MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
16. april 2018
2018-1442
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 27. februar 2018 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 440:
Vil ministeren redegøre for, om de vejprojekter og jernbaneprojekter, der er
færdiggjort inden for de sidste 15 år, er blevet dyrere end forudsat i den oprin-
delige bevilling? Ministeren bedes opgøre det på følgende måde:
a. I en tabel opgøres alle vejprojekter – både hver for sig og samlet set – som er
færdiggjort inden for de sidste 15 år med anlægsbudget – herunder både basis-
overslaget og reserven – samt den endelige pris på de enkelte vejprojekter. Pri-
serne bedes opgøres i 2018-niveau. Ministeren bedes samtidig opgøre, hvor
meget vejprojekterne – både hver for sig og samlet set - relativt afviger i pris fra
henholdsvis basisoverslaget og basisoverslaget inkl. reserven.
b. I en tabel opgøres alle jernbaneprojekter m.v. – både hver for sig og samlet
set - som er færdiggjort inden for de sidste 15 år med anlægsbudget – herunder
både basisoverslaget og reserven – samt den endelige pris på de enkelte jern-
baneprojekter. Priserne bedes opgøres i 2018-niveau.
Svar:
Indledningsvist er det nødvendigt med nogle metodiske bemærkninger.
Tidshorisont
Det har ikke været muligt at lave en opgørelse med projekter, der er færdiggjort
inden for de seneste 15 år.
I stedet er der i dette svar taget udgangspunkt i projekter gennemført siden
indførelsen af principperne i Ny Anlægsbudgettering, idet der først efter indfø-
relsen af disse principper er blevet arbejdet med basisoverslag og reserver (kor-
rektionstillæg) som entydige størrelser. Opgørelsen i dette svar indeholder der-
for projekter, der blev regnskabsmæssigt afsluttet tidligst i 2010.
1
Ny Anlægsbudgettering blev indført med akt. 16 af 24. oktober 2006, men med en
vis efterfølgende indfasningsperiode.
1