Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del
Offentligt
1907445_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
7. juni 2018
2018 - 963
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 6. februar stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 367:
I forlængelse TRU alm del
spørgsmål 366 bedes ministeren redegøre for,
hvilke hastigheder der rent faktisk køres med på henholdsvis det statslige jern-
banenet og jernbanenettet drevet af diverse lokalbaner rundt om i landet. Re-
degørelsen bedes opgjort strækning for strækning i skemaform og gerne med
tilføjelse af ditto på et danmarkskort over jernbanenettet (der efterlyses ikke
oplysninger om aktuelle, midlertidige hastighedsbegrænsninger, men oplys-
ninger om omfanget af forskellene mellem tilladte hastighed og faktiske ha-
stigheder).
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Banedanmark, som oplyser:
”Banedanmark henviser
til bilaget, som viser gennemsnitshastigheden på de
forskellige såkaldte TIB-strækninger (TIB er en forkortelse for Tjenestekøre-
planens Indledende Bemærkninger) i Danmark. TIB-strækningerne er den
generelle inddeling af banenettet, som benyttes i Banedanmarks daglige virke,
og som giver trafikal information om banestrækninger.
Det skal hertil bemærkes, at hastigheden er forskellig alt efter togtype (Lyn, IC
eller Regionaltog). Opgørelsen er beregnet på baggrund af data for perioden
1.1.18
20.3.18.
Som det fremgår af opgørelsen for Banedanmark i bilaget, er gennemsnitsha-
stigheden lavere end den maksimale hastighed på en given strækning. Dette
skyldes blandt andet, at der er behov for standsning på stationer undervejs for
udveksling af passagerer, reduceret hastighed ved gennemkørsel af stationer
uden standsning samt ved kurver, og generelt få muligheder for at overhale
eventuelle langsommere tog. Derudover tager det tid for et tog at accelerere og
bremse ned, hvilket således betyder, at der ikke køres med den maksimale
strækningshastighed på de nævnte strækningers fulde længde, men på dele
heraf.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 367: Spm. om, hvilke hastigheder der rent faktisk køres med på henholdsvis det statslige jernbanenet og jernbanenettet drevet af diverse lokalbaner rundt om i landet, til transport-, bygnings- og boligministeren
1907445_0002.png
Banedanmark henviser også til besvarelsen af spørgsmål 366 (TRU alm. del)
bilag 1 og 2, som viser de hastigheder, der kan køres med på det statslige jern-
banenet og jernbanenettet drevet af diverse lokalbaner, idet det dog bemærkes,
at der ved udarbejdelse af køreplanen for det statslige jernbanenet tages ud-
gangspunkt i den maksimalt tilladte hastighed, hvorfra der fratrækkes et køre-
tidstillæg. Køretidstillægget har til formål at sikre en vis robusthed i kørepla-
nen, således at minimale forsinkelser kan indhentes og dermed ikke får indfly-
delse på punktligheden.
På Jægersborg-Hillerød-strækningen på S-banen kan den maksimale hastighed
på 120 km/t nu udnyttes, idet den
såkaldte ”Delivery of Remaining Functio-
nality”
(forkortet DORF) er leveret af Signalprogrammet. Hidtil kunne der kø-
res med en strækningshastighed på 100 km/t.
For privatbanerne har kun Lokaltog i Region Sjælland og Hovedstaden ind-
meldt anden hastighed end hastighedsbegrænsningen anført i besvarelsen af
spørgsmål 366 (TRU alm. del).”
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen