Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del
Offentligt
1877568_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
10. april 2018
2018-740
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 29. januar 2018 stillet mig
følgende spørgsmål, som jeg herved skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Claus Kvist Hansen (DF).
Spørgsmål nr.344:
Ministeren bedes redegøre for, hvilken type dokumentation (bevismateriale)
politiet i Frankrig, Tyskland og Belgien hovedsageligt bruger for at dokumente-
re, at en lastbilchauffør har overtrådt køre- og hviletidsreglerne. Herunder be-
des ministeren redegøre for, hvordan politiet i disse lande dokumenterer, hvil-
ken type hviletid (11 timer kontra 45 timer) der er tale om, når politiet skal be-
vise, hvilken type køre- og hviletidsovertrædelse der er tale om.
Svar:
Til brug for besvarelsen af dette spørgsmål er der rettet henvendelse til de fran-
ske, tyske og belgiske myndigheder.
Frankrig
Det franske transportministerium oplyser, at de kontrollerende myndigheder
har bevisbyrden for, at chaufføren har tilbragt sit regulære ugentlige hvil i fø-
rerhuset. Der kræves derfor intet bevis fra føreren, men hvis føreren tilveje-
bringer beviserne af egen drift, kan de indgå i sagen, i det omfang det findes
relevant.
Det franske transportministerium oplyser desuden, at konstatering af overtræ-
delsen ”på stedet” udgør tilstrækkeligt og nødvendigt bevis for overtrædelsen.
Herudover oplyser det franske transportministerium, at beviser indsamlet ved
vejkontrol, herunder gentagne konstateringer af afholdelse af det regulære
ugentlige hvil i førerhuset, kan udgøre beviser i sager om virksomheders mang-
lende overholdelse af forpligtelsen til at tilrettelægge arbejdet på en sådan må-
de, at chaufførerne kan afholde det regulære ugentlige hvil uden for køretøjet.
Beviser indsamlet ved vejkontrol kan give anledning til yderligere undersøgel-
ser ved virksomheden.
Tyskland
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 344: Spm. om, hvilken type dokumentation (bevismateriale) politiet i Frankrig, Tyskland og Belgien hovedsageligt bruger for at dokumentere, at en lastbilchauffør har overtrådt køre- og hviletidsreglerne, til transport-, bygnings- og boligministeren
1877568_0002.png
Det tyske transportministerium oplyser, at chaufføren i princippet ikke er for-
pligtet til at bevise, at han har tilbragt sit regulære ugentlige hvil i indkvartering
med passende sovefaciliteter. Ved kontrol anvendes data fra takografen og fø-
rerkortet.
Hvis dataene viser, at chaufføren har registreret en hvileperiode på mindst 45
timer umiddelbart efter kørslen, og chaufføren træffes ved køretøjet, anmeldes
forholdet, da det i så fald findes sandsynligt, at chaufføren har tilbragt hvilet på
et sted uden passende sovefaciliteter.
Hvis der således er tegn på, at chaufføren har tilbragt det regulære ugentlige
hvil i førerhuset, men hævder at have tilbragt hvilet uden for køretøjet, bedes
han konkretisere sin påstand med verificerbar information. Hvis chaufføren
ikke tilvejebringer sådan information, eller informationen ikke kan verificeres,
påtales forholdet.
Hvis dataene viser, at førerkortet blev fjernet umiddelbart efter kørslen og se-
nere blev indsat, hvorefter rejsetid og regulært ugentligt hvil blev registreret,
kan det ikke bevises, at chaufføren tilbragte det regulære ugentlige hvil i fører-
huset, medmindre chaufføren udtaler sig.
Kontrolmyndigheden anmelder ikke kortere ophold ved køretøjet (for eksempel
for at hente glemte genstande), hvis chaufføren kan tilvejebringe bevis for, at
overnatningen vil finde/fandt sted i indkvartering med passende sovefacilite-
ter.
Belgien
Det belgiske udenrigsministerium oplyser efter konsultation af det relevante
ressortministerium, at overtrædelse af forbuddet mod afholdelse af det regulæ-
re ugentlige hvil i førerhuset bevises ved, at kontrolpersonalet bevidner over-
trædelsen. Der kræves ikke bevis for chaufførens uskyld for eksempel i form af
hotelregninger.
De belgiske myndigheder oplyser desuden, at overtrædelse af forbuddet mod
afholdelse af det regulære ugentlige hvil i førerhuset kun kan fastslås ved, at
føreren træffes af kontrolmyndighederne i færd med at tage et hvil i førerhuset
og på tidspunktet er forpligtet til at tage et regulært ugentligt hvil. Dette bety-
der, at det i praksis er meget svært, men dog muligt, at fastslå overtrædelsen.
Side 2/3
Det bemærkes i øvrigt, at regeringen sammen med Dansk Folkeparti i Danmark
har besluttet at indføre parkeringsrestriktioner på rastepladserne, så lastbiler i
fremtiden kun kan parkere i 25 timer ad gangen.
Parkeringsrestriktionerne ledsages af en forhøjelse af bødeniveauet for lastbi-
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 344: Spm. om, hvilken type dokumentation (bevismateriale) politiet i Frankrig, Tyskland og Belgien hovedsageligt bruger for at dokumentere, at en lastbilchauffør har overtrådt køre- og hviletidsreglerne, til transport-, bygnings- og boligministeren
1877568_0003.png
ler, hvor parkeringsbøderne hæves fra 510 kr. til 2.000 kr. På den måde under-
støttes det, at det regulære ugentlige hvil ikke kan tilbringes i en lastbil parke-
ret på en rasteplads. Den tidsbegrænsede parkering forventes at træde i kraft d.
1. juli 2018, mens det forhøjede bødeniveau forventes at træde i kraft 1. januar
2019.
Side 3/3
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen