MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato 8. marts 2018
J. nr. 2018-1454
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af den 28. februar 2018 stillet
mig følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Kirsten Normann Andersen (SF).
Spørgsmål nr. 444:
Hvorfor indeholder moderne elektroniske byggetilladelser ikke et felt, der oply-
ser om et hus evt. skal stå på pæle, således at kommunen er forberedt på, hvis
der kommer forespørgsler, spørgsmål og klager fra naboer i forhold til evt. ska-
der i forbindelse med evt. pilotering, således at kommunen kan reagere hurtigt,
hvis der er risiko for overtrædelse af byggelovens §§ 12 og 12 A?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, der oplyser
følgende, som jeg kan henholde mig til:
”Ansøgning om byggetilladelse skal indgives til kommunalbestyrelsen ved an-
vendelse af den digitale løsning, som kommunen stiller til rådighed. Kommu-
nernes fælles digitale løsning udgøres af det elektroniske system Byg og Miljø
(BoM), som landets kommuner anvender som ansøgningsplatform i byggesa-
ger.
Hvordan Byg og Miljø er indrettet, herunder hvilke afkrydsningsfelter ansøg-
ningsplatformen indeholder, er noget Kommunernes Landsforening (KL) er
ansvarlig for.
Det er kommunalbestyrelsen, der som bygningsmyndighed og på baggrund af
den i ansøgningen indsendte dokumentation, foretager sagsbehandling og ud-
steder byggetilladelse.
Det fremgår af bygningsreglementet, at ansøgning om byggetilladelse skal in-
deholde enhver oplysning af betydning for kommunalbestyrelsens behandling
af byggesagen. Af bygningsreglementets bestemmelser fremgår det bl.a., at
ansøgningen skal indeholde en tydelig beskrivelse af det arbejde, der skal udfø-
res, nødvendige oplysninger til identifikation af bygningen, oplysning om den
påtænkte benyttelse af bebyggelsen, ligesom at relevant tegningsmateriale skal
vedlægges.