MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
6. marts 2018
2018-1017
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 8. februar 2018 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Rasmus Prehn (S).
Spørgsmål nr. 379:
Ministeren bedes i forlængelse af TRU alm. del - spm. 378 svare på, om en af
følgende løsninger; udvidet byzone, fodgængerovergang med lysblink, rumleril-
ler, chikaner, stærekasser eller en tunnel under vejen vil styrke trafiksikkerhe-
den i krydset på rute 513 ved Lemvigvej i Resenstad, samt om ministeren agter
at afsætte midler til en af de skitserede løsninger.
Svar:
Jeg har bedt Vejdirektoratet om at kommentere de nævnte løsningsforslag og
har modtaget følgende vurdering, som jeg kan henholde mig til:
”Udvidet
byzone:
Opsætning af færdselstavlen med angivelse af ”tættere be-
bygget område” afgøres af politiet efter forhandling med vejmyndigheden. Det
er normalt et kriterie for anvendelse af tavlen, at der er en sammenhængende
bebyggelse langs vejen, som giver trafikanterne indtryk af at færdes i et byom-
råde. Vejdirektoratet vurderer ikke, at Resenstad lever op til dette kriterie.
Lemvigvej har mere karakter af en omfartsvej.
Fodgængerovergang med lysblink:
Fodgængerfelter bør som udgangspunkt
ikke etableres, hvor der i en stor del af dagtimerne kun er få fodgængere. Hvis
der sjældent er fodgængere, kan bilisterne miste respekten for vigepligten ved
fodgængerfeltet. Trygheden for fodgængerne bliver dermed en falsk tryghed, da
de risikerer, at bilisterne ikke stopper, selvom de har pligt til det. Vejdirektora-
tet vurderer, at dette kan være et relevant problem i krydset ved Resenstad.
Etablering af et fodgængerfelt skal godkendes af politiet.
Rumleriller:
Rumlestriber på tværs af kørebanen medfører erfaringsvist ofte
gener for de omkringboende i form af pulserende støj og anbefales derfor ikke
anvendt i eller i nærheden af boligområder.