Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del
Offentligt
1864185_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
6. marts 2018
2018-1041
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 9. februar 2018 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Thomas Jensen (S).
Spørgsmål nr. 384:
Ministeren bedes for motorvejsstrækning fra Hårup til den vestlige side af
Funder Kirkeby på Silkeborgmotorvejen skematisk redegøre for, hvor støjen er
højere, lavere og hvor den rammer det forudsagte støjniveau i VVM-
undersøgelserne i rapport 303, 333 og eventuelt andre relevante VVM-
rapporter.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Vejdirektoratet, som har oplyst følgende:
”Resultaterne af støjkortlægningen angivet i VVM-redegørelsen er ikke direkte
sammenlignelige med resultater af kortlægninger foretaget efter anlægslovens
vedtagelse, idet det er to forskellige metoder, der er blevet anvendt til at opgøre
støjen.
Støjberegningerne i VVM-redegørelserne for kombilinjen (Rapport nr. 303,
2006) og den supplerende VVM-redegørelse om det forbedrede kombilinjepro-
jekt (Rapport 333, 2008) er i overensstemmelse med daværende praksis og
anvisninger fra Miljøstyrelsen, baseret på den såkaldte Nordiske Beregnings-
model for Vejtrafikstøj fra 1996 (NBV96), og opgjort ved hjælp af støjindikato-
ren L
Aeq,24h
, der opgør støjen som et gennemsnit over et døgn.
Beregninger af støjen fra veje i Danmark skal i dag, ifølge Miljøstyrelsens vej-
ledninger, udføres efter den fælles nordiske beregningsmetode NORD2000. Da
NORD2000-modellen var under implementering samtidig med, at VVM-
redegørelsen blev udarbejdet i 2008, blev det i forbindelse med vedtagelsen af
anlægsloven besluttet, at Vejdirektoratet senere skulle anvende NORD2000-
modellen til at beregne støjen fra motorvejen.
På samme tidspunkt for implementeringen af NORD2000-beregningsmodel-
len, introducerede Miljøstyrelsen en ny fælleseuropæisk støjindikator, L
den
, der
er en sammenvejning af støj i tidsperioderne, dag, aften og nat over et helt år,
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 384: MFU spm. om ministeren for motorvejsstrækning fra Hårup til den vestlige side af Funder Kirkeby på Silkeborgmotorvejen skematisk vil redegøre for, hvor støjen er højere, lavere og hvor den rammer det forudsagte støjniveau i VVM-undersøgelserne i rapport 303, 333 og eventuelt andre relevante VVM-rapporter, til transport-, bygnings- og boligministeren
1864185_0002.png
og hvor der inden sammenvejningen tillægges et ”genetillæg” på 5 dB til støjen
i aftenperioden og 10 dB til støjen i natperioden. Formålet med genetillæggene
er at tage højde for menneskers særlige støjfølsomhed om aftenen og natten.
De indførte genetillæg medfører, at beregninger foretaget med støjindikatoren
L
den
– alt andet lige – bliver ca. 3 dB højere end beregninger foretaget med den
tidligere støjindikator L
Aeq,24h
, som var et simpelt gennemsnitstøjniveau over et
døgn. For at fastholde støjbeskyttelsesniveauet valgte Miljøstyrelsen derfor at
fastsætte en ny vejledende støjgrænse for vejstøj ved boliger til 58 dB (L
den
)
mod før 55 dB (L
Aeq,24h
).
For alligevel at kunne sammenligne støjbelastningen fra motorvejsprojektet,
som forudsat i VVM-redegørelsen (Rapport 333, 2008) med støjbelastningen
fra det faktisk udførte vejprojekt med faktisk målte trafiktal i 2017, har der væ-
ret behov for at gennemføre nye støjberegninger af begge scenarier med anven-
delse af NORD2000 støjberegningsmodellen, og med opgørelse af støjniveau-
erne som L
den
.
Disse resultater er beskrevet og analyseret i Vejdirektoratets notat ”Vejdirekto-
ratets supplerende støjdæmpende tiltag ved Silkeborgmotorvejen” af 22. no-
vember 2017 (TRU alm. del, bilag 78). I bilag B til notatet ses detaljerede støj-
kort, hvor det ses, i hvor høj grad den forudsatte støjbelastning fra VVM-
projektet afviger fra det faktisk udførte motorvejsanlæg.”
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen