Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del
Offentligt
1854441_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
8. februar 2018
2018-799
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 30. januar stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Søren Egge Rasmussen (EL).
Spørgsmål nr. 353:
Ministeren bedes oplyse, hvordan man er nået frem til den valgte tolkning af
Almenboliglovens § 61a hvad angår den konkrete opgørelsesmetode for ghetto-
kriterierne. Herunder bedes ministeren uddybe, hvorfor opgørelsesmetoden
ikke kan ændres, hvis det alene er ghettokriterierne, som er fastsatte ved lov jf.
ministerens svar på TRU alm. del spørgsmål 205.
Svar:
I Almenboliglovens § 61a defineres, hvad der skal forstås ved et ghettoområde.
I definitionen indgår konkrete grænseværdier for de fem kriterier, men det er
ikke specificeret, hvilke konkrete dataserier kriterierne er knyttet til.
Som det imidlertid fremgår af svaret på spørgsmål 205, er ghettokriterierne
fastsat efter grundige politiske drøftelser. Drøftelserne har blandt andet drejet
sig om, hvilke kriterier der skulle indgå, hvor grænseværdierne skulle ligge og
hvilke data, der skulle lægges til grund. Resultatet af disse drøftelser har ud-
møntet sig i en konkret ghettodefinition og en ghettoliste. Det er udviklingen i
denne liste, der siden er blevet målt.
En isoleret ændring af opgørelsesmetoden for ghettokriterierne afspejler ikke
en underliggende ændring i beboernes karakteristika, men giver med stor
sandsynlighed et ”spring” i niveauet for antallet af ghettoer. Dette ”niveau-
spring” vil ikke være retvisende i forhold til de kriterier og den liste, man poli-
tisk besluttede sig for at følge udviklingen i. Derfor vil det være nødvendigt med
en politisk stillingtagen til kriterieværdierne, hvis opgørelsesmetoderne æn-
dres.
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen