Dato
Sagsbehandler
Mail
Telefon
Dokument
Side
25. maj 2018
Henrik Backteman Larsen
+45 7244 3151
18/02034-8
1/5
Bilag til svar på TRU spørgsmål nr. 346
Transport-, bygnings- og boligministeren har bedt Vejdirektoratet til brug for besvarelse af spørgsmål TRU
spørgsmål nr. 346 om at redegøre for hvilke kategorier af parkeringspladser (raste, sove-, hvilepladser eller
andet), som Frankrig, Tyskland og Belgien har indført ved lov og som specifikt kun findes langs motorvejs-
strækninger. Ministeren har desuden bedt Vejdirektoratet redegøre for, hvilke kategorier parkeringspladser
langs motorvejen, som videoovervåges i de tre pågældende lande, samt hvor mange parkeringspladser af
hver kategori, der er pr. km. motorvej for hvert af de tre lande og i Danmark.
Vejdirektoratet kan oplyse, at Vejdirektoratet generelt ikke har detaljeret viden om antal rastepladser, deres
retsgrundlag og udformning mv. i andre europæiske lande. Vejdirektoratet har derfor som grundlag for be-
svarelsen af forholdene i Tyskland, Frankrig og Belgien, bedt COWI, der har kontor i Belgien, kontakte de
relevante myndigheder i de respektive lande. Vejdirektoratets besvarelse for så vidt angår udenlandske for-
hold baserer sig derfor på de af COWI indhentede oplysninger.
Tyskland
De tyske forbundsmotorveje reguleres efter Bundesfernstraßengesetz (FStrG) og fastlægger statens ansvar
for tilvejebringelse af rastepladskapacitet i form af etablering og drift af faciliteterne (FStrG §§ 3 og 5). Kom-
petent myndighed er det tyske Bundesministerium für Verkehr und digitale Infrastruktur (BMVI).
Statsvejloven fastlægger endvidere, at etablering af betjente anlæg på rastepladserne
kan
overdrages til
privat aktør, mens driften
skal
overdrages til privat aktør (FStrG § 15, stk. 2). I retningslinjerne vedrørende
etablering og drift af betjente anlæg specificeres det imidlertid, at også etableringen af de betjente anlæg bør
overdrages til en privat aktør. BMVI oplyser, at Tyskland siden 1998 har benyttet sig af offentlige-private
koncessionsaftaler.
Den tyske forfatning fastlægger samtidig, at administrationen af statsvejene herunder rastepladserne, er
delstaternes ansvar (GG, art. 2, § 2). Det betyder, at det overordnede ansvar for sikring af tilstrækkelig ra-
stepladskapacitet ligger i BMVI, mens planlægning og forvaltning varetages af delstaternes vejmyndigheder,
der også er ansvarlige for at udbyde etablering og drift af de betjente anlæg til private aktører.
Rastepladserne langs Autobahn i Tyskland kan opdeles i 2 hovedkategorier hhv. bemandede og ubemande-
de rasteanlæg. På de bemandede anlæg tilbydes forskellige serviceniveauer i form af tankstation, cafete-
ria/kiosk og/eller motel. De ubemandede anlæg omfatter hhv. rastepladser med toilet og rastepladser kun
med parkeringsmulighed og picnic-område.
BMVI har ikke oplyst COWI om det aktuelle antal rasteanlæg og rastepladser samt parkeringskapacitet for
tunge køretøjer.
Ifølge BMVI’s opgørelse
fra 2013 (Lkw-parken auf BAB, BMVI 2013) var der på det tids-
punkt 428 bemandede rasteanlæg og 1485 ubemandede rastepladser langs motorvejsnettet i Tyskland.
Parkeringskapaciteten på de bemandede rastepladser var på opgørelsestidspunktet godt 18500 lastbilparke-
ringspladser og på de ubemandede rastepladser knapt 21600 parkeringspladser for lastbiler.
Vejdirektoratet
Havnegade 27
1058 København K
Telefon +45 7244 3333
vejdirektoratet.dk
SE 60729018
EAN 5798000893450