Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del
Offentligt
1880451_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
16. april 2018
2018-681
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 25 januar 2018 stillet mig
følgende spørgsmål 331 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra ikke-medlem af udvalget, Liselott Blixt (DF).
Spørgsmål nr. 331:
Kan ministeren oplyse, hvilke regler der er for transport af grise i forhold til
sikkerhed, da det alt for ofte sker, at en lastbil med grise vælter og derved er til
fare for såvel chaufføren, øvrige trafikanter som grisene?
Svar:
Jeg er bekendt med de trafikale og færdselssikkerhedsmæssige udfordringer
som følge af væltede dyretransporter, der oftest bunder i, at lastbiler til grise-
transporter bygges med størst mulige højde og bredde, samt at disse lastbiler
transporterer en last, som i et vist omfang kan flytte sig fra side til side under
transporten.
Jeg har til brug for besvarelsen af det stillede spørgsmål indhentet et svarbi-
drag fra Færdselsstyrelsen om reglerne for krav til køretøjers indretning og
udstyr i relation til transport af grise. Færdselsstyrelsen oplyser følgende, som
jeg kan henholde mig til:
”Særlige krav til køretøjer til dyretransport er fastlagt i Justits-
ministeriets bekendtgørelse om transport af dyr, som ikke stiller
krav til lastbilernes sikkerhedsniveau, men retter sig mod forhol-
dene for de transporterede dyr. Blandt andet stilles der krav til
den indvendige højde over dyrene og dermed også indirekte krav
om, at lastbiler, som er indrettet til transport af dyr, skal have en
vis højde.
Almindelige krav til køretøjers indretning og udstyr er fastlagt i
række bekendtgørelser, herunder bekendtgørelse om køretøjers
største bredde, længde, højde, vægt og akseltryk, bekendtgørelse
om køretøjers indretning og udstyr m.v. og bekendtgørelse om
detailforskrifter for køretøjers indretning og udstyr.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 331: MFU spm. om, hvilke regler der er for transport af grise i forhold til sikkerhed, til transport-, bygnings- og boligministeren
1880451_0002.png
I henhold til bekendtgørelse om køretøjers største bredde, læng-
de, højde, vægt og akseltryk må en lastbil ikke have større højde
end 4,00 meter, og den må ikke have større bredde end 2,55 me-
ter. Idet der fastsættes en øvre grænse for lastbilernes højde, fast-
sættes der samtidig også et krav om en vis væltestabilitet.
Detaljerede krav til lastbilers indretning og udstyr findes i be-
kendtgørelse om detailforskrifter for køretøjers indretning og ud-
styr. Heraf fremgår, at køretøjer til dyretransport skal opfylde be-
stemmelserne i Justitsministeriets bekendtgørelse om transport
af dyr, men der stilles ikke yderligere krav til køretøjer, som an-
vendes til dyretransport.
Bekendtgørelsen stiller imidlertid generelle krav om, at alle nye
lastbiler skal være forsynet med elektronisk stabilitetskontrol
(ESC), som medvirker til begrænse risikoen for vælteulykker.
Desuden skal lastbiler være forsynet med vognbaneskiftalarm
(LDWS), som advarer føreren ved utilsigtede vognbaneskift samt
avanceret nødbremsesystem (AEBS), som automatisk bremser
bilen ved risiko for påkørsel af en hindring foran bilen.”
Reglerne om dyrevelfærd under transport hører under Miljø- og Fødevaremini-
steriets ressort. Jeg har derfor forelagt spørgsmålet for Miljø- og Fødevaremi-
nisteriet, der har indhentet udtalelse fra Fødevarestyrelsen, som oplyser føl-
gende:
”Fødevarestyrelsen administrerer reglerne om dyrevelfærd under
transport. Der er her fastsat regler, som også har betydning for
sikkerheden under transport.
Reglerne omfatter Rådets forordning (EF) nr. 1/2005 af 22. de-
cember 2004 om beskyttelse af dyr under transport, bekendtgø-
relse nr. 1729/2006 om beskyttelse af dyr under transport og be-
kendtgørelse nr. 1471/2015 om uddannelse i transport af dyr.
Transporter af dyr, der sker i økonomisk øjemed, er omfattet af
reglerne.
I reglerne stilles der krav til køretøjet, chaufføren og håndterin-
gen af dyrene, herunder at transportvirksomheder skal være au-
toriseret til at foretage transport af dyr, og at chauffører skal være
særligt uddannede.
Det vil sige, at personer, der håndterer dyr i forbindelse med
transport, skal have gennemført et uddannelsesforløb, som er
godkendt af Fødevarestyrelsen. Et uddannelsesforløb indeholder
bl.a. emner som: køreadfærdens betydning for dyr, hvordan tager
Side 2/3
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 331: MFU spm. om, hvilke regler der er for transport af grise i forhold til sikkerhed, til transport-, bygnings- og boligministeren
1880451_0003.png
man hensyn til sine ”passagerer”, hvordan påvirkes dyrene under
transport, last og vægtfordeling samt højt tyngdepunkt, sikring af
dyrene under transport samt nødprocedurer.
Herudover skal erhvervschauffører forny deres kørekort hvert 5.
år, og køretøjer, der anvendes til transport af dyr, skal være god-
kendt til formålet. Godkendelse af køretøjer sker i regi af Færd-
selsstyrelsen.”
Side 3/3
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen