Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del
Offentligt
1863977_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
6. marts 2018
2018-1017
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 8. februar 2018 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Rasmus Prehn (S).
Spørgsmål nr. 379:
Ministeren bedes i forlængelse af TRU alm. del - spm. 378 svare på, om en af
følgende løsninger; udvidet byzone, fodgængerovergang med lysblink, rumleril-
ler, chikaner, stærekasser eller en tunnel under vejen vil styrke trafiksikkerhe-
den i krydset på rute 513 ved Lemvigvej i Resenstad, samt om ministeren agter
at afsætte midler til en af de skitserede løsninger.
Svar:
Jeg har bedt Vejdirektoratet om at kommentere de nævnte løsningsforslag og
har modtaget følgende vurdering, som jeg kan henholde mig til:
”Udvidet
byzone:
Opsætning af færdselstavlen med angivelse af ”tættere be-
bygget område” afgøres af politiet efter forhandling med vejmyndigheden. Det
er normalt et kriterie for anvendelse af tavlen, at der er en sammenhængende
bebyggelse langs vejen, som giver trafikanterne indtryk af at færdes i et byom-
råde. Vejdirektoratet vurderer ikke, at Resenstad lever op til dette kriterie.
Lemvigvej har mere karakter af en omfartsvej.
Fodgængerovergang med lysblink:
Fodgængerfelter bør som udgangspunkt
ikke etableres, hvor der i en stor del af dagtimerne kun er få fodgængere. Hvis
der sjældent er fodgængere, kan bilisterne miste respekten for vigepligten ved
fodgængerfeltet. Trygheden for fodgængerne bliver dermed en falsk tryghed, da
de risikerer, at bilisterne ikke stopper, selvom de har pligt til det. Vejdirektora-
tet vurderer, at dette kan være et relevant problem i krydset ved Resenstad.
Etablering af et fodgængerfelt skal godkendes af politiet.
Rumleriller:
Rumlestriber på tværs af kørebanen medfører erfaringsvist ofte
gener for de omkringboende i form af pulserende støj og anbefales derfor ikke
anvendt i eller i nærheden af boligområder.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 379: Spm. om en af følgende løsninger; udvidet byzone, fodgængerovergang med lysblink, rumleriller, chikaner, stærekasser eller en tunnel under vejen vil styrke trafiksikkerheden i krydset på rute 513 ved Lemvigvej i Resenstad, til transport-, bygnings- og boligministeren
1863977_0002.png
Chikaner
anvendes typisk kun på veje med lav hastighed. Hvis de påkøres med
høj hastighed, kan bilisten miste herredømmet over køretøjet og køre galt. Til-
taget benyttes derfor ikke på statsveje i åbent land.
Stærekasser:
Både mobile ATK-vogne og stationære ATK-standere (stærekas-
ser) er effektive midler til at påvirke bilisters hastighedsvalg, så stærekasser
kan være et effektivt middel til at få hastigheden ned ved krydset.
Rigspolitiet og Vejdirektoratet er i øjeblikket ved at etablere et pilotprojekt med
stærekasser på 11 strækninger, der allerede er udvalgt. Forud for valget har
Vejdirektoratet arbejdet med en bruttoliste over placeringsmuligheder omfat-
tende 44 lokaliteter udvalgt på baggrund af kriterier for ulykkestal, hastigheds-
data og trafikdata. Formålet med pilotprojektet er at indhøste konkrete erfarin-
ger, navnlig vedrørende de færdselssikkerhedsmæssige effekter, med henblik
på en efterfølgende stillingtagen til en eventuelt mere omfattende brug af stæ-
rekasser.”
I forhold til forslaget om en tunnel henviser jeg til mit svar på TRU alm. del
spørgsmål 378.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen