Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del
Offentligt
1907443_0001.png
Bilag 1: Hastighedsopgraderinger på privatbanerne
Lokalbaner
Midtjyske Jernbaner
Arriva
Strækning
-
-
Hillerød - Frederiksværk - Hundested
Holbæk - Svinninge
Svinninge - Nykøbing Sjælland
Tølløse - Ruds Vedby
Høng - Slagelse
Høng - Ruds Vedby
Køge - Hårlev - Faxe Ladeplads
Hårlev - Rødvig
Hirtshalbanen*
- Hjørring - Tornby
Skagensbanen**
- Skagen - Hulsig
- Hulsig - Frederikshavn
Hastighedsopgradering
fra - til (km/t)
-
-
75 - 100
75 - 120
75 - 100
75 - 120
75 - 120
75 - 120
75 - 100
75 - 100
75 - 100
75 - 120
75 - 100
Ibrugtagningsår
-
-
2009
2010
2010
2011
2011
2016
2011
2011
2009
2005
2005
Anlægsregnskab i 2017-
prisniveau mio. DKK.
-
-
56,9
60,9
80,4
5,5
80,5
-
-
-
Lokaltog
Nordjyske Jernbaner
- Ingen hastighedsopgradering eller ikke oplyst.
* I 2001 blev investeret kr. 8.858.330 i spormodernisering.
**I 2001 blev investeret kr. 3.309.750 i spormodernisering.
**I 2003 blev investeret kr. 94.879.185 i spormodernisering.
**I 2004 blev investeret kr. 9.426.653 i spormodernisering.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 368: Spm. om, hvilke hastighedsopgraderinger der er foretaget på henholdsvis det statslige jernbanenet og på jernbanenettet drevet af diverse lokalbaner rundt om i landet de sidste 30 år, til transport-, bygnings- og boligministeren
1907443_0002.png
Bilag 2a: Hastighedsopgraderinger på de statslige baner, hvor der foreligger forbrugstal
Strækning m. hastighedsopgr.
Køge N-Næstved
Ryomgaard-Grenaa
Jægersborg-Hillerød
Vamdrup-Vojens*
Roskilde-Holbæk*
Ringsted-Vordingborg **
Note:
*Disse projekter omfatter såvel anlæg af dobbeltspor som hastighedsopgradering af eksisterende spor. Mellem Roskilde og Holbæk er der anlagt dobbeltspor på delstrækningen Lejre-Vipperød.
Totaløkonomi omfatter såvel dobbeltspor som hastighedsopgradering på disse projekter. På projektet Vamdrup-Vojens er totalforbruget opgjort uden TEN-T indtægter.
** Ringsted-Vordingborg opgraderes yderligere i forbindelse med Femern Landanlæg
Hastighedsopgradering fra - til (km/t)
120-160
75-100
100-120
120-160
120-160
140-160
Ibrugtagningsår
Væsentlige dele af opgradering er
gennemført, afventer ibrugtagning
Væsentlige dele af opgradering er
gennemført, afventer ibrugtagning
2016
2015
2014
2009
Totalforbrug i mio. kr.
(2017-pl)
36,9
14,2
29,1
596,7
1220,2
616,9
Bilag 2b: Hastighedsopgraderinger på de statslige baner, hvor der ikke foreligger forbrugstal
Strækning m. hastighedsopgr.
Hellerup - Klampenborg*
Gentofte - Lyngby*
Valby - Høje Taastrup*
Valby - Ballerup*
Holte - Hillerød *
Skanderborg - Silkeborg**
Grenåbanen**
Ballerup - Frederikssund
Odense - Svendborg
København-Århus-Esbjerg-Padborg
Tinglev - Sønderborg
Vojens - Tinglev
Hastighedsopgradering til (km/t)
90-120
90-120
100-120
90-120
100-120
100-120
75-100
100-120
100-120
120/140-160/180
75-100
120-200
Ibrugtagningsår
Totalforbrug i mio. kr.
(2017-pl)***
2005
ikke tilgængeligt
2004
2005
2003
1997/1998
1997
1997/1998
ikke tilgængeligt
ikke tilgængeligt
ikke tilgængeligt
ikke tilgængeligt
ikke tilgængeligt
ikke tilgængeligt
ikke tilgængeligt
Note:
* Alle strækningerne er del af et overordnet projekt vedr. infrastrukturændringer på S-banen i forlængelse af nye S-tog.
** Bevilling er angivet som samlet, da både Skanderborg - Silkeborg og Grenåbanen blev bevilliget gennem Pulje til Nærbaner.
*** Det har ikke været muligt at rekvirere regnskabstal for disse projekter som følge af at der ikke foreligger PSP-elementer samt at projektsystemet Artemis kun har data tilbage til 2001.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 368: Spm. om, hvilke hastighedsopgraderinger der er foretaget på henholdsvis det statslige jernbanenet og på jernbanenettet drevet af diverse lokalbaner rundt om i landet de sidste 30 år, til transport-, bygnings- og boligministeren