MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
6. marts 2018
2018-1041
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 9. februar 2018 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Thomas Jensen (S).
Spørgsmål nr. 385:
Ministeren bedes skematisk redegøre for time-for-time udvikling i støjbelast-
ningen langs Silkeborgmotorvejen henover døgnet, som der er brugt til at ud-
regne gennemsnitsstøjbelastningen efter støjmodellen NORD2000. Herunder
bedes den skematiske fremstilling være opdelt på de strækninger langs Silke-
borgmotorvejen, som der er foretaget målinger og/eller beregninger på.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Vejdirektoratet, som har oplyst følgende:
”Af figur 1 nedenfor fremgår beregnede timemiddelværdier over døgnet i et
punkt langs Silkeborgmotorvejen, vest for Nørreskov Bakke, på baggrund af
trafikkens variation over 24 timer i et døgn. Diagrammet repræsenterer et
punkt der er belastet med 55 dB som gennemsnit over døgnet (L
Aeq,24h
). Formå-
let med diagrammerne er at illustrere, hvordan støjniveauet i det givne punkt
ved motorvejen ændres time for time, som følge af ændringer i trafikken over
døgnet. Som det ses, er der en variation i timemiddelværdien fra ca. 43 dB (L
A-
eq,1h
) i natperioden til ca. 59 dB (L
Aeq,1h
) i myldretidsperioden.
Af figur 2 nedenfor fremgår de tilhørende værdier opgjort med støjindikatoren
L
den
, som anvendes i Danmark til opgørelse af trafikstøj. L
den
beregnes som en
sammenvejning af middelværdien for dagperioden fra kl. 07-19, aftenperioden
kl. 19-22 og natperioden kl. 22-07, hvor der til aftenperioden tillægges 5 dB og
natperioden tillægges 10 dB. Formålet med diagrammet er at illustrere, hvor-
dan årsmiddelværdien, L
den
, fremkommer som følge af skiftende trafik over
døgnet samt genetillæg i aften- og natperioden. For forklaring heraf henvises til
svar på spørgsmål 384 (TRU alm. del). Som det ses er middelværdien i dag-,
aften- og natperiode henholdsvis 57,1 dB, 57,9 dB og 59,9 dB inkl. genetillæg,
hvorved den samlede værdi over døgnet er beregnet til 58,5 dB (L
den
).
Time-for-time udviklingen i støjniveauet for det valgte punkt vurderes at være
repræsentativ for hele Silkeborgmotorvejen. På den baggrund vurderes time-