Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del
Offentligt
1862775_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
2. marts 2018
2018-996
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 7. februar 2018 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Lennart Damsbo-Andersen (S).
Spørgsmål nr. 372:
Ministeren bedes redegøre for, hvorfor færgetaksterne på overfarten mellem
Tårs og Spodsbjerg endnu ikke er nedsat som følge af den lavere brotakst på
Storebælt pr. 1. januar 2018, jf. artiklen ´Sund & Bælt nøler med rabat på fær-
ge´ bragt på Folketidende.dk (Lolland-Falsters Folketidende) den 3. februar.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Sund & Bælt Holding A/S, der oplyser:
”I forbindelse med den politiske aftale af 12. juni 1986 om Storebæltsforbindel-
sen blev det mellem aftaleparterne aftalt, at der skal opretholdes mindst en
færgeforbindelse mellem Sjælland og Jylland over Kattegat, samt at der skal
opretholdes en rute mellem Spodsbjerg og Tårs. Det fremgår af aftalen, at så-
fremt der ikke er driftsøkonomisk grundlag for ruten mellem Spodsbjerg og
Tårs, skal A/S Storebælt sørge for besejlingen af ruten.
Dette er i dag konkret udmøntet i § 2, stk. 5, i lov om færgefart, hvoraf det
fremgår, at transportministeren kan pålægge A/S Storebælt i et nærmere be-
stemt omfang at opretholde en bilfærgerute mellem Sjælland og Jylland over
Kattegat og en bilfærgerute mellem Spodsbjerg og Tårs. Det fremgår desuden af
lov om færgefart, at det er A/S Storebælt, der efter pålæg fra transportministe-
ren udbyder driften af de pågældende bilfærgeruter.
I den politiske aftale om nedsættelse af Storebæltstaksterne fra 2005 fremgår
det, at der var enighed om, at prisdannelsen på ruten Spodsbjerg-Tårs gives fri,
idet forligspartierne tager udgangspunkt i, at priserne ikke må sættes op i for-
hold de dagældende priser.
A/S Storebælt har i overensstemmelse med lovgrundlaget, og efter pålæg fra
transportministeren, udbudt færgeruten Spodsbjerg-Tårs, som i dag besejles af
Danske Færger A/S. A/S Storebælt udbetalte i 2017 godt 33 mio. kr. i driftstil-
skud til færgeruten.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 372: Spm. om, hvorfor færgetaksterne på overfarten mellem Tårs og Spodsbjerg endnu ikke er nedsat som følge af den lavere brotakst på Storebælt pr. 1. januar 2018, til transport-, bygnings- og boligministeren
1862775_0002.png
A/S Storebælt skal i henhold til aftalerne med Danske Færger A/S godkende
taksterne på færgeruten. Takstfastsættelsen på ruten er således ikke reguleret
centralt, idet det dog politisk er aftalt, at priserne ikke sættes op. Af samme
årsag er taksterne gennem de seneste år alene reguleret i henhold til den al-
mindelige prisudvikling, som det er tilfældet på Storebæltsforbindelsen.
I henhold til aftalerne mellem A/S Storebælt og Danske Færger A/S om besej-
lingen af færgeoverfarten Spodsbjerg-Tårs har begge parter ret til at kræve for-
handling om justering af det faste månedlige tilskud til driften, hvis billetpriser
og rabatter på Storebæltsforbindelsen reguleres ekstraordinært, eller hvis der i
aftaleperioden gennemføres lovindgreb vedrørende billetpriser og rabatter,
som medfører væsentlige økonomiske ændringer. Det skal bemærkes, at den
nuværende aftale mellem A/S Storebælt og Danske Færger A/S udløber ved
udgangen af april 2018, og at den nye aftale træder i kraft den 1. maj 2018 og
udløber den 20. april 2028. Muligheden for at kræve forhandling er enslydende
i de to aftaler.
A/S Storebælt har i overensstemmelse med aftalen igangsat forhandlingerne
med Danske Færger A/S. Det er A/S Storebælts vurdering, at en stillingtagen til
eventuelle takstjusteringer bør træffes på baggrund af den konstaterede effekt,
som takstnedsættelsen på Storebæltsforbindelsen giver for trafikudviklingen på
færgeruten. I første omgang afventer A/S Storebælt udviklingen i første kvartal
i 2018. Det kan i den forbindelse oplyses, at trafikken på færgeruten steg med
0,6 pct. i januar 2018 sammenlignet med januar 2017. Trafikvæksten udgjorde
i hele 2017 0,3 pct.”
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen