MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
12. marts 2018
2018-1094
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 13. februar 2018 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Leif Lahn Jensen (S).
Spørgsmål nr. 407:
Ministeren siger, at Ebeltoft Færgehavn alene må benyttes af Molslinjen A/S, jf.
svar på TRU alm. del (folketingssamling 2016-17) - spørgsmål 684. Hvad er
Molslinjen A/S´ forpligtelse for at have fået dette monopol?
Svar:
Som det fremgår af
min besvarelse af 6. september 2017 af spørgsmål 684
(TRU alm. del),
er Ebeltoft Havn i medfør af den tilladelse, der blev givet til
anlæg af havnen, begrænset til det formål, at anlæggene kun må benyttes til
færgefart mellem Ebeltoft og Odden. Af bemærkningerne til havnelovens § 5
fremgår det, at der ikke er offentlig adgang til havnen, men at havnen alene må
benyttes af Mols-Linien A/S (nu Molslinjen A/S).
Jeg skal dog også gøre opmærksom på andet afsnit i min besvarelse af spørgs-
mål 684 (TRU alm. del.), hvoraf det fremgår, at:
”Af havnelovens § 21, stk. 2.
følger det, at begrænsningen kan ophæves, hvis havneejeren foretager an-
meldelse til transportministeren om, at havnen vil udvide sit anvendelsesom-
råde. I det tilfælde vil havnen blive omfattet af modtagepligten i henhold til
havnelovens § 5 og således åben for andre rederier, i det omfang pladsforhol-
dene og sikringshensynene tillader det.”
Af tilladelsen, der blev givet af Ministeriet for Offentlige arbejder i 1964, frem-
går der ikke et krav om en sejlplan eller minimumsbesejling på færgeruten.
Som det fremgår af min besvarelse af spørgsmål 405 (TRU alm. del), vil Sund &
Bælt Holding A/S gennemføre en undersøgelse af havnenes plads- og sikker-
hedsmæssige forhold, såfremt der er rederier, der henvender sig med ønske om
at benytte Ebeltoft og Odden Havn.
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen