Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del
Offentligt
1857257_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
19. februar 2018
2018-808
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 30. januar 2018 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Kim Christiansen (DF).
Spørgsmål nr. 355:
Har ministeren undersøgt, om DSB er i besiddelse af egnet materiel, som kan
afhjælpe togmanglen i Østdanmark, eller om sådant materiel kan revireres fra
udlandet, hvis situationen kommer til at vare længere end som foreløbigt vur-
deret indtil marts?
Svar:
Jeg har bedt DSB om at besvare spørgsmålet. DSB har anført følgende:
”DSB indsætter i sagens natur alt køreklart materiel for at sikre flest mulige
afgange og siddepladser.
Hovedessensen ved DSB’s valgte trafikale løsning er at fastholde stabilitet og
dermed høj punktlighed i hele det trafikale system i Danmark. Derfor er æn-
dringer i den trafikale betjening stort set begrænset til trafiksystemer, hvor
ME-lokomotiver og dobbeltdækkervogne kører i forvejen. Det vil sige Nord-
vestbanen mellem København - Holbæk/Kalundborg og Sydbanen mellem Kø-
benhavn -Nykøbing F.
Den strategiske driftsreserve af MR-togsæt er aktiveret og indsat på den skrå
bane mellem Fredericia og Struer. Det frigiver IC4-materiel, der er flyttet til
Sydbanen og Nordvestbanen. Ved at aflyse tre lyntog mellem København og
Odense/Aarhus er der ligeledes flyttet et antal IC4-togsæt til de to berørte ba-
ner, og slutteligt er antallet af driftsreserver af IC4-togsæt reduceret for at skaf-
fe erstatningsmateriel.
DSB har således øget tilstedeværelsen og anvendelsen af IC4-materiel på Sjæl-
land til et niveau, hvor den maksimale klargøringskapacitet er fuldt udnyttet.
DSB sætter løbende de driftsklare ME-lokomotiver ind, hvor de gør mest gavn
for pendlerne. Det vil både handle om at skaffe mere plads til kunderne i toge-
ne, men også indsætte flere af de afgange, som har været aflyste. I første om-
gang udvides betjeningen på Nordvestbanen, der er den strækning, som har
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 355: Spm. om ministeren har undersøgt, om DSB er i besiddelse af egnet materiel, som kan afhjælpe togmanglen i Østdanmark, eller om sådant materiel kan rekvireres fra udlandet, hvis situationen kommer til at vare længere end som foreløbigt vurderet indtil marts, til transport-, bygnings- og boligministeren
1857257_0002.png
været hårdest ramt af de manglende ME-lokomotiver. DSB kan dog allerede nu
oplyse, at der også efter den 23. marts vil være ME-lokomotiver ude af drift.
DSB har overvejet muligheden for at søge hjælp hos Arriva, men Arrivas mate-
riel vil kun meningsfuldt kunne indsættes på den skrå bane, og her har DSB
indsat egne MR-togsæt. MR-togsættene kan ikke anvendes som erstatningsma-
teriel på andre strækninger, da de ikke kan holde den hastighed, som kørepla-
nen foreskriver.
DSB har ligeledes overvejet ICE-togsæt, som DSB tidligere har haft lejet af
Deutche Bahn og som kørte trafik mellem Danmark og Tyskland. ICE-
togsættene har stået stille siden, at de blev taget ud af drift, og hvis togsættene
skal kunne anvendes i passagertrafik igen, skal de blandt andet først gennem et
omkostningstungt og tidskrævende hovedeftersyn. Dertil kommer forventet
uddannelse af DSB’s lokomotivførere til at fremføre denne type materiel. På
den baggrund er leje af dette litra, ikke vurderet som en realistisk mulighed.
DSB vurderer ikke, at det er realistisk at leje andet materiel af europæiske ope-
ratører, da det lejede materiel nødvendigvis skal køre på diesel, skal kunne køre
med det danske signalsystem (ATC) og skal være sikkerhedsgodkendt til kørsel
i Danmark. Hertil kommer, at der skal bruges tid og ressourcer på nødvendig
uddannelse af DSB’s lokomotivførere til fremførsel af nyt materiel.”
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen