MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
6. marts 2018
2018-1041
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 9. februar 2018 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Thomas Jensen (S).
Spørgsmål nr. 393:
Ministeren bedes redegøre for, hvad den reelle anlægspris vil være, hvis der
skal gennemføres støjdæmpning langs Silkeborgmotorvejen, så den kommer til
at overholde de anførte støjværdier i VVM-undersøgelserne i rapport 303, 333
og eventuelt andre relevante VVM-rapporter?
Svar:
Vejdirektoratet har i notatet ”Vejdirektoratets supplerende støjdæmpende til-
tag ved Silkeborgmotorvejen” af 22. november 2017 (TRU, alm. del, bilag 78)
foretaget en sammenligning af de i den seneste VVM-redegørelse, rapport 333
af 2008, forudsatte støjforhold med de faktiske støjforhold.
Af denne sammenligning ses, at den faktiske støjbelastning af boliger og insti-
tutioner gennem Silkeborg, vest for Gudenåen og hvor vejen ligger i afgravning
samt boligområdet ved Sensommervej, er højere end tidligere antaget.
På denne baggrund er det besluttet at udføre supplerende støjdæmpende tiltag
på den østlige del af motorvejsstrækningen for at projektet kan leve op til de
berettigede forventninger, som borgerne i området kan have jf. den ovennævn-
te VVM-redegørelse. Til disse supplerende tiltag er der disponeret ca. 80 mio.
kr.
I forlængelse af aftale af 2. februar 2018 mellem regeringen (Venstre, Liberal
Alliance og Det Konservative Folkeparti), Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti,
Socialistisk Folkeparti og Det Radikale Venstre om udmøntning af midler til
støjbekæmpelse i 2018 er der disponeret ca. 30 mio. kr. til supplerende støjtil-
tag ved Funder Kirkeby, som vil blive gennemført med inddragelse af Silkeborg
Kommune.