Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del
Offentligt
1860652_0001.png
Folketingets Transport-, Bygnings- og Boligudvalg
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Telefon 72 28 24 00
[email protected]
Sagsnr.
2018 - 693
Doknr.
514825
Dato
27-02-2018
Folketingets Transport-, Bygnings- og Boligudvalg har d. 5. februar 2018 stillet følgen-
de spørgsmål nr. 365 (alm. del) til økonomi- og indenrigsministeren, som hermed be-
svares.
Spørgsmål nr. 365:
”Mener ministeren, at det er i overensstemmelse med kommunalfuldmagten, at
Københavns Kommune
gratis laver vinterklargøring af borgernes cykler?”
Svar:
Jeg har stor forståelse for spørgsmålet, som giver anledning til principielle overvejel-
ser om grænsedragningen mellem, hvilke opgaver det tilkommer det offentlige hen-
holdsvis det private at løse.
Det er regeringens opfattelse, at der skal strammes op på offentlige myndigheders
adgang til at varetage opgaver på markedet i konkurrence med private virksomheder.
Regeringen
har derfor i sit udspil ”Fair og lige konkurrence”
fra september 2017 fore-
slået, at det undersøges, om der skal ske begrænsning af kommuners adgang til at
varetage opgaver efter kommunalfuldmagtsregler. Det vil også kunne omfatte adgan-
gen til kommunal cykeludlejning og tilsvarende aktiviteter, som varetages i konkurren-
ce med private virksomheder.
Jeg kan i anledning af spørgsmålet endvidere generelt oplyse, at det efter almindelige
grundsætninger om kommuners opgavevaretagelse, de såkaldte kommunalfuldmagts-
regler, antages, at kommuner som udgangspunkt ikke med hjemmel i kommunalfuld-
magtsregler kan varetage erhvervsvirksomhed, herunder industri, håndværk og finan-
siel virksomhed.
Denne afgrænsning beror på principielle overvejelser om, hvilke opgaver der henhører
under henholdsvis den private sektor og den offentlige sektor. Endvidere er afgræns-
ningen begrundet i hensyn til lige konkurrence på erhvervsmarkedet.
Det antages endvidere efter kommunalfuldmagtsreglerne, at kommuner har mulighed
for at varetage opgaver vedrørende borgernes fritidsinteresser samt vedrørende tu-
risme. Efter disse regler kan kommuner endvidere i vidt omfang varetage miljøhensyn,
ligesom kommuner kan varetage trafikhensyn og hensyn til sundheden. Kommuners
udlån af cykler med henblik på at varetage de nævnte hensyn til kostprisen eller der-
under vil således kunne være i overensstemmelse med kommunalfuldmagtsregler, jf.
herved den daværende økonomi- og indenrigsministers besvarelser af 11. april 2013
af spørgsmål nr. S 1580 samt af 2. september 2013 af Kommunaludvalgets spørgsmål
nr. 155 (alm. del).
Afhængigt af de konkrete omstændigheder kan det i praksis give anledning til tvivl,
hvorvidt en kommunes varetagelse af opgaver må betegnes som erhvervsvirksomhed,
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 365: Spm. om det er i overensstemmelse med kommunalfuldmagten, at Københavns Kommune gratis laver vinterklargøring af borgernes cykler, til økonomi- og indenrigsministeren
1860652_0002.png
uagtet at der i den forbindelse tillige varetages lovlige kommunale hensyn. Det be-
mærkes, at det forhold, at en kommune for eksempel i forbindelse med udlån af cykler
varetager lovlige kommunale hensyn, efter Økonomi- og Indenrigsministeriets opfat-
telse ikke indebærer, at enhver kommunal aktivitet vedrørende cykler er lovlig, jf. her-
ved den daværende økonomi- og indenrigsministers besvarelse af 10. september
2014 af Kommunaludvalgets spørgsmål nr. 123 (alm. del).
Økonomi- og Indenrigsministeriet har i anledning af Transport-, Bygnings- og Boligud-
valgets spørgsmål indhentet en udtalelse af 20. februar 2018 fra Københavns Kom-
mune med oplysninger om ordningen med vinterklargøring af cykler. Udtalelsen ved-
lægges til orientering.
Spørgsmålet om, hvorvidt Københavns Kommunes gratis vinterklargøring af cykler er
lovlig, beror på en konkret vurdering, som det i første række tilkommer Ankestyrelsen
at foretage.
Jeg skal herved henvise til, at tilsynet med kommunerne efter lov om kommunernes
styrelse varetages af Ankestyrelsen. Ankestyrelsens tilsyn er et retligt tilsyn. Det bety-
der, at Ankestyrelsen fører tilsyn med, at kommunerne overholder den lovgivning, der
særligt gælder for offentlige myndigheder. Ankestyrelsen fører dog ikke tilsyn i det
omfang, særlige klage- eller tilsynsmyndigheder kan tage eller har taget stilling til den
pågældende sag. Ankestyrelsen kan ikke tage stilling til, om kommunernes dispositio-
ner er rimelige eller hensigtsmæssige eller til spørgsmål om skønsudøvelsen, så læn-
ge skønnet udøves inden for de rammer, der er fastsat i lovgivningen.
Ankestyrelsen beslutter selv, om der er tilstrækkeligt anledning til at rejse en tilsyns-
sag.
Det tilkommer således ikke mig på det foreliggende grundlag at udtale mig om den
konkrete sag.
Jeg kan i øvrigt oplyse, at konkurrenceloven indeholder regler om konkurrenceforvrid-
ning. Disse regler henhører under erhvervsministeren.
Med venlig hilsen
Simon Emil Ammitzbøll-Bille
Bilag:
Københavns Kommunes udtalelse af 20. februar 2018 til Økonomi- og Indenrigsmini-
steriet.
2