Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del
Offentligt
1853686_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
7. februar 2018
2018-707
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 26. januar 2018 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Karsten Hønge (SF).
Spørgsmål nr. 337:
Det ønskes oplyst, hvilke kriterier der er lagt til grund i forbindelse med præ-
kvalifikationen af tilbudsgivere på den nye Storstrømsbro - og om det svarer til
Vejdirektoratets almindelige procedure.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Vejdirektoratet, som har oplyst følgende:
”Allerede i august 2014 afholdt Vejdirektoratet en såkaldt
”teknisk dialog”
med
potentielle bydende. Denne proces er kendetegnet ved at være en forudgående
markedsundersøgelse, hvor ordregivere kan undersøge markedet. I denne blev
der spurgt til de potentielle bydendes økonomiske og tekniske formåen samt
tekniske forhold i forbindelse med anlægget af broen.
I forbindelse med prækvalifikationen af tilbudsgivere på udbuddet af Stor-
strømsbroen i foråret 2015 blev det nøje overvejet, hvilke mindstekrav der skul-
le stilles for at få den rette balance mellem på den ene side, at de kommende
tilbudsgivere kunne løfte opgaven teknisk og økonomisk, og på den anden side
at have en fornuftig konkurrence, så det ikke alene var få særligt kapitalstærke
tilbudsgivere, der kunne byde på opgaven.
Der blev stillet mindstekrav om, at de bydende skulle have en årlig omsætning
på mindst 5 mia. kr. i hvert af de 3 senest disponible regnskabsår, svarende til
2,5 gange entreprisesummen. Der blev i den forbindelse anvendt et tidligt en-
trepriseoverslag på 2 mia. kr. Der blev ved fastsættelsen af dette mindstekrav
henset til Vejdirektoratets praksis og den på det tidspunkt kommende udbuds-
lov, hvor der er fastsat begrænsninger for det økonomiske mindstekrav. Ud-
gangspunktet i den på det tidspunkt kommende udbudslov er, at det skal be-
grundes særligt, hvis dette mindstekrav er mere end dobbelt så stort som en-
treprisestørrelsen.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 337: Spm. om, hvilke kriterier der er lagt til grund i forbindelse med prækvalifikationen af tilbudsgivere på den nye Storstrømsbro, til transport-, bygnings- og boligministeren
1853686_0002.png
Der blev endvidere stillet krav om en opfyldelsesgaranti (jf. ABT 93 § 6) sva-
rende til 15 pct. af entreprisesummen efter indgåelse af kontrakten, samt en
tilbudsgaranti på 100 mio. kr. efter kontrakttildeling, men før indgåelse af kon-
trakten. Desuden blev der stillet krav til rating af garantistillerens kreditvær-
dighed. Garantierne skal stilles af en ekstern tredjepart.
Der blev i forbindelse med prækvalifikationen stillet krav om, at de bydende
virksomheder skulle hæfte solidarisk, såfremt de indgik i et konsortium eller et
joint venture.
Det blev desuden stillet som mindstekrav, at de bydende har erfaring med to-
talentrepriser — herunder projektering og anlæg – af følgende typer opgaver:
Vejbroer med samlet længde over 1 km
Jernbanebroer med samlet længde over 1 km
Broer over åbent vand, floder eller søer med samlet længde over 1 km
Broer med spændvidder over 50 meter og med samlet længde over 1 km
Funderingsarbejder under vand.
I overensstemmelse med udbudsdirektivets artikel 48, stk. 2, litra a, blev der
stillet krav om, at referencerne ikke var mere end 5 år gamle.
Prækvalifikationsmaterialet fulgte i øvrigt den praksis, Vejdirektoratet havde
på tidspunktet for udbuddet, herunder omtale af, at kontrakten ville indeholde
krav om, at totalentreprenøren og eventuelle underentreprenører sikrer med-
arbejderne løn, arbejdstid og andre arbejdsvilkår på overenskomstlignende
vilkår, ligesom kontrakten ville omfatte sociale klausuler om uddannelses- eller
praktikaftaler i henhold til lov om erhvervsuddannelser eller lov om erhvervs-
grunduddannelse.
I forbindelse med udarbejdelsen af prækvalifikationsmaterialet blev der erfa-
ringsudvekslet omkring prækvalifikationskrav på større infrastrukturprojekter
med A/S Femern Landanlæg og Banedanmark i tilknytning til Ringsted-
Femern Banen, ligesom der er søgt inspiration fra Energistyrelsens udbud af
Horns Rev 3. Endelig blev der erfaringsudvekslet med blandt andre norske,
svenske og skotske bygherrer. Målet var at sikre, at kontrakten blev opfyldt til
den mest fordelagtige pris og den rette kvalitet, herunder at sikre at kravene til
prækvalifikationen fremstod gennemsigtige, markedskonforme og kendte for
de interesserede tilbudsgivere.”
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen