Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del
Offentligt
1864195_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
6. marts 2018
2018-1041
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 9. februar 2018 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Thomas Jensen (S).
Spørgsmål nr. 385:
Ministeren bedes skematisk redegøre for time-for-time udvikling i støjbelast-
ningen langs Silkeborgmotorvejen henover døgnet, som der er brugt til at ud-
regne gennemsnitsstøjbelastningen efter støjmodellen NORD2000. Herunder
bedes den skematiske fremstilling være opdelt på de strækninger langs Silke-
borgmotorvejen, som der er foretaget målinger og/eller beregninger på.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Vejdirektoratet, som har oplyst følgende:
”Af figur 1 nedenfor fremgår beregnede timemiddelværdier over døgnet i et
punkt langs Silkeborgmotorvejen, vest for Nørreskov Bakke, på baggrund af
trafikkens variation over 24 timer i et døgn. Diagrammet repræsenterer et
punkt der er belastet med 55 dB som gennemsnit over døgnet (L
Aeq,24h
). Formå-
let med diagrammerne er at illustrere, hvordan støjniveauet i det givne punkt
ved motorvejen ændres time for time, som følge af ændringer i trafikken over
døgnet. Som det ses, er der en variation i timemiddelværdien fra ca. 43 dB (L
A-
eq,1h
) i natperioden til ca. 59 dB (L
Aeq,1h
) i myldretidsperioden.
Af figur 2 nedenfor fremgår de tilhørende værdier opgjort med støjindikatoren
L
den
, som anvendes i Danmark til opgørelse af trafikstøj. L
den
beregnes som en
sammenvejning af middelværdien for dagperioden fra kl. 07-19, aftenperioden
kl. 19-22 og natperioden kl. 22-07, hvor der til aftenperioden tillægges 5 dB og
natperioden tillægges 10 dB. Formålet med diagrammet er at illustrere, hvor-
dan årsmiddelværdien, L
den
, fremkommer som følge af skiftende trafik over
døgnet samt genetillæg i aften- og natperioden. For forklaring heraf henvises til
svar på spørgsmål 384 (TRU alm. del). Som det ses er middelværdien i dag-,
aften- og natperiode henholdsvis 57,1 dB, 57,9 dB og 59,9 dB inkl. genetillæg,
hvorved den samlede værdi over døgnet er beregnet til 58,5 dB (L
den
).
Time-for-time udviklingen i støjniveauet for det valgte punkt vurderes at være
repræsentativ for hele Silkeborgmotorvejen. På den baggrund vurderes time-
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 385: MFU spm. om ministeren skematisk vil redegøre for time-for-time udvikling i støjbelastningen langs Silkeborgmotorvejen henover døgnet, som der er brugt til at udregne gennemsnitsstøjbelastningen efter støjmodellen NORD2000, til transport-, bygnings- og boligministeren
1864195_0002.png
middelværdien for støjbelastningen at variere ca. 16 dB fra den mindst belaste-
de time i natperioden, til den mest belastede time i myldretidsperioden.
Side 2/3
Støjniveau i dB - gennemsnit per time (LAeq,1t)
70
65
L
Aeq,1t
[dB]
60
55
50
45
40
06 - 07
05 - 06
04 - 05
03 - 04
02 - 03
01 - 02
00 - 01
23 - 24
22 - 23
21 - 22
20 - 21
19 - 20
18 - 19
17 - 18
16 - 17
15 - 16
14 - 15
13 - 14
12 - 13
11 - 12
10 - 11
09 - 10
08 - 09
07 - 08
Klokkeslæt
Figur 1 – time-for-time udvikling i støjniveauet vest for Nørreskov Bakke –
angivet som timemiddelværdier (årsdøgntrafik = 17.405 køretøjer)
Støjniveau i dB - gennemsnit per døgnperiode inkl.
genetillæg - samt samlet støjniveau (Lden)
65
60
58,5
59,9
57,1
57,9
L
den
[dB]
55
50
45
Lden
Lday
Levening
Lnitght
Figur 2 – middelværdi for henholdsvis dag-, aften- og natperiode (L
day
, L
evening
og L
night
) som følge af time-for-time udvikling i støjniveauet vest for Nørre-
skov Bakke (årsdøgntrafik = 17.405 køretøjer)
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 385: MFU spm. om ministeren skematisk vil redegøre for time-for-time udvikling i støjbelastningen langs Silkeborgmotorvejen henover døgnet, som der er brugt til at udregne gennemsnitsstøjbelastningen efter støjmodellen NORD2000, til transport-, bygnings- og boligministeren
1864195_0003.png
Med
venlig
hilsen
Side 3/3
Ole Birk Olesen