Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del
Offentligt
1864840_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato 8. marts 2018
J. nr. 2018-1454
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af den 28. februar 2018 stillet
mig følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Kirsten Normann Andersen (SF).
Spørgsmål nr. 444:
Hvorfor indeholder moderne elektroniske byggetilladelser ikke et felt, der oply-
ser om et hus evt. skal stå på pæle, således at kommunen er forberedt på, hvis
der kommer forespørgsler, spørgsmål og klager fra naboer i forhold til evt. ska-
der i forbindelse med evt. pilotering, således at kommunen kan reagere hurtigt,
hvis der er risiko for overtrædelse af byggelovens §§ 12 og 12 A?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, der oplyser
følgende, som jeg kan henholde mig til:
”Ansøgning om byggetilladelse skal indgives til kommunalbestyrelsen ved an-
vendelse af den digitale løsning, som kommunen stiller til rådighed. Kommu-
nernes fælles digitale løsning udgøres af det elektroniske system Byg og Miljø
(BoM), som landets kommuner anvender som ansøgningsplatform i byggesa-
ger.
Hvordan Byg og Miljø er indrettet, herunder hvilke afkrydsningsfelter ansøg-
ningsplatformen indeholder, er noget Kommunernes Landsforening (KL) er
ansvarlig for.
Det er kommunalbestyrelsen, der som bygningsmyndighed og på baggrund af
den i ansøgningen indsendte dokumentation, foretager sagsbehandling og ud-
steder byggetilladelse.
Det fremgår af bygningsreglementet, at ansøgning om byggetilladelse skal in-
deholde enhver oplysning af betydning for kommunalbestyrelsens behandling
af byggesagen. Af bygningsreglementets bestemmelser fremgår det bl.a., at
ansøgningen skal indeholde en tydelig beskrivelse af det arbejde, der skal udfø-
res, nødvendige oplysninger til identifikation af bygningen, oplysning om den
påtænkte benyttelse af bebyggelsen, ligesom at relevant tegningsmateriale skal
vedlægges.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 444: Spm. om, hvorfor moderne elektroniske byggetilladelser ikke indeholder et felt, der oplyser om et hus evt. skal stå på pæle, således at kommunen er forberedt på, hvis der kommer forespørgsler, spørgsmål og klager fra naboer i forhold til evt. skader i forbindelse med evt. pilotering, således at kommunen kan reagere hurtigt, hvis der er risiko for overtrædelse af byggelovens §§ 12 og 12 A, til transport-, bygnings- og boligministeren
1864840_0002.png
Afhængig af byggearbejdets art kan relevante oplysninger f.eks. være teg-
ningsmateriale, der viser bebyggelsens samlede omfang og indvirkning på om-
givelserne, oplysning om beliggenheden af tilstødende eller omkringliggende
grundes bebyggelse, oplysning om vand- og afløbsforhold samt statiske bereg-
ninger mv. Information om en bygnings statik, herunder eksempelvis hvordan
eller på hvad et hus er funderet, vil således, hvis det er relevant for den konkre-
te byggesag, fremgå af ansøgningen og vil derfor ligge på sagen til kommunal-
bestyrelsens videre opbevaring og brug.
Såfremt funderingsarbejder mv. efter § 12, frembyder fare for ejendommens
beboere eller andre, kan kommunalbestyrelsen kræve, at bebyggelsen og om-
kringliggende arealer og bebyggelser i nødvendigt omfang afspærres og røm-
mes. Hvis et påbud om afspærring og rømning ikke straks efterkommes, kan
det gennemføres af kommunalbestyrelsen på ejerens bekostning”.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen