Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del
Offentligt
1878771_0001.png
11. april 2018
J.nr. 2018 - 1137
.
Til Folketinget
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 394 af 13. februar 2018 (alm. del).
Karsten Lauritzen
/ Mette Kildegaard Graversen
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 394: Spm. om ministeren vil opdatere svar på TRU alm. del spørgsmål 151 (folketingsåret 2016-17), til skatteministeren
1878771_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren opdatere svar på TRU alm. del - spørgsmål 151 (folketingsåret 2016-17), så
tallene er de senest opdaterede?
Svar
Det skønnes, at den gennemsnitlige danske bilejer betaler godt 16.000 kr. i afgifter og
moms ved bilejerskab årligt ud fra tilgængelige data omkring salget af personbiler i 2016
og sammensætningen af bestanden af personbiler. Gennem et helt liv skønnes omkost-
ningerne til afgifter og moms ved bilejerskab at være ca. 373.000 kr. Samlet skønnes de
danske bilejere i 2016 at have betalt ca. 52,5 mia. kr. i afgifter og moms ved bilejerskab,
jf.
tabel 1.
Tabel 1. Afgifter og moms ved bilejerskab
Samlet provenu, 2016
(mio. kr.)
Registreringsafgift
Moms på bilsalg
Ejerafgift
Udligningsafgift
Ansvarsforsikringsafgift
Afgifter og moms på brændstof
Sum
19.514
a)
7.180
b)
10.609
c)
d)
Årligt Nutidsværdi henover 45 år
(kr.)
5.846
1.689
2.074
792
611
5.084
16.095
(kr.)
156.409
45.180
27.826
14.392
12.234
116.894
372.935
1.534
13.723
e)
52.560
a) Der er i det samlede provenu fra registreringsafgiften ikke sondret mellem diverse slutbrugere, og tallene medtager
således også indtægter fra varebiler, busser og motorcykler mv.
b) Moms på bilsalget er estimeret ud fra prisdata fra Danmarks Statistik, som baserer sig på data fra det Digitale Motorregi-
ster og data fra Skatteministeriets indtægtsliste.
c) Det samlede provenu fra ejerafgiften dækker også over indtægter fra varebiler, busser, lastbiler og motorcykler. Derud-
over dækker provenuet over ejer-, vægt- og udligningsafgift, samt partikelfiltertillæg og tillæg for privatanvendelse.
d) Udligningsafgiftens samlede provenu opgøres ikke separat og indgår under posten ejerafgift, jf. c).
e) Tallet er opgjort på baggrund af
data fra Skatteministeriets rapport ”Bilag
-
Status over grænsehandel 2017”, som dæk-
ker over danske personbilers køb af benzin og diesel i Danmark i 2016 og data for benzin- og dieselprisen for 2016 fra
Energi- og Olieforum for 2016.
Anm.: De beløb, der vedrører den enkelte bilejer, er opgjort ved hjælp af data om den nuværende køretøjsbestand og
salget af personbiler i 2016. Nutidsværdien er udregnet på baggrund af et køb af en gennemsnitlig ny bil i år og en billevetid
på 15 år, hvorved bilen udskiftes to gange over en 45-årig periode. Pengestrømmen er tilbagediskonteret med en rentesats
på 4,5 pct.
Kilde: Skatteministeriet, Danmarks Statistik, Energi- og Olieforum.
I svar på
TRU alm. del
spørgsmål 151 (2016-17)
(som i sammenhæng med indeværende
svar er blevet berigtiget) skønnes det, at en gennemsnitlig danske bilejer betaler omkring
16.000 kr. årligt i registreringsafgift, moms ved bilkøb, ejerafgift, udligningsafgift, ansvars-
forsikringsafgift samt moms- og afgifter på brændstof og omkring 355.000 kr. igennem et
helt liv. De årlige omkostninger til bilafgifter mv. er således tæt på uændret i forhold til
(det berigtigede) svar på
TRU alm. del
spørgsmål 151 (2016-17).
Forskellen kan hovedsageligt forklares ved, at der har været et skifte i bilforbruget mellem
2015 og 2016, der afspejler en adfærdsændring på grund af nedsættelsen af registrerings-
afgiften ved FL16, og at bilforbruget generelt er påvirket af de økonomiske konjunkturer.
Siden 2013 har der således været et skifte fra de små biler over mod de større biler, der
Side 2 af 3
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 394: Spm. om ministeren vil opdatere svar på TRU alm. del spørgsmål 151 (folketingsåret 2016-17), til skatteministeren
1878771_0003.png
bl.a. skal ses i lyset af de seneste års generelle fremgang i dansk økonomi og beskæftigelse.
På trods af nedsættelsen af registreringsafgiften ved FL16, har den gennemsnitlige solgte
bil i 2016 således været dyrere end i 2015, som også medvirker til, at den gennemsnitligt
betalte registreringsafgift har været højere i 2016 end i 2015.
Det bemærkes imidlertid, at der ikke forventes et højere varigt afgiftsprovenu fra registre-
ringsafgiften, idet en stor del heraf er konjunkturbetinget.
Derudover har moderniseringen af ejerafgiften, der blev aftalt ved
Omlægning af bilafgifterne
fra 21. september 2017 og som bl.a. indførte nye trin på ejerafgiftsskalaen, også betydet,
at udgifterne til ejerafgiften over et helt liv i gennemsnit vurderes at være højere i forhold
til den tidligere besvarelse.
Side 3 af 3