsning til at løse de store trafikale problemer i København, til transport-, bygnings- og boligministeren
1866315_0002.png
Parterne bag forundersøgelsen af projektet – det vil sige Transport, Bygnings-
og Boligministeriet, Københavns Kommune, Region Hovedstaden og Refshale-
øens Ejendomsselskab A/S – har på baggrund af den strategiske analyse og de
politiske beslutninger aftalt, at det videre arbejde i forundersøgelsen tager ud-
gangspunkt i den overordnede linjeføringskorridor B4. Det agter jeg ikke at
ændre på.
Der er udarbejdet fire delkommissorier, der tilsammen beskriver de enkelte
delopgaver af forundersøgelsen. Det gælder blandt andet en trafiksanerings-
plan, der givetvis kan etableres i tilknytning til projektet, samt vurderinger af
forskellige tunnelløsninger, så miljø og lokalområder påvirkes mindst muligt.
Den strategiske analyse af projektet inklusive Rambølls linjeføringsanalyse og
andre baggrundrapporter kan læses her:
https://www.trm.dk/da/publikationer/2013/oestlig-ringvej-strategisk-
analyse-af-en-havnetunnel-i-koebenhavn
Aftalen om og kommissorierne for forundersøgelsen af projektet kan læses her:
http://www.vejdirektoratet.dk/DA/vejprojekter/ostlig-
ringvej/Dokumenter/Sider/default.aspx
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen