Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del
Offentligt
1853397_0001.png
Edvard Thomsens Vej 14
2300 København S
Telefon 7221 8800
Fax 7262 6790
[email protected]
tbst.dk
Notat
BO00299-00021
20-12-2017
Evaluering af lejelovsændringerne
Lejelovsforliget
Ved forlig af 11. juni 2014 aftalte den daværende regering (S og RV)
og Venstre, Dansk Folkeparti, SF og Enhedslisten at gennemføre et
samlet initiativ med det formål at forenkle og modernisere lejelovgiv-
ningen. Af forliget fremgår, at initiativet skal gennemføres i følgende
tre tempi:
1. Konkrete lejelovsændringer
2. Evaluering af nærmere bestemte forhold
3. Sammenskrivning af lejelov og boligreguleringslov
1. Konkrete lovændringer
Det fremgår af forligsteksten, at der skal udarbejdes lovforslag om
følgende ændringer:
Obligatorisk ind- og fraflytningssyn
Normalistandsættelse ved fraflytning
Vedligeholdelsesreglerne forenkles og moderniseres
Reglerne om varsling af omkostningsbestemte lejeforhøjelser
og beboerrepræsentationens kompetence forenkles og moder-
niseres
Stærkere sanktioner ved overtrædelse af dusørregler
Billigere adgang til forhåndsgodkendelse af huslejen for udleje-
re af enkelte ejer- og andelsboliger
Nye muligheder for nettoprisindeksregulering af lejen.
Nettoprisindeksregulering af den omkostningsbestemte leje
Trappeleje erstattes af mulighed for nettoprisindeksregulering
af lejen.
Adgang for udlejere af ejer- eller andelsbolig til at opsige lejer
med 1 års varsel, hvis udlejer selv skal benytte boligen.
Enslydende bestemmelser i de to love sammenskrives, så de
kun fremgår af én lov.
Sommerhuse undtages fra lejelovgivningen
Side 1 (22)
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 330: Spm. om ministeren vil oversende evalueringen af ændringerne i lejeloven som følge af forliget mellem den daværende SR-regering, Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten om forenkling og modernisering af lejelovgivningen m.v. fra 2014, til transport-, bygning- og boligministeren
1853397_0002.png
Lovforslag om ovennævnte blev fremsat af den daværende minister
for by-, bolig- og landdistrikter den 17. december 2014. Lovændrin-
gen blev vedtaget som lov nr. 310 af 30. marts 2015 og trådte i kraft
1. juli 2015.
2. Evaluering af nærmere bestemte forhold
Det fremgår af forliget, at følgende temaer skal inddrages i evaluerin-
gen:
1. Indførelse af obligatoriske ind- og fraflytningssyn.
Det skal vurderes, om ordningen har medført et fald i antallet af sager
om istandsættelse ved fraflytning.
2. Begrænsning af aftaler om nyistandsættelse ved fraflytning.
Det skal undersøges, om begrænsningen af mulighederne for at aftale
nyistandsættelse har begrænset de store flytteregninger, som ses i
dag. Det skal endvidere vurderes, om begrænsningen har medført en
forringelse af vedligeholdelsesstandarden.
3. Ophævelse af ordningen med afsætning til forbedring i uregulerede
kommuner.
Det skal undersøges, hvorledes afviklingen af ordningen forløber, her-
under i hvilken takt der udføres forbedringer i ejendommene, som er
en betingelse for udbetaling.
4. Initiativer med henblik på at øge gennemsigtigheden i huslejenæv-
nenes afgørelser.
Det skal undersøges, om de initiativer, som iværksættes med henblik
på at øge gennemsigtigheden omkring huslejenævnenes afgørelser, er
tilstrækkelige, og om initiativerne med henblik på at styrke husleje-
nævnenes afgørelser, bruges af huslejenævnene.
5. Stærkere sanktioner ved overtrædelse af dusørregler.
Ministeriet vil drøfte med Domstolsstyrelsen, hvilke muligheder der er
for at belyse udviklingen i antallet af sager om overtrædelse af dusør-
reglen.
6. Billigere adgang til forhåndsgodkendelse af huslejen for udlejere af
enkelte ejer- eller andelsboliger.
Det skal undersøges, om ændringen medfører en øget anvendelse af
muligheden for forhåndsgodkendelse og om ændringen har medført
øget ventetid i sagsbehandlingen hos huslejenævnene.
7. Adgang for udlejere af en ejer- eller andelsbolig til at opsige lejer
med 1 års varsel, hvis udlejer selv skal benytte boligen.
Side 2 (22)
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 330: Spm. om ministeren vil oversende evalueringen af ændringerne i lejeloven som følge af forliget mellem den daværende SR-regering, Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten om forenkling og modernisering af lejelovgivningen m.v. fra 2014, til transport-, bygning- og boligministeren
1853397_0003.png
Det skal undersøges, om ordningen fører til utilsigtet brug, herunder
om udlejere, som ikke er omfattet af ordningen, forsøger at gøre brug
af den med henblik på at spekulere i at frigøre ejerlejligheder for leje-
re for at sælge.
8. Vedligeholdelsesplaner for udlejede andelslejligheder.
Det skal undersøges, om der opstår problemer i forbindelse med an-
delsboligforeningers overholdelse af kravet om vedligeholdelsesplan i
forbindelse med udlejede boliger.
9. Undersøgelse af grundlaget for fastsættelse af kapitalafkastet for
ejendomme, opført før 1973.
Det skal undersøges, hvordan der kan skabes et bedre tilgængeligt
grundlag for ejendomsvurderingerne ved 15. alm. vurdering, og i gi-
vet fald vil Ministeriet for By-, Bolig- og Landdistrikter være indstillet
på at skabe bedre oplysning herom.
10. Undersøgelse af omfanget af hoteludlejning.
Der gennemføres en undersøgelse af omfanget af problemer med ud-
lejning af helårsboliger som hotellejligheder i de kommuner, hvor reg-
lerne i boligreguleringslovens kapitel VII finder anvendelse.
Resultatet af evalueringen
Ad 1. Indførelse af obligatoriske ind- og fraflytningssyn
Det skal vurderes om, ordningen har medført et fald i antallet af sager
om istandsættelse ved fraflytning.
Iværksatte initiativer:
Trafik- Bygge- og Boligstyrelsen har igennem sit samarbejde med GI
om hjemmesiden Huslejenævn.dk adgang til huslejenævnenes indbe-
retning af oplysninger om sager. Huslejenævn.dk er en database,
hvortil huslejenævnene indberetter en række forskellige oplysninger
om de afgørelser, som nævnene træffer, herunder hvilken lov samt
paragraf afgørelsen er afsagt i henhold til. Styrelsen har på baggrund
af disse data udarbejdet statistik, og analyseret tendenserne heri.
Evaluering:
Efter lejelovens § 9, stk. 2-4, skal den professionelle udlejer – dvs.
udlejere der udlejer mere end én beboelseslejlighed – afholde indflyt-
ningssyn, indkalde den indflyttende lejer hertil og udarbejde en ind-
flytningsrapport. På samme måde skal den professionelle udlejer af-
holde fraflytningssyn, indkalde lejeren hertil og udarbejde en fraflyt-
ningsrapport. Formålet er at fastlægge beboelseslejlighedens stand
ved indflytningen og igen ved fraflytningen. Dette skal medvirke til at
Side 3 (22)
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 330: Spm. om ministeren vil oversende evalueringen af ændringerne i lejeloven som følge af forliget mellem den daværende SR-regering, Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten om forenkling og modernisering af lejelovgivningen m.v. fra 2014, til transport-, bygning- og boligministeren
1853397_0004.png
begrænse konflikter vedrørende det lejedes stand og herved istand-
sættelseskravet, der kan gøres gældende imod lejeren i forbindelse
med lejerens fraflytning.
Bestemmelserne om indflytningssyn finder anvendelse for lejeaftaler
indgået den 1. juli 2015 og senere, mens bestemmelserne om fraflyt-
ningssyn finder anvendelse for fraflytninger den 1. juli 2015 og heref-
ter.
Huslejenævnssager vedrørende istandsættelse
ved fraflytning
140
120
100
80
60
40
20
0
okt-15
jul-13
jul-14
jul-15
jul-16
okt-13
okt-14
okt-16
jan-13
jan-14
jan-15
jan-16
apr-13
apr-14
apr-15
apr-16
jan-17
Figur 1 – Baseret på data fra Huslejenævn.dk
Som det fremgår af figur 1 er antallet af indbringelser af sager om
istandsættelse faldet i perioden fra januar 2013 til juli 2014. Herefter
stiger antallet til et forholdsvist højt niveau fra juli 2014 frem til no-
vember 2015, hvorefter udviklingen ses at stagnere.
Styrelsen har ikke nærmere kendskab til årsagerne til denne udvik-
ling. Erfaringerne fra tidligere større lovændringer har imidlertid væ-
ret, at fremsættelse af lovforslag (i dette tilfælde L 97 fra 2014) sæt-
ter øget fokus på de områder, som er centrale i lovændringen. I dette
lovforslag var
istandsættelsen ved fraflytning
et af omdrejningspunk-
terne og har antageligt gjort lejere såvel som udlejere mere opmærk-
somme på dette område. Dette forhold vurderes at være en nærlig-
gende forklaring på den midlertidige stigning i antallet af sager om
istandsættelse ved fraflytning.
Fra januar 2017 og frem sker der et stort fald i antallet af indbragte
sager. Dette kan dog skyldes, at dataudtrækket ikke medtager sager,
hvor der ikke endnu er afsagt en afgørelse. Sager under behandling er
således ikke medtaget, selvom de er indbragt. En endelig konklusion
på effekten af indførelse af ind- og fraflytningssyn kan endnu ikke
Side 4 (22)
apr-17
jul-17
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 330: Spm. om ministeren vil oversende evalueringen af ændringerne i lejeloven som følge af forliget mellem den daværende SR-regering, Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten om forenkling og modernisering af lejelovgivningen m.v. fra 2014, til transport-, bygning- og boligministeren
drages. Dette vurderes især at hænge sammen med, at den oven-
nævnte tendens i sig selv har medført, at antallet af sager om istand-
sættelse ved fraflytning stadig er højere end før juli 2014. Samtidig
indeholder indberetningerne fra huslejenævnene ikke oplysning om,
hvornår lejeaftalen i de konkrete sager er indgået. Dette medfører, at
det ikke er muligt at konstatere, hvor stort et antal af de sager, som
er indbragt efter juli 2015, der har været omfattet af de nye regler om
obligatoriske ind- og fraflytningssyn. Antallet af sager, der ikke er om-
fattet af disse regler, må antages at udgøre en stor, men faldende an-
del fra juli 2015 i takt med, at der sker genudlejning, hvorefter de ny
regler finder anvendelse.
Det er Styrelsens vurdering, at en evaluering af effekten af indførslen
af ind- og fraflytningssyn på antallet af sager vedrørende istandsæt-
telse ved fraflytning ikke allerede 2 år efter reglernes indførelse giver
et retvisende billede.
For at gennemføre en tilbundsgående, retvisende evaluering må det
forudsættes, at antallet af sager indbragt for huslejenævnene finder
et normalt leje. Ligeledes må det forudsættes, at de sager om istand-
sættelse ved fraflytning, der vedrører lejeaftaler, som er indgået efter
lovændringen og dermed omfattet af reglerne om obligatoriske ind-
og fraflytningssyn kan isoleres. På det foreliggende grundlag anses
der ikke at være grundlag for en ændring af bestemmelserne.
Ad 2. Begrænsning af aftaler om nyistandsættelse ved fraflyt-
ning
Det skal undersøges, om begrænsningen af mulighederne for at aftale
nyistandsættelse har begrænset de store flytteregninger, som ses i
dag. Det skal endvidere vurderes, om begrænsningen har medført en
forringelse af vedligeholdelsesstandarden.
Iværksatte initiativer
Tre ændringer af lejeloven fra 2015 er især væsentlige for istandsæt-
telsesregninger og vedligeholdelsesstandard i forbindelse med lejers
fraflytning af lejemålet. For det første er muligheden for at aftale ny-
istandsættelse blevet afskaffet, hvilket har medført, at der kun er én
”istandsættelsesmodel”, nemlig normal istandsættelse. For det andet
er ind- og fraflytningssyn blevet obligatorisk, og der er indført den
sanktion, at udlejeren ikke kan kræve istandsættelse uden afholdelse
af ind- og fraflytningssyn. For det tredje er den indvendige og udven-
dige vedligeholdelsespligt blevet udtømmende defineret.
Ændringerne er en del af de ændringer, som trådte i kraft den 1. juli
2015, og omfatter som udgangspunkt alle lejeaftaler, som indgås her-
efter.
Side 5 (22)
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 330: Spm. om ministeren vil oversende evalueringen af ændringerne i lejeloven som følge af forliget mellem den daværende SR-regering, Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten om forenkling og modernisering af lejelovgivningen m.v. fra 2014, til transport-, bygning- og boligministeren
Denne del af evalueringen er gennemført af
Rambøll Management
Consultion
for Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen og Grundejernes In-
vesteringsfond (GI) i fællesskab.
Evalueringen består af to delanalyser, som er præsenteret samlet i
rapporten ”Evaluering af ændringer af Lejelovens bestemmelser om
istandsættelse. Rapportens vigtigste konklusioner gennemgås neden-
for.
Evaluering
De vigtigste resultater fra rapportens resumé:
Evaluering af vedligeholdelsesstandarder
”De indsamlede data viser ikke
betydelige
forskelle mellem
besigtigelser af nyistandsatte og normal istandsatte leje-
mål. Således ligger besigtigelserne af nyistandsatte lejemål
og størstedelen af besigtigede normal istandsatte lejemål
mellem
nyistandsat
og
fremstår nyistandsat”.
Med ud-
gangspunkt i det tilgængelige datagrundlag er der indikati-
oner for, at ændringer af lejelovens bestemmelser om
istandsættelse har haft en betydning for vedligeholdelses-
standarden. ”Der er således indikationer af, at vedligehol-
delsesstandarden er blevet lidt forringet ved afskaffelse af
muligheden for at aftale nyistandsættelse”. Det er imidler-
tid vigtigt at understrege, at det spinkle datagrundlag gør,
at det ”ikke er muligt at sige noget generelt om, hvorvidt
afskaffelsen af nyistandsættelse har medført ændringer i
vedligeholdelsesstandarden”.
Evaluering af flytteregninger
”Evalueringen peger på, at ændringen af lejeloven har
medført et fald i de samlede istandsættelsesudgifter. Der-
med tyder evalueringen på, at der er istandsættelsesudgif-
ter, der reduceres, når man går fra nyistandsættelse til
normal istandsættelse. Det har imidlertid på baggrund af
de tilgængelige data ikke været muligt at opdele faldet på
hhv. udlejere og lejere”.
Der er tale om en reduktion i de samlede gennemsnitlige
istandsættelsesudgifter på omkring 40 pct., og både de la-
ve og høje udgifter til istandsættelse er blevet reduceret.
Det bemærkes om begge delundersøgelser, at evalueringsperioden
har strakt sig over en relativ kort tidshorisont. Det betyder, at data-
grundlaget har været begrænset, og at konklusionerne skal ses i det
lys.
Side 6 (22)
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 330: Spm. om ministeren vil oversende evalueringen af ændringerne i lejeloven som følge af forliget mellem den daværende SR-regering, Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten om forenkling og modernisering af lejelovgivningen m.v. fra 2014, til transport-, bygning- og boligministeren
På basis af de ovenfor citerede delundersøgelser vurderer Trafik-,
Bygge- og Boligstyrelsen, at der kan udledes følgende konklusion i
forhold til de gennemførte ændringer af lejelovgivningen:
At ændringen af lejelovens bestemmelser om istandsættelse har haft
den tilsigtede effekt.
Denne vurdering baseres på, at der er registreret et markant fald i
istandsættelsesomkostningerne uden, at der er registreret et (tilsva-
rende) fald i standarden.
Evalueringen peger således på, at:
1. Istandsættelsesomkostningerne i forbindelse med fraflytning er re-
duceret væsentligt – hvilket gælder såvel de relativt høje, som de lave
omkostninger.
2. Det har samtidigt kunnet konstateres, at lejelovsændringerne ikke
har medført en tilsvarende forringelse af vedligeholdelsestilstanden.
Ad 3. Ophævelse af ordningen med afsætning af beløb til for-
bedringer i uregulerede kommuner
Det skal undersøges, hvorledes afviklingen af ordningen forløber, her-
under i hvilken takt der udføres forbedringer i ejendommene, som be-
tingelse for udbetaling.
Iværksatte initiativer:
Trafik- Bygge- og Boligstyrelsen har fra GI kvartalsvist modtaget rap-
porter om indestående på de positive konti samt udestående de på
negative konti. Styrelsen har på denne baggrund kunnet lave en op-
gørelse over udviklingen heri.
Styrelsen er bekendt med flere forhold, der påvirker disse datas vali-
ditet. GI oplyser bl.a., at når en positiv konto går i nul, vil et eventuelt
overforbrug figurere som et udestående på en negativ konti, indtil det
manuelt rettes hos GI, hvilket ikke har været gjort ved de kvartalsvise
rapporter. Rapporterne antages generelt at være forskudt rent tids-
mæssigt, som følge af at fristerne for udlejers pligt til at indberette
udløber 6 måneder efter årets udløb.
Evaluering:
Afviklingsordningen for § 63 a-konti er fastsat i § 5, stk. 3, i lov nr.
310 af 30. marts 2015. Ordningen indebærer, at indestående beløb på
kontoen udbetales efter reglerne i dagældende kapitel X A, og at der
ikke kan varsles forbedringsforhøjelse i ejendomme med en § 63 a-
konto, før indestående beløb på § 63 a-kontoen er udbetalt. Bestem-
Side 7 (22)
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 330: Spm. om ministeren vil oversende evalueringen af ændringerne i lejeloven som følge af forliget mellem den daværende SR-regering, Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten om forenkling og modernisering af lejelovgivningen m.v. fra 2014, til transport-, bygning- og boligministeren
1853397_0008.png
melsen fastsætter ligeledes, at for konti med negativ saldo fortsætter
udlejeren med at opkræve beløb efter dagældende §§ 63 a og 63 b,
indtil kontoen er udlignet.
Afviklingen forløber således forskelligt, afhængigt af, om kontoen er
positiv eller negativ. Er en konto positiv, afhænger afviklingen af, om
udlejer udfører forbedringsarbejder. Teoretisk kan positive konti altså
eksistere i evig tid. For at tilskynde udlejere til at udføre forbedringer
for kontoens indestående, er udlejerne afskåret fra at varsle forbed-
ringsforhøjelser, indtil kontoens indestående er udbetalt. Dette vil an-
tageligvis medføre en fremskyndelse af afviklingen.
Er kontoen derimod negativ afhænger afviklingen af opkrævningerne
efter dagældende §§ 63 a og 63 b. Det er efter disse bestemmelser
ikke op til udlejer at bestemme tempoet for kontoens afvikling, da
dette vil ske i et fast tempo efterhånden, som beløbene indbetales via
huslejen.
Positive konti:
Positiv saldo
kr.100.000.000,00
kr.80.000.000,00
kr.60.000.000,00
kr.40.000.000,00
kr.20.000.000,00
kr.-
kr.(20.000.000,00)
2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 2025 2026
Positiv saldo
Lineær (Positiv saldo)
Positive konti
1500
1000
500
0
2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 2025 2026
-500
-1000
Positive konti
Lineær (Positive konti)
Side 8 (22)
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 330: Spm. om ministeren vil oversende evalueringen af ændringerne i lejeloven som følge af forliget mellem den daværende SR-regering, Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten om forenkling og modernisering af lejelovgivningen m.v. fra 2014, til transport-, bygning- og boligministeren
1853397_0009.png
Ovenstående figurer viser udviklingen i henholdsvis samlet positiv sal-
do samt antal positive konti fra 2015 til 2017. Tallene er opgjort i juli i
deres respektive år.
Antager man at afviklingen sker lineært, vil kontiene, som det fremgår
af figurerne, være afviklet imellem 2022 og 2025. Det begrænsede
datagrundlag samt førnævnte tidsforskydning indebærer dog, at op-
gørelsen er behæftet med nogen usikkerhed.
Negative konti:
Negativ saldo
kr.50.000.000,00
kr.-
kr.(50.000.000,00)
kr.(100.000.000,00)
kr.(150.000.000,00)
kr.(200.000.000,00)
kr.(250.000.000,00)
kr.(300.000.000,00)
Negativ saldo
Lineær (Negativ saldo)
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
2025
2026
2027
2028
2029
2030
2031
2032
2033
2034
2035
2036
2037
Negative Konti
1200
1000
800
600
400
200
0
-200
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
2025
2026
2027
2028
2029
2030
2031
2032
2033
2034
2035
2036
2037
2038
2039
Negative Konti
Lineær (Negative Konti)
Ovenstående figurer viser udviklingen i henholdsvis samlet negativ
saldo samt antal negative konti fra 2015 til 2017. Tallene er opgjort i
juli i deres respektive år.
Antager man, at afviklingen sker lineært, vil disse, som det fremgår af
figurerne, være afviklet imellem 2035 og 2038. Det begrænsede da-
tagrundlag gør dog denne antagelse noget usikker, ligesom førnævnte
tidsforskydning også gør sig gældende her.
Side 9 (22)
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 330: Spm. om ministeren vil oversende evalueringen af ændringerne i lejeloven som følge af forliget mellem den daværende SR-regering, Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten om forenkling og modernisering af lejelovgivningen m.v. fra 2014, til transport-, bygning- og boligministeren
Det må antages, at afviklingen af de negative konti er mere fremskre-
den, end ovenstående figurer viser, da disse efter GI's oplysning, som
følge af at positive konti ’går i nul’, fejlagtigt indeholder overforbrug
som udestående, indtil dette af GI rettes manuelt. Denne manuelle
tilretning er ikke sket i de modtagne opgørelser. Omfanget af dette
kendes ikke præcist, men Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen vurderer
dog, at dette ikke vil påvirke afviklingen væsentligt.
Overordnet kan altså konkluderes, at det antageligvis er de positive
konti, der afvikles først, da udlejere har incitament til at få brugt inde-
stående, for derved atter at kunne varsle forbedringsforhøjelser. De
negative konti vil antageligvis afvikles langsommere, da der ikke er
mulighed for udlejer til at fremskynde denne proces.
Grundejernes Investeringsfond fører kontrol med afviklingen i henhold
til bindingsbekendtgørelsen (bekendtgørelse nr. 632 af 15. juni 2006).
Dette indebærer en kontrol med, at ejeren sender en opgørelse over
hensættelser til kontoen, afholdte forbedringsudgifter, som kan debi-
teres på kontoen herunder arbejdets art og omfang, ligesom opgørel-
sen skal indeholde en erklæring fra ejendommens ejer om, at beboer-
repræsentanterne eller samtlige lejere af beboelseslejligheder har
modtaget underretning om de afholdte udgifter. Medsender ejeren ik-
ke en sådan erklæring, skal forbedringsudgifterne være attesteret af
en registreret eller statsautoriseret revisor, en advokat eller Kommu-
nernes Revisionsafdeling.
GI udfører stikprøvekontrol af de nævnte indberetninger og kan hertil
forlange indsendelse af dokumentation for de afholdte udgifter.
Sker den for ejeren pligtige indbetaling ikke, skal GI efter fristens ud-
løb sørge for at indbetalingen inddrives. GI sender årligt en opgørelse
til Trafik-, Bygnings- og Boligstyrelsen.
Ad 4.Initiativer med henblik på at øge gennemsigtigheden i
huslejenævnenes afgørelser.
Det skal undersøges, om de initiativer, som iværksættes med henblik
på at øge gennemsigtigheden omkring huslejenævnenes afgørelser, er
tilstrækkelige, og om initiativerne med henblik på at styrke husleje-
nævnenes afgørelser, bruges af huslejenævnene.
Iværksatte initiativer:
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har i samarbejde med GI hjemmesi-
den Huslejenævn.dk, hvorpå huslejenævnene kan offentliggøre afgø-
relser af principiel karakter og ajourføre sig med principielle afgørelser
fra de andre huslejenævn. Det daværende Udlændinge-, Integrations-
og Boligministerium tog initiativ til i samarbejde med Husleje- og Be-
Side 10 (22)
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 330: Spm. om ministeren vil oversende evalueringen af ændringerne i lejeloven som følge af forliget mellem den daværende SR-regering, Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten om forenkling og modernisering af lejelovgivningen m.v. fra 2014, til transport-, bygning- og boligministeren
boerklagenævnsforeningen og Københavns kommune at udarbejde i
alt 20 skabeloner til brug for huslejenævnsafgørelser, som skal hjælpe
med bl.a. at ensarte afgørelserne og sikre, at afgørelserne indeholder
fornøden information til at give læseren et godt indblik i de forhold,
der ligger til grund for afgørelsen. Skabelonerne blev gjort tilgængeli-
ge på huslejenævn.dk for huslejenævnene fra november 2016.
At skabelonerne er tilgængelige på huslejenævn.dk, blev der oplyst
om på foreningens Huslejenævnskonference i 2017, ligesom det er
annonceret på Huslejenævn.dk, hvor huslejenævnene bliver gjort be-
kendt med skabelonerne, når de pligtmæssigt indberetter oplysninger
om deres afgørelser.
Evaluering:
Evalueringen foretages delvist ud fra data, som Trafik-, Bygge- og Bo-
ligstyrelsen har modtaget fra Grundejernes Investeringsfond vedrø-
rende antal besøg på skabelonsiden på Huslejenævn.dk, samt de en-
kelte skabeloners side. Disse data er dog kun tilgængelige fra april
2017 til og med oktober 2017, hvilket begrænser deres anvendelig-
hed, idet skabelonerne blev gjort tilgængelige på huslejenævn.dk i
november 2016.
Skabelonerne på Huslejenævn.dk er opbygget således, at man først
kommer til en side for alle skabeloner. Herefter kan man gå ned på
sider for de specifikke skabeloner. I perioden fra april 2017 til og med
oktober 2017 var der 205 sidevisninger på den overordnede skabelon-
side og samlet 214 sidevisninger fordelt på alle de specifikke skabe-
lonsider. Henset til at der er cirka 80 huslejenævn, må dette siges at
være et forholdsvist lavt niveau af sidevisninger.
Det skal dog bemærkes, at skabelonerne er udformet således, at de
egner sig til at blive hentet ned på computeren og benyttet derfra.
Det er altså ikke nødvendigt for huslejenævnene at besøge skabelon-
siden, hver gang en skabelon ønskes benyttet. Det kan ikke udeluk-
kes, at huslejenævnene ved offentliggørelsen af skabelonerne hentede
disse ned, og dette er årsagen til det lave antal sidevisninger på ska-
belonsiden efterfølgende. Der kan dog ikke konkluderes endeligt ved-
rørende dette, da den fornødne data ikke er tilgængelig.
En egentlig vurdering af i hvilket omfang, nævnene benytter de udar-
bejdede skabeloner og, om der er sket en kvalitativ fremgang som
følge heraf, vil forudsætte, at der gennemføres en nærmere undersø-
gelse fx i form af en spørgeskemaundersøgelse, når skabelonerne har
været i brug i nogen tid.
Det kan således ikke på nuværende tidspunkt vurderes, i hvilket om-
fang de mindre huslejenævn benytter sig af skabelonerne. Trafik-
Bygge- og Boligstyrelsen kan dog konstatere, at de afgørelser, der
løbende bliver offentliggjort på huslejenævn.dk, i stort omfang følger
Side 11 (22)
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 330: Spm. om ministeren vil oversende evalueringen af ændringerne i lejeloven som følge af forliget mellem den daværende SR-regering, Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten om forenkling og modernisering af lejelovgivningen m.v. fra 2014, til transport-, bygning- og boligministeren
skabelonerne med hensyn til indhold og udformning. Dette kan hænge
sammen med, at skabelonerne er udformet på grundlag af afgørelser
fra Københavns huslejenævn, som i vidt omfang har været brugt af
andre nævn som paradigme.
Ad 5. Stærkere sanktioner ved overtrædelse af dusørregler
Ministeriet vil drøfte med Domstolsstyrelsen, hvilke muligheder der er
for at belyse udviklingen i antallet af sager om overtrædelse af dusør-
reglen.
Evaluering
Dette evalueringspunkt er bortfaldet, idet politiet nu indberetter til
Grundejernes Investeringsfond (GI). Informationerne kan derfor ind-
hentes fra GI.
Ved lovændringen blev overtrædelse af dusørreglen samtidig med
manglende efterlevelse af en eller flere huslejenævnsafgørelser inden-
for en periode på 2 år gjort til begrundelse for ved dom at frakende en
udlejer retten til at administrere udlejningsejendomme.
Grundejernes Investeringsfond registrerer disse overtrædelse med
henblik på at kunne påse, om der er grundlag for at rejse sag om ret-
tighedsfrakendelse. Til brug herfor indberetter politiet til GI om sager
vedrørende overtrædelse af dusørbestemmelsen.
Ad 6. Billigere adgang til forhåndsgodkendelse af huslejen for
udlejere af enkelte ejer- eller andelsboliger
Det skal undersøges, om ændringen medfører en øget anvendelse af
muligheden for forhåndsgodkendelse, og om ændringen har medført
øget ventetid hos huslejenævnene.
Iværksatte initiativer:
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har igennem sit samarbejde med
Grundejernes Investeringsfond om hjemmesiden Huslejenævn.dk ad-
gang til huslejenævnenes indberetninger af sager. Huslejenævn.dk er
en database, hvortil landets huslejenævn skal indberette oplysninger
om de afgørelser, som nævnet træffer, herunder hvilken lov samt pa-
ragraf afgørelsen er afsagt i henhold til. Styrelsen har på baggrund af
disse data udarbejdet statistik og analyseret tendenserne for derved
at udlede, hvorvidt ændringen har medført en større anvendelse af
muligheden for forhåndsgodkendelse, og om ændringen har medført
øget ventetid hos huslejenævnene.
Evaluering:
Side 12 (22)
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 330: Spm. om ministeren vil oversende evalueringen af ændringerne i lejeloven som følge af forliget mellem den daværende SR-regering, Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten om forenkling og modernisering af lejelovgivningen m.v. fra 2014, til transport-, bygning- og boligministeren
1853397_0013.png
Efter lejelovens § 59 a, stk. 4, kan en ejer af en ejerbolig eller en an-
delshaver i en andelsboligforening få forhåndsgodkendt den leje, der
lovligt vil kunne opkræves, inden denne træffer beslutning om at leje
ud. For at få denne forhåndsgodkendelse, må ejeren ikke eje andre
udlejede ejerboliger, ligesom andelshaveren ikke må have brugsret til
andre udlejede andelsboliger. Formålet er at gøre det lettere for de
ikke-professionelle udlejere at fastsætte lejen til det lovlige niveau og
derved undgå, at udlejeren oplever en senere lejenedsættelse som
følge af, at huslejen var fastsat for højt ved udlejningen.
Gebyret for en sådan forhåndsgodkendelse var før lovændringen
3.500 kr., hvilket formentlig gjorde, at forhåndsgodkendelse kun i be-
grænset omfang blev indhentet. Det blev derfor besluttet at nedsætte
gebyret fra de 3.500 kr. til 500 kr. Formålet var at gøre det mere at-
traktiv for de ikke-professionelle udlejere at indhente en forhåndsgod-
kendelse og derved undgå at udlejeren ved en senere sag får nedsat
lejen. Ændringen trådte i kraft den 1. juli 2015.
Forhåndsgodkendelser for udlejere af enkelte ejer-
eller andelsboliger
14
12
10
8
6
4
2
0
aug-13
aug-14
aug-15
aug-16
feb-17
okt-13
jun-14
okt-14
okt-15
okt-16
Figur 1 – Forhåndsgodkendelser efter § 59 d/59 a, stk. 4.
Figur 1 viser antallet af indbringelser af sager om forhåndsgodkendel-
ser fordelt på måneder i perioden. Som det fremgår, ses en kraftig
stigning efterfulgt af et tilsvarende fald i det samlede antal ansøgnin-
ger om forhåndsgodkendelse efter § 59 a, stk. 4, fra juli 2015 til og
med august 2017. Hvor der fra april 2012 til og med juni 2015 samlet
blev indberettet oplysninger om 44 indbringelser af forhåndsgodken-
delsessager efter § 59 d til Huslejenævn.dk, blev der fra juli 2015 til
og med august 2017 indberettet 262 sager om forhåndsgodkendelse
efter § 59 a, stk. 4. Dette tal antages reelt at være højere, da de
nærmere oplysninger om sagen, herunder hvilke bestemmelser sagen
vedrører, først indberettes til Huslejenævn.dk, når der er truffet afgø-
Side 13 (22)
aug-17
feb-14
feb-15
feb-16
jun-13
jun-15
jun-16
apr-13
apr-14
apr-15
apr-16
dec-13
dec-14
dec-15
dec-16
apr-17
jun-17
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 330: Spm. om ministeren vil oversende evalueringen af ændringerne i lejeloven som følge af forliget mellem den daværende SR-regering, Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten om forenkling og modernisering af lejelovgivningen m.v. fra 2014, til transport-, bygning- og boligministeren
relse. På tidspunktet for dataudtrækket var der således antageligvis
stadig sager om forhåndsgodkendelse under behandling.
Det kan på grundlag af ovenstående konkluderes, at det reducerede
gebyr i væsentlig grad har øget anvendelsen af muligheden for at ind-
hente forhåndsgodkendelse.
Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for de 44 indberettede sager
fra før juli 2015 var 38 dage. Ser man på forhåndsgodkendelser efter
§ 59 a, stk. 4 for perioden efter 1. juli 2015, har disse 172 sager gen-
nemsnitlig haft en sagsbehandlingstid på 49 dage.
Der er altså isoleret set sket en forøgelse af sagsbehandlingstiden på
forhåndsgodkendelse for udlejere af enkelte ejer- eller andelsboliger
på 29 procent.
Ser man på forhåndsgodkendelser generelt, var der inklusive de 44
ovennævnte, indberettet 58 sager om forhåndsgodkendelse før juli
2015. Disse havde en gennemsnitlig behandlingstid på 70 dage. Fra
juli 2015 og frem til og med august 2017 var der samlet set, indberet-
tet 262 sager, som havde en gennemsnitlig behandlingstid på 75 da-
ge.
Overordnet set er ventetiden for forhåndsgodkendelser generelt altså
blot øget med 7 procent.
Styrelsen kan på denne baggrund konkludere, at den indførte ordning
om billigere adgang til forhåndsgodkendelse af huslejen for udlejere af
enkelte ejer- eller andelsboliger har medført en ønsket stigning i an-
vendelsen af muligheden for forhåndsgodkendelse. Dette har forven-
teligt medført en mindre stigning i sagsbehandlingstiden.
Ad 7. Adgang for udlejere af en ejer- eller andelsbolig til at op-
sige lejer med 1 års varsel, hvis udlejer selv skal benytte boli-
gen.
Det skal undersøges, om ordningen fører til utilsigtet brug, herunder
om udlejere, som ikke er omfattet af ordningen, forsøger at gøre brug
af den med henblik på at spekulere i at frigøre ejerlejligheder for leje-
re for at sælge.
Iværksatte initiativer:
Lejernes Landsorganisation (LLO) har via deres lokalafdelinger under-
søgt, om der siden lovens ikrafttræden har forekommet tvivlsomme
opsigelser i henhold til den nye opsigelsesmulighed og har afrapporte-
ret halvårligt. Den samlede afrapportering er sket pr. 1. juli 2017.
Der findes ingen offentligt tilgængelig registrering af antallet af priva-
te udlejeres opsigelser af lejere eller begrundelsen for den enkelte op-
Side 14 (22)
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 330: Spm. om ministeren vil oversende evalueringen af ændringerne i lejeloven som følge af forliget mellem den daværende SR-regering, Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten om forenkling og modernisering af lejelovgivningen m.v. fra 2014, til transport-, bygning- og boligministeren
sigelse, herunder om den praktiske anvendelse af lejelovens § 82, lit-
ra c. Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har på den baggrund vurderet,
at oplysninger om udlejeres eventuelle misbrug af bestemmelsen
bedst vil kunne fremskaffes via LLO og deres lokalafdelingers kend-
skab til konkrete sager om opsigelse i henhold til denne bestemmelse.
Evaluering:
Efter lejelovens § 82, litra c, kan en udlejer opsige lejeforhold om en
ejerbolig eller en andelsbolig, hvis ejeren eller andelshaveren selv ag-
ter at bebo lejligheden. Reglen gælder dog kun for ejere af ejerboliger
eller ejere af andele i andelsboligforeninger, der ejede den pågælden-
de lejlighed eller andel på tidspunktet for lejeaftalens indgåelse, og
som på tidspunktet for opsigelsen ikke ejer andre udlejede ejerboliger
eller andelsboliger.
Bestemmelsen finder alene anvendelse på lejeaftaler, der indgås efter
den 1. juli 2015.
LLO har på den baggrund sammenfattende oplyst, at de i perioden
siden lovændringerne trådte i kraft, kun har kendskab til et enkelt til-
fælde af den type opsigelser. Der findes dog ikke at være belæg for,
at der i dette tilfælde var tale om uretmæssig brug af bestemmelsen.
Det bemærkes, at den yderst beskedne anvendelse af bestemmelsen
kan hænge sammen med, at bestemmelsen kun har været i kraft i en
meget kort periode.
LLO peger endvidere som forklaring på den manglende brug af be-
stemmelsen på, at de omfattede udlejere formentlig kun i begrænset
omfang er opmærksomme på, at der findes en sådan bestemmelse.
Bestemmelsen kan alene benyttes af enkeltudlejere og ikke af profes-
sionelle udlejere. Det må antages, at denne gruppe af udlejere er re-
lativt længere om at tilegne sig viden om ny lovgivning.
LLO udtrykker på den baggrund forventning om, at man i fremtiden vil
se flere opsigelser i medfør af bestemmelsen.
Det vurderes på den baggrund, at der ikke er grundlag for ændre be-
stemmelsen.
Ad 8. Vedligeholdelsesplaner for udlejede andelslejligheder
Det skal undersøges, om der opstår problemer i forbindelse med an-
delsboligforeningers overholdelse af kravet om vedligeholdelsesplan i
forbindelse med udlejede boliger.
Iværksatte initiativer
Med lovændringen blev der indført krav om, at alle udlejere af private
udlejningsejendomme med omkostningsbestemt husleje, skal udar-
Side 15 (22)
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 330: Spm. om ministeren vil oversende evalueringen af ændringerne i lejeloven som følge af forliget mellem den daværende SR-regering, Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten om forenkling og modernisering af lejelovgivningen m.v. fra 2014, til transport-, bygning- og boligministeren
bejde rullende 10-årige vedligeholdelsesplaner, som skal opdateres
hvert år. Formålet med ordningen er at sikre den mest hensigtsmæs-
sige vedligeholdelse af store ejendomme i regulerede kommuner.
Samtidig blev den hidtil gældende bestemmelse om, at udlejeren
hvert år skal indkalde beboerrepræsentanterne til en gennemgang af
ejendommens bygninger m.v. og på et efterfølgende møde drøfte og
fastlægge en vedligeholdelsesplan for ejendommen, ophævet.
Den nye ordning om udarbejdelse af rullende 10-årige vedligeholdel-
sesplaner er således en udvidelse af den hidtil gældende ordning.
Evalueringen er udarbejdet på grundlag af oplysninger fra Erhvervs-
styrelsen og Andelsboligforeningernes Fællesrepræsentation (ABF).
Andelsboligforeninger omfattet af § 18 a i boligreguleringsloven
Andelsboligforeninger beliggende i kommuner, hvor boligregulerings-
lovens kapitel II-IV finder anvendelse, som pr. 1. januar 1995 eller på
tidspunktet for foreningens stiftelse efter denne dato har flere end 6
udlejede boliger i ejendommen, er omfattet af boligreguleringslovens
§ 18 a om udarbejdelse af rullende vedligeholdelsesplaner for de udle-
jede boliger. Bestemmelsen vedrører alene lejeforhold, hvor andelsbo-
ligforeningen er udlejer, og ikke den enkelte andelshavers eventuelle
udlejning af andelshaverens andelsbolig.
Nærmere regler findes i bekendtgørelse om vedligeholdelsesplaner for
private udlejningsejendomme samt vejledning om vedligeholdelses-
planer i private udlejningsejendomme. Herefter skal udlejeren hvert
år inden den 1. juli revidere vedligeholdelsesplanen. Vedligeholdelses-
planen skal indeholde en angivelse af de større vedligeholdelsesarbej-
der, der er nødvendige for, at ejendommen er i forsvarlig stand, tids-
punkter for vedligeholdelsesarbejdernes udførelse samt et overslag
over de udgifter, der er nødvendige for at efterleve planen.
Da de nævnte krav til vedligeholdelsesplanen efter boligreguleringslo-
vens § 18 a vedrører ejendommens grundlæggende vedligeholdelses-
stand, vil disse i praksis kun være opfyldt, såfremt vedligeholdelses-
planen omfatter hele ejendommen. Andelsboligforeningen vil være
omfattet af boligreguleringslovens § 18 a indtil den sidste udlejede
bolig har skiftet status til andelsbolig.
Data om andelsboligforeningers udlejning af boliger
Erhvervsstyrelsen, som er ressortmyndighed for andelsboliglovgivnin-
gen, har til Trafik-, Bygge og Boligstyrelsen oplyst, at data om an-
delsboligforeningers udlejning af boliger bygger på indberetninger fra
andelsboligforeninger og kreditinstitutter til Erhvervsstyrelsens system
vedrørende nøgleoplysningsskemaet for andelsboligforeninger kaldet
Andelsboliginfo.dk. Data er pr. maj 2017.
Side 16 (22)
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 330: Spm. om ministeren vil oversende evalueringen af ændringerne i lejeloven som følge af forliget mellem den daværende SR-regering, Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten om forenkling og modernisering af lejelovgivningen m.v. fra 2014, til transport-, bygning- og boligministeren
Erhvervsstyrelsen har oplyst, at andelsboligforeningerne ikke har pligt
til at indberette oplysninger, før foreningen har gennemført det første
salg af en bolig efter reglernes ikrafttræden d. 1. januar 2014. Det er
derfor ikke nødvendigvis alle andelsboligforeninger, der på nuværende
tidspunkt har indberettet oplysninger om antallet af udlejede boliger.
Pr. maj 2017 havde 6.441 andelsboligforeninger indberettet oplysnin-
ger om fordelingen af foreningens boliger mellem boliger udlejet af
andelsboligforeningen og andelsboliger, hvilket svarer til 73 procent af
de omkring 8.500 andelsboligforeninger, som er registreret i Andels-
boliginfo.dk pr. maj 2017.
Ud fra de ovenstående forudsætninger findes pr. 1. maj 2017 i alt
6.205 andelsboligforeninger, der udlejer 6 eller færre boliger, mens
kun 236 andelsboligforeninger svarende til 2,7 pct. af det samlede an-
tal registrerede andelsboligforeninger udlejer flere end 6 boliger. Det
er ikke muligt på baggrund af eksisterende data at opgøre antallet pr.
1. januar 1995.
Evaluering
Erhvervsstyrelsen og ABF har til Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen op-
lyst, at de ikke har kendskab til problemer med overholdelse af kravet
om udarbejdelse af vedligeholdelsesplaner som følge af reglerne i bo-
ligreguleringslovens § 18 a. På baggrund af Erhvervsstyrelsens og
ABF’s erfaringer og henset til, at antallet andelsboligforeninger, som
udlejer flere end 6 boliger, ligger under tre procent af det samlede an-
tal andelsboligforeninger, vurderes det, at reglerne i boligregulerings-
lovens § 18 a, ikke udgør et problem for andelsboligforeningerne.
Lovforslag om vedligeholdelsesplaner i andelsboligforeninger
På baggrund af en række sager om nødlidende andelsboligforeninger
nedsatte regeringen i februar 2017 en arbejdsgruppe om ansvarlig
drift af andelsboligforeninger. Arbejdsgruppen, som bestod af repræ-
sentanter fra Andelsboligforeningernes Fællesrepræsentation, Finans-
Danmark og Erhvervsministeriet, havde til opgave at komme med an-
befalinger til, hvordan der fremadrettet kan sikres at skabe et solidt
grundlag for en sund og stabil andelsboligsektor.
Arbejdsgruppen afleverede sine anbefalinger ultimo maj 2017. En af
anbefalingerne er, at der indføres lovkrav i andelsboligloven om, at en
andelsboligforening ved stiftelse skal udarbejde en vedligeholdelses-
plan, der skal opdateres løbende, minimum hvert femte år og ved re-
vision række minimum 15 år frem.
Erhvervsstyrelsen har udmøntet anbefalingen i et lovforslag, som er
sendt i høring den 6. december 2017.
Heraf fremgår, at de foreslåede regler om vedligeholdelsesplaner ikke
skal finde anvendelse i ejendomme, som på tidspunktet for stiftelsen
Side 17 (22)
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 330: Spm. om ministeren vil oversende evalueringen af ændringerne i lejeloven som følge af forliget mellem den daværende SR-regering, Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten om forenkling og modernisering af lejelovgivningen m.v. fra 2014, til transport-, bygning- og boligministeren
1853397_0018.png
af foreningen allerede er omfattet af boligreguleringslovens § 18 a om
udarbejdelse af vedligeholdelsesplaner. De nye regler om vedligehol-
delsesplaner i andelsboligloven finder således først anvendelse på for-
eningens ejendom, når ejendommen ikke længere er omfattet af bo-
ligreguleringslovens § 18 a.
Ad 9. Undersøgelse af grundlaget for fastsættelse af kapitalaf-
kastet for ejendomme, opført før 1973.
Det skal undersøges, hvordan der kan skabes et bedre tilgængeligt
grundlag for ejendomsvurderingerne ved 15. alm. vurdering, og i gi-
vet fald vil Ministeriet for By-, Bolig- og Landdistrikter være indstillet
på at skabe bedre oplysning herom.
Iværksatte initiativer
Adgang til oplysninger om den 15. almindelige vurdering fra 1. april
1973 har en central betydning i forhold til lejefastsættelse efter reg-
lerne om omkostningsbestemt husleje. Efter reglerne opgøres udleje-
rens afkast som hovedregel som 7 pct. af ejendomsværdien ved 15.
almindelige vurdering. Kommunerne beslutter selv, om kommunen
skal være reguleret, og der kan således ske skift i en kommunes sta-
tus. Sådanne statusskift sker dog meget sjældent.
Det daværende Ministerium for By, Bolig og Landdistrikter har i 2015
iværksat en undersøgelse af omfanget af kommuner, der ikke har ad-
gang til oplysninger om den 15. almindelige vurdering fra 1. april
1973 for private udlejningsboliger. Samtlige kommuner blev således
spurgt om, de har adgang til og på anmodning udleverer dokumenta-
tion for konkrete ejendommes ejendomsværdi i henhold til den 15.
almindelige vurdering, eller om materialet kan fremskaffes efter an-
modning.
Evaluering
Nedenfor er vist hovedresultaterne af denne forespørgsel herunder set
i forhold til bestanden af egentlige private udlejningsejendomme med
mindst 7 boliger opført før 1974 (opgjort primo 2016).
Tabel 1. Omfanget af kommuner, der i 2016 har/eller ikke har adgang
til oplysninger om den 15. almindelige vurdering for konkrete ejen-
domme set i forhold til den aktuelle bestand af private udlejnings-
ejendomme med mindst 7 boliger (opført før 1974)
Fuld
afgang
Antal kommuner
85
Delvis Ingen
adgang adgang
----- antal -----
12
1
98
86,7
I alt
Fuld
Delvis Ingen
afgang adgang adgang
----- pct. -----
12,2
1,0
100
I alt
Pct.
Side 18 (22)
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 330: Spm. om ministeren vil oversende evalueringen af ændringerne i lejeloven som følge af forliget mellem den daværende SR-regering, Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten om forenkling og modernisering af lejelovgivningen m.v. fra 2014, til transport-, bygning- og boligministeren
1853397_0019.png
- Regulerede kommuner
- Uregulerede kommuner
Antal private udlejningsejen-
domme med mindst 7 boliger
opført før 1974
- Regulerede kommuner
- Uregulerede kommuner
Antal boliger
1)
69
16
10
2
0
1
79
19
87,3
84,2
12,7
10,5
0
5,2
100
100
8.938
8.645
293
145.518
142.190
3.328
203
42
161
9.141
8.687
454
97,8
99,5
64,5
98,4
99,7
62,1
2,2
0,5
35,5
1,6
0,3
37,9
100
100
100
100
100
100
2.429 147.947
398 142.588
2.031
5.359
- Regulerede kommuner
- Uregulerede kommuner
1) Omfanget af boliger i private udlejningsejendomme omfatter
egentlige
private udlej-
ningsejendomme med mindst 7 boliger opført før 1974 (opgjort primo 2016) dvs. ekskl.
private udlejende boliger beliggende i ejerlejligheder.
Det fremgår af oversigten, at der aktuelt er 85 kommuner, der har
fuld adgang til oplysning om ejendomsværdi i henhold til den 15. al-
mindelige vurdering for ejendomme beliggende i kommunen. For de
resterende 13 kommuner har 12 delvis adgang (fx ejendomme belig-
gende i områder i nogle af de ”gamle” kommuner før kommunalre-
formen i 2007). Der er kun 1 kommune (Ringkøbing-Skjern) som har
oplyst, at de ikke har adgang til ejendommenes ejendomsværdi i hen-
hold til den 15. almindelige vurdering for ejendomme i kommunen.
Omfanget af private udlejningsejendomme med mindst 7 boliger, der
er taget i brug før 1974, hvor kommunerne ikke umiddelbart har ad-
gang til ejendomsværdien fra 1. april 1973, skønnes på baggrund af
kommunernes indberetninger at udgøre godt 200 ejendomme med i
alt godt 2.400 boliger. Langt hovedparten (80 pct.) af disse ejen-
domme er beliggende i uregulerede kommuner, dvs. hvor reglerne om
omkostningsbestemt husleje ikke gælder. Der er tale om 3 kommuner
(Herning, Mariager Fjord og Ringkøbing-Skjern
jf. tabel 2)
og godt
160 ejendomme med i alt godt 2.000 boliger.
For regulerede kommuner er der tale om omkring godt 40 ejendomme
med knap 400 boliger, hvor kommunerne ikke umiddelbart ifølge ind-
beretningerne har adgang til ejendomsværdien fra 1. april 1973. Det
svarer til under �½ pct. af bestanden af private udlejede boliger opført
før 1974 beliggende i ejendomme med mindst 7 boliger i regulerede
kommuner.
På baggrund af undersøgelsen vurderer Trafik-, Bygge- og Boligstyrel-
sen, at der ikke er behov for, at der skabes bedre adgang til ejen-
dommes ejendomsværdi i henhold til den 15. almindelige vurdering.
Boks. 1. Den 15. almindelige vurdering fra 1. april 1973 og lejefast-
sættelse efter reglerne om omkostningsbestemt husleje
Adgang til oplysninger om den 15. almindelige vurdering fra 1. april 1973 har
Side 19 (22)
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 330: Spm. om ministeren vil oversende evalueringen af ændringerne i lejeloven som følge af forliget mellem den daværende SR-regering, Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten om forenkling og modernisering af lejelovgivningen m.v. fra 2014, til transport-, bygning- og boligministeren
1853397_0020.png
en meget central betydning i forhold til lejefastsættelse efter reglerne om
omkostningsbestemt husleje. Efter reglerne opgøres udlejerens afkast som
hovedregel som 7 % af ejendomsværdien ved 15. almindelige vurdering.
Ejendomsværdien ved den 15. alm. vurdering er i de fleste tilfælde kendt af
den enkelte ejendoms ejer eller administrator, da den siden 1975 har været
nødvendig ifm. huslejeberegningen. Der kan imidlertid være tilfælde, hvor
det er af stor betydning for udlejeren, at kunne indhente dokumentation for
ejendomsværdien hos beliggenhedskommunen fx i tilfælde, hvor ejeren ikke
fra den tidligere ejer har fået udleveret denne dokumentation.
Reglerne gælder umiddelbart for private udlejningsejendomme med 7 eller
flere beboelseslejligheder beliggende i kommuner, hvor boligreguleringsloven
er gældende. For såkaldte småejendomme, som er ejendomme med færre
end 7 beboelseslejligheder i kommuner, hvor boligreguleringsloven er gæl-
dende, kan det også være vigtigt at have adgang til disse oplysninger, hvis
udlejeren skal give oplysninger om ejendommens driftsbudget i forbindelse
med en sag om lejefastsættelse ved huslejenævnet.
Kommunerne beslutter som bekendt selv, om boligreguleringsloven skal væ-
re gældende i kommunen. Det kan derfor også være af afgørende betydning,
at der er adgang til oplysning om den 15. almindelige vurdering, hvis en ure-
guleret kommune på et tidspunkt beslutter at indføre boligreguleringsloven. I
så fald forudsætter en lovlig lejefastsættelse, at udlejeren kan oplyse om
størrelsen af ejendomsværdien ved 15. almindelige vurdering.
SKAT bemyndigede ved meddelelse af 2. december 2002 til de regionale
told- og skattemyndigheder de lokale told- og skatteregioner til at indgå en
aftale med kommunerne om arkivering af vurderingsoplysningerne. Mindste-
kravet til kommunernes arkivering er, at vurderingsfortegnelser til og med
17. almindelige vurdering skal opbevares i de enkelte kommuner.
Det er således kommunernes ansvar, at der er adgang til oplysninger om
ejendomsvurderinger for beboelsesejendomme fra den 15. almindelige vur-
dering fra 1. april 1973.
Tabel 2. De 13 kommuner, som har oplyst at de ikke/ eller kun delvis
har adgang til oplysninger om den 15. almindelige vurdering
Antal i alt
Kommuner
Egedal
Assens
Faaborg-
Midtfyn
Sønderborg
Ejendomme
3
30
52
86
Boliger
41
326
563
834
Har
adgang
Adgang til oplysninger
Har
ikke
adgang
Ledøje-Smørum
Glamsbjerg
Broby
Augustenborg,
Nordborg og
Sydals
Grimstrup sogn
Delvis
adgang
Skøn for manglende
oplysninger
Boliger
0
31
30
74
Ejendomme
0
4
3
7
Regulerings-
forhold
Esbjerg
238
3.544
0
0
Side 20 (22)
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 330: Spm. om ministeren vil oversende evalueringen af ændringerne i lejeloven som følge af forliget mellem den daværende SR-regering, Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten om forenkling og modernisering af lejelovgivningen m.v. fra 2014, til transport-, bygning- og boligministeren
1853397_0021.png
Vejen
Aabenraa
Fredericia
Silkeborg
Aalborg
16
67
102
123
802
150
619
1.576
1.358
9.540
Herning
92
1.268
(del af Helle
kommune)
Vejen og Rød-
ding
Rødekro og
Lundtoft
”Har adgang til de fleste”
Gjern
Mangler gl.
kommuner
(ekskl. Aalborg)
Herning
Adgang
til:
Aulum-
Haderup,
Trehøje
og
Aaskov
104
14
0
99
46
10
2
0
10
6
1.230
88
U
Ringkøbing-
Skjern
Mariagerfjord
26
62
238
708
Hobro
238
563
26
47
U
U
Ad 10. Undersøgelse af omfanget af hoteludlejning
Der gennemføres en undersøgelse af omfanget af problemer med ud-
lejning af helårsboliger som hotellejligheder i de kommuner, hvor reg-
lerne i boligreguleringslovens kapitel VII finder anvendelse.
Indledningsvist bemærkes, at ved hoteludlejning forstås sædvanligvis
hel eller delvis udlejning af beboelseslejlighederne i en ejendom til ho-
tellignende formål, dvs. fortrinsvis på korttidsbasis. Problemstillingen
vedrørende hoteludlejning er ikke identisk med udlejning, som airbnb
og lignende portaler formidler, men har dog på en række områder
sammenfald hermed. Udlejning via disse portaler er typisk udlejning
af den enkelte ejerlejlighedsejers, andelshavers eller lejers lejlighed,
mens hoteludlejning er betegnelsen for en ejendomsejers udlejning af
lejlighederne i ejendommen til fortrinsvis korterevarende formål, her-
under dag-til-dag udlejning.
Iværksatte initiativer
Problemstillingen er søgt belyst ved at rette henvendelse til de 5
kommuner, hvor problemstillingen må forventes at være mest frem-
herskende: København, Frederiksberg, Aarhus, Odense og Aalborg.
Kommunerne er bedt om at redegøre for, om de har oplevet proble-
mer med denne form for udlejning og i givet fald, hvorledes de har
forholdt sig til problemet.
Evaluering
Side 21 (22)
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 330: Spm. om ministeren vil oversende evalueringen af ændringerne i lejeloven som følge af forliget mellem den daværende SR-regering, Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten om forenkling og modernisering af lejelovgivningen m.v. fra 2014, til transport-, bygning- og boligministeren
1853397_0022.png
Københavns Kommune har oplyst, at den påser benyttelse af helårs-
boliger til midlertidige formål i strid med reglerne om benyttelse af
boliger i boligreguleringslovens kapitel 7 i kommunen. Kontrollen sker
fortrinsvis ved samkøring af registre. Kommunen påpeger i den for-
bindelse, at der fremadrettet kan være hjemmelsproblemer med hen-
syn til denne samkøring.
Endvidere påpeges, at de kontrolmuligheder, som er til rådighed for
kommunen i forhold til at konstatere overtrædelser af boligregule-
ringslovens regler om forbud imod benyttelse af helårsboligboliger til
andre formål uden samtykke fra kommunalbestyrelsen, efter kommu-
nens opfattelse ikke er tilstrækkelige til at sikre en effektiv kontrol.
Frederiksberg Kommune har oplyst, at det politisk er besluttet at in-
tensivere kontrollen med, om helårsboliger benyttes til andre formål. I
de tilfælde, hvor der konstateres manglende folkeregistertilmelding,
påberåber kommunen sig reglerne i boligreguleringsloven med henblik
på at sikre, at boligen fortsat benyttes til helårsbeboelse.
Kommunen er af den opfattelse, at det for nybyggeris vedkommende,
hvor boligerne endnu ikke er taget i brug til helårsbeboelse og derfor
ikke er omfattet af bopælspligt, med hjemmel i lokalplaner, som ud-
lægger området til helårsbeboelse, kan hindres, at nyopførte boliger
anvendes til hoteludlejning.
Frederiksberg har ikke påpeget konkrete problemer i forhold til kontrol
med reglernes overholdelse og har ikke foreslået ændringer af de
gældende regler, herunder om kontrol og sanktionering.
Aarhus Kommune anser hoteludlejning af beboelseslejligheder som en
erhvervsanvendelse, der kræver tilladelse efter boligreguleringsloven.
Kommunen anfører, at kontrolmulighederne er meget dårlige, såfremt
kommunen modtager ukorrekte oplysninger eller slet ingen.
Odense Kommune og Aalborg Kommune har ikke oplyst, at de har
problemer med hoteludlejning af beboelseslejligheder.
3. Sammenskrivning af lejelov og boligreguleringslov mv
Det indgår i aftalen, at der i sammenskrivningen medtages de even-
tuelle ændringer, der foreslås som resultat af evalueringen. Herudover
lægger aftalen alene op til, at der er tale om en teknisk sammenskriv-
ning, som ikke ændrer balancen i den gældende retsstilling.
På grundlag af den gennemførte evaluering jf. ovenfor, er der ikke
foreslået ændringer af de gennemførte lovændringer på nuværende
tidspunkt.
Side 22 (22)