Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del
Offentligt
1875617_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
5. april 2018
2018-740
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 29. januar stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra
Claus Kvist Hansen
(DF).
Spørgsmål nr. 345:
Ministeren bedes redegøre for, hvor mange bøder for overtrædelse af køre-
/hviletidsreglerne, som hhv. Tyskland, Belgien og Frankrig har udskrevet for
årene 2015-2017. I den forbindelse bedes ministeren redegøre for, hvilken
vejmyndighed (kommunal, regional eller statslig), der - eventuelt med samtyk-
ke fra politiet - kan fastsætte (lokale) bestemmelser om, hvor og i hvilket om-
fang der kan parkeres på p-pladser langs motorvejen, og hvorvidt der er opstil-
let forskellige parkeringsregler for hhv. biler, autocampere og lastbiler.
Svar:
Til brug for besvarelsen af spørgsmålet om antallet af udstedte bøder er der
rettet henvendelse til de franske, tyske og belgiske myndigheder.
Det franske Transportministerium oplyser, at der i perioden fra 2015 til 2017 er
udstedt 3.889 bøder for overtrædelser af køre- og hviletidsreglerne. Heraf be-
rører 25 % forbuddet mod afholdelse af det regulære ugentlige hvil i førerhuset.
Disse fordeler sig på 795 bøder for at tilbringe det regulære ugentlige hvil i ka-
binen og 192 til virksomheder for at organisere arbejdet for chaufførerne uden
at sikre, at de afholder deres regulære ugentlige hviletider uden for deres køre-
tøjer.
Det tyske Transportministerium oplyser, at der i perioden fra 2015-2017 er
udstedt ca. 20.000 bøder pr. år til ikke-derboende for overtrædelser af den
sociale lovgivning på vejtransportområdet. Den kontrollerende myndighed har
udstedt bøder for omkring 10 mio. euro pr. år, hvoraf det meste af beløbet kan
henføres til overtrædelser af den sociale lovgivning på vejtransportområdet.
Det tyske transportministerium kan ikke oplyse, hvilken andel af disse bøder,
der omhandler hvil i førerhuset. Dette skyldes, at forbuddet først trådte i kraft
d. 25. maj 2017 i Tyskland, og i starten blev der kun givet mundtlige advarsler
for overtrædelser. De første bøder blev først udstedt i 4. kvartal af 2017.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 345: Spm. om, hvor mange bøder for overtrædelse af køre-/hviletidsreglerne, som hhv. Tyskland, Belgien og Frankrig har udskrevet for årene 2015-2017, til transport-, bygnings- og boligministeren
1875617_0002.png
Det belgiske Udenrigsministerium oplyser efter konsultation med det relevante
ressortministerium, at tallene for 2017 endnu ikke er tilgængelige. Hvad angår
2015 og 2016 oplyser det belgiske Transportministerium, at der blev konstate-
ret 15.505 overtrædelser for 53.320 lastbiler og 93.401 chauffører. Det belgiske
transportministerium henviser desuden til en opgørelse over de kontrolaktio-
ner, der er blevet udført på eget initiativ af administrationen på baggrund af
forbuddet mod afholdelse af det regulære ugentlige hvil i førerhuset. Af disse
tal fremgår det, at der i 2015 blev givet 11 bøder (heraf 5 afregnet på stedet og 6
i form af ekstra garanti til at dække eventuelle sagsomkostninger, hvor bøden
ikke afregnes på stedet). I 2016 blev der givet 15 bøder (alle afregnet på stedet),
og i 2017 blev der givet 13 (heraf 10 afregnet på stedet og 3 i form af ekstra ga-
ranti til at dække eventuelle sagsomkostninger, hvor bøden ikke afregnes på
stedet).
I forhold til anden del af spørgsmålet, kan jeg oplyse, at motorvejene – og de
tilhørende sideanlæg – har status af statsveje, hvorfor Vejdirektoratet som
vejmyndighed med samtykke fra politiet har kompetencen til at træffe færd-
selsmæssige bestemmelser, herunder om parkering.
Vejdirektoratet har oplyst, at direktoratet almindeligvis ikke anvender differen-
tierede parkeringsregler for de forskellige typer køretøjer på de i alt 90 raste-
pladser langs motorvejsnettet. Dog er der enkelte eksempler på, at der er fast-
sat tidsmæssige begrænsninger alene for lastbiler.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen