Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del
Offentligt
1857253_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
19. februar 2018
2018-741
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 29. januar 2018 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Mattias Tesfaye (S).
Spørgsmål nr. 347:
Ministeren bedes fremsende en opdateret oversigt over knudepunktlighede ved
Køge Bugt sammenholdt med det samlede S-togsnet. Oversigten ønskes opgjort
fra maj 2016 og frem til de nyeste tilgængelige tal i lighed med opgørelsen i svar
på TRU alm. del spørgsmål 250 (folketingssamlingen 2016-17).
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for DSB, der oplyser følgende:
”DSB har tidligere ydet bidrag til TRU alm. del 250, hvor DSB har kommente-
ret på punktligheden på Køge Bugt-banen i 2016. Køge Bugt-banen er stræk-
ningen mellem Køge st. og Dybbølsbro st.
Generelt er punktligheden i 2017 på Køge Bugt-banen forbedret sammenlignet
med 2016. Udrulningen af det nye signalsystem CBTC på S-togsstrækningen
mellem Hillerød og Jægersborg har fortsat i 2017 haft en afsmittende effekt på
Køge Bugt-banen, da linje E kører på hele strækningen mellem Køge og Hille-
rød. Påvirkningen fra CBTC-relaterede hændelser er dog mindre end i 2016.
Den samlede kundepunktlighed for hele S-banen er lavere i 2017 sammenlignet
med 2016, hvilket også har påvirket Køge Bugt-banen. Dette skyldes blandt
andet en stor stigning i sikringsfejl på det gamle sikringsanlæg samt forskellige
forsinkende effekter af mange og store infrastrukturprojekter på S-banen. An-
dre udfordringer med infrastrukturen, som problemer med spor og kørestrøm
samt eksterne forhold som personpåkørsler og hærværk, har også i høj grad
påvirket kundepunktligheden på S-banen i 2017.
Af tabel 1 fremgår kundepunktlighed for Køge Bugt-banen, kundepunktlighed
for hele S-banen og operatørpunktlighed for hele S-banen.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 347: MFU spm. om ministeren vil oversende en opdateret oversigt over knudepunktligheden ved Køge Bugt sammenholdt med det samlede S-togsnet, til transport-, bygnings- og boligministeren
1857253_0002.png
Tabel 1:
Kundepunktlig-
hed,
Køge Bugt
Kundepunktlighed,
samlet S-tog
Kontraktkrav: 92,3
%
2016
Maj
Juni
Juli
August
Oktober
November
December
2017
Januar
Februar
Marts
April
Maj
Juni
Juli
August
Oktober
November
December
92,1 %
88,7 %
91,1 %
93,3 %
86,9 %
91 %
92,4 %
85,5 %
93,3 %
93,4 %
88,8 %
95 %
90,1 %
93 %
95 %
87,5 %
91,4 %
91,2 %
86,9 %
90,9 %
95,1 %
94,7 %
89,1 %
98,8 %
98,2 %
99,1 %
98,7 %
98,4 %
98,2 %
98,9 %
98,8 %
98,8 %
98,9 %
98,7 %
97,4 %
89,9 %
88,4 %
71,2 %
74,9 %
88,8 %
89,0 %
91,8 %
91,1 %
93,1 %
90,5 %
89,5 %
88,3 %
92,9 %
92,3 %
92,1 %
98,7 %
97,2 %
98,6 %
98 %
97,2 %
98,6 %
97,9 %
98,2 %
Operatørpunktlig-
hed,
samlet S-tog
Kontraktkrav: 97,5
%
Side 2/2
September 79,5 %
September 90,5 %
Ved kundepunktlighed for S-banen forstås den andel af passagererne, der kommer punktligt frem på
baggrund af passagerernes forventede rejsemønster og den afviklede togtrafik.
Ved operatørpunktlighed for S-banen forstås den samlede punktlighed med fradrag af forsinkelser,
der skyldes forhold som DSB ikke er ansvarlig for”
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen