Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del
Offentligt
1864376_0001.png
Folketingets Transport-, Bygnings- og Boligudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
6. marts 2018
ERHVERVSMINISTERIET
Besvarelse af spørgsmål 380 alm. del stillet af udvalget den 9. fe-
bruar 2018 efter ønske fra Roger Courage Matthisen (ALT).
Spørgsmål:
Molslinjens eget busselskab, Kombardo-Expressen, kører mellem Kø-
benhavn og Aarhus via færgeruten Aarhus-Odden. Molslinjen er sam-
tidig det eneste færgeselskab, der sejler på den pågældende færgerute.
Kan Molslinjens busselskab på den baggrund ikke opnå en urimelig
fordel i forhold til andre busselskaber ved at skrue færgetaksterne op
for bustransport? Hvordan har prisudviklingen været for disse takster
6-12 måneder forud for lancering af Kombardo-Expressen?
Svar:
Molslinjens eget busselskab, Kombardo-Expressen, kan potentielt ha-
ve en konkurrencemæssig fordel, hvis Kombardo-Expressen i kraft af
sin koncernforbindelse til Molslinjen opnår mere favorable vilkår end
konkurrerende busselskaber. Fordelen kommer i så fald også Molslin-
jen til gode.
Til spørgsmålet om, hvorvidt der er tale om en uretmæssig fordel, har
jeg anmodet om bemærkninger fra Konkurrence- og Forbrugerstyrel-
sen, som bemærker følgende:
”For at Molslinjens, herunder Kombardo-Expressens,
adfærd kan ud-
gøre en ulovlig adfærd i henhold til konkurrencereglerne, skal der væ-
re tale om et såkaldt misbrug af dominerende stilling. En virksomhed
kan siges at have en dominerende stilling, når den har en økonomisk
magtposition, som sætter den i stand til at hindre, at der opretholdes en
effektiv konkurrence på markedet.
En virksomhed kan ulovligt misbruge sin dominerende stilling i strid
med konkurrencelovgivningen, fx ved at opkræve urimeligt høje priser
for virksomhedens ydelser eller ved at tilbyde priser, der er lavere end
virksomhedens omkostninger, for dermed at ekskludere konkurrenter-
ne på det samme marked.
Hvis Molslinjen har en dominerende stilling på markedet, vil virksom-
heden således i teorien kunne misbruge den dominerende stilling ved
enten at opkræve urimeligt høje takster for færgeoverfarten eller ved at
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
33 92 33 50
33 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 380: Spm. om Molslinjens busselskab ikke opnå en urimelig fordel i forhold til andre busselskaber ved at skrue færgetaksterne op for bustransport, til erhvervsministeren
opkræve priser gennem busselskabet Kombardo-Expressen, der ligger
under de samlede omkostninger ved at udbyde bustransport inkl. fær-
geoverfart mellem København og Aarhus for dermed at ekskludere
konkurrenterne på det samme marked.
Det er således afgørende for, om en adfærd er i strid med konkurrence-
lovgivningen, dels om en virksomhed har en dominerende stilling på
et marked, og dels om denne stilling i så fald misbruges til at begrænse
konkurrencen på markedet.
Det bemærkes, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen ikke har nogen
verserende klagesager vedrørende Molslinjens takster for overfarten
Odden-Aarhus, herunder hvorvidt de kan udgøre en overtrædelse af
konkurrenceloven. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har endvidere
ikke observeret konkurrencemæssige problemer på dette marked, som
har fået styrelsen til af egen drift at undersøge markedet nærmere.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har således ikke taget nærmere
stilling til, om Molslinjen/Kombardo-Expressen har en dominerende
stilling, eller om der foreligger et ulovligt misbrug af en dominerende
stilling. Det ville kræve en nærmere analyse, idet det bl.a. noteres, at
Molslinjens overfart Odden-Aarhus er udsat for konkurrence fra andre
transportformer, herunder transport ad vej eller bane via Storebælts-
forbindelsen samt flytransport.”
Angående prisudviklingen forud for lanceringen af Kombardo-Expressen
kan jeg oplyse, at ministeriet ikke er i besiddelse af data vedr. udviklin-
gen i færgetaksterne i løbet af de seneste 6-12 måneder. Jeg har forhørt
mig hos transport-, bygnings- og boligministeren, som har oplyst, at
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet heller ikke er i besiddelse af de
pågældende data, da Molslinjen driver færgeruten kommercielt og der-
med ikke på en kontrakt med staten.
Med venlig hilsen
Brian Mikkelsen
2