Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del
Offentligt
1907442_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
7. juni 2018
2018 - 963
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 6. februar 2018 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 368:
Ministeren bedes redegøre for, hvilke hastighedsopgraderinger der er foretaget
på henholdsvis det statslige jernbanenet og på jernbanenettet drevet af diverse
lokalbaner rundt om i landet de sidste 30 år. De foretagne hastighedsopgrade-
ringer bedes opstillet i skemaform med angivelse af strækning, årstal samt an-
givelse af, hvor meget hastigheden er forøget med på de pågældende stræknin-
ger. Desuden angivelse af prisen på de pågældende hastighedsopgraderinger
opgjort i 2017 pris- og lønniveau.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Banedanmark, som oplyser:
”Banedanmark
kan bidrage med følgende til besvarelse af udvalgsspørgsmålet:
Bilag 1
Hastighedsopgraderinger på lokalbanerne
Bilag 2
Hastighedsopgraderinger på statsbanerne
Bilag 1 omfatter de tilbagemeldinger, som Banedanmark har modtaget fra lo-
kalbanerne.
For så vidt angår hastighedsopgraderinger på det statslige jernbanenet, har
Banedanmark, bl.a. ved gennemgang af Banedanmarks årsrapporter, medtaget
informationer fra og med 1997, hvor det daværende Banestyrelsen blev udskilt
fra DSB og således blev en selvstændig styrelse. Spørgsmålet kan ikke besvares
fuldt ud, idet der ikke foreligger en samlet oversigt over hastighedsopgraderin-
ger fra før dette årstal.
Bilag 2 er således baseret på tilgængelig information vedr. hastighedsopgrade-
ringer på statsbanerne. Det bemærkes, at:
I opgørelsen er ikke medtaget aktiviteter i forlængelse af fornyelse, så-
som fjernelse af mindre knaster og forsinkende forhold, der skyldes
sporets tilstand.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 368: Spm. om, hvilke hastighedsopgraderinger der er foretaget på henholdsvis det statslige jernbanenet og på jernbanenettet drevet af diverse lokalbaner rundt om i landet de sidste 30 år, til transport-, bygnings- og boligministeren
1907442_0002.png
Ydermere er oplysninger om hastighedsopgraderingsprojekterne Køge
N
Næstved og Ryomgaard
Grenaa medtaget, da væsentlige dele af
hastighedsopgraderingerne er gennemført.
For nogle projekter kan prisen ikke isoleres til hastighedsopgradering
alene, men omfatter også øvrige anlægsarbejder.
Derudover er der en række ”ældre” projekter, hvor der ikke kan opgøres
forbrugstal som følge af, at projektet ikke kan identificeres i Banedan-
marks nuværende regnskabssystem. Totalforbruget er her angivet som
”ikke tilgængeligt”.
De afholdte udgifter er prisopregnet til 2017-pl.
I weekenden d. 5. og 6. maj blev de udestående funktionaliteter (soft-
warepakken kaldet DORF - Delivery Of Remaining Functionality) ud-
rullet på strækningen mellem Jægersborg og Hillerød, og markerer
dermed færdiggørelsen af installationen af det nye signalsystem på den
første strækning i Danmark. Udrulningen af DORF understøtter, at der
kan køres 120 km/t på strækningen, når infrastrukturen er godkendt til
denne hastighed. Indtil da vil der kunne køres med den nuværende
strækningshastighed på 100 km/t.”
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen