MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
12. marts 2018
2018-1094
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 13. februar 2018 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Leif Lahn Jensen (S).
Spørgsmål nr. 404:
Ønsker ministeren, at det skal være muligt for andre færgeselskaber at besejle
ruten Ebeltoft-Odden og vil kommende ansøgninger blive taget seriøst og side-
stillet med Molslinjen A/S?
Svar:
Som nævnt i min besvarelse af spørgsmål 403 (TRU alm. del) vil Sund & Bælt
Holding A/S gennemføre en undersøgelse af havnenes plads- og sikkerheds-
mæssige forhold, såfremt et nyt rederi henvender sig med ønske om at besejle
de to havne.
Sund & Bælt Holding A/S har i forlængelse heraf oplyst, at Odden Havns plads-
og sikkerhedsmæssige forhold i dag er anderledes end dem, der lå til grund for
Force Technology’s analyse fra 2013. Denne analyse tog således udgangspunkt i
en sejlads i havnen i 2012 med en 112 meter Incat (Express 1) og en 91 meter
Incat (Max Mols), samt et afsnit med forventet fremtidig sejlads i sommeren
2013 med to Incat 112 meter og en Max Mols. I 2018 opererer Molslinjen tre
Incat 112 meter hurtigfærger (Express 1, 2 og 3) samt en Incat 91 meter (Max
Mols) på Odden Færgehavn.
Der er således en anden sejlads og sejlplan i Odden Havn i dag.
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen